تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
توصیه مردانی به مردم:

اومیکرون احتمالا واکسن‌گریز است؛ اما واکسن بزنید!

اومیکرون لرزه بر اندام جهان انداخته است. همه از بازگشت موج‌های مرگ و قرنطینه‌های طولانی هراسان هستند، در این شرایط توصیه مسعود مردانی ویروس شناس و متخصص بیماری‌های عفونی به مردم باز هم واکسن زدن است...

کد خبر: ۱۱۵۳۲۲
۰۸:۱۰ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

توصیه مسعود مردانی به مردم در مواجهه با

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: جهان با عادی انگاری پس از زدن واکسن کم کم داشت خود را برای روز‌های بدون کرونا آماده می‌کرد که خبر رسید که این ویروس جهشی در آفریقا داشته که علاوه بر قدرت و نفوذ زیاد هنوز رفتارش برای متخصصان و ویروس‌شناسان ناشناخته است؛ از این رو این افراد دست به کار شدند تا دو کار مهم را انجام دهند، نخست ساختن واکسن با پلتفرم جدید، دوم استفاده از تست پی سی آر جدید برای شناسایی رفتار "اومیکرون".

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی هم نسبت به شیوع او میکرون در کل کشور‌ها هشدار داده است و از کشور‌ها خواسته پرواز‌های ورودی و خروجی را به شدت کنترل کنند. البته توصیه این سازمان بسته شدن همه راه‌های هوایی و زمینی است؛ با اعلام این توصیه ژاپن جزء نخستین کشور‌هایی بود که در‌های کشورش را به روی مسافران بست و پیش‌بینی می‌شود که سایر کشور‌های اروپایی و آسیایی هم خیلی زود این تدبیر بهداشت جهانی را اجرا کنند.


بیشتر بخوانید: قدرت انتقال کرونای اومیکرون ۵ تا ۱۰ برابر کرونای دلتاست


بهترین تدبیر برای مقابله با اومیکرون فعلا زدن واکسن است

علیرغم احتمالاتی که درباره مقاومت "او میکرون" در برابر واکسن دارد، اما مسعود مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: بهترین توصیه به مردم در شرایط کنونی این است که کسانی که دز اول را دریافت کردند برای زدن دز دوم و حتی دز سوم اقدام کنند.

او در ارزیابی شرایط کنونی دنیا در مقابل ویروس اومیکرون می‌گوید: بستگی دارد این بیماری در چه وسعتی در دنیا ظاهر شده باشد البته هنوز ابعاد اومیکرون هنوز مشخص نشده و هر چه ما می‌گوییم روی حدس و گمان و گزارشی است که از آفریقا آمده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی واکسن گریزی او میکرون را تائید می‌کند و می‌گوید: پیش بینی‌ها این است که این ویروس جهش یافته در مقابل واکسن مقاومت دارد، زیرا دو فرد مبتلا  آفریقایی واکسن زده بودند و تست هایشان هم منفی بود، اما روز دوم و سوم در قرنطینه تست شان مثبت شده پس می‌تواند واکسن گریز باشد.

رفتار اومیکرون قابل شناسایی دقیق نیست

مردانی به صحبت‌های رییس سازمان بهداشت آفریقایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این مسوول هم تائید کرده کسانی که هنوز واکسن نزدند سریع برای دریافت واکسن اقدام کنند، زیرا فعلا نمی‌توان درباره رفتار اومیکرون نظر داد.

عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا معتقد است: با توجه به علائم‌هایی که این ویروس جهش یافته از خود نشان داده افراد واکسن زده خفیف‌تر به این ویروس مبتلا می‌شوند.

 او در پاسخ به این پرسش که از کجا بدانیم که این ویروس وارد ایران شده است یا نه، یادآور می‌شود: ویروس‌های جهش یافته مانند اومیکرون سرعت انتقال شان بالا است از این رو شناسایی آن دشوار است مانند ویروس دلتا. او میکرون هم همان خصوصیات را دارد بنابراین ممکن است  وارد مملکت شده باشد یا بشود که اصلا بعید نیست، اما مهم این است که ما به محض اینکه با افراد مبتلا به این ویروس مواجه شدیم اطلاع رسانی می‌کنیم.

به گفته مردانی، هفته قبل اتحادیه اروپا از ورود او میکرون به چند کشور خبر داده بود و حالا در کمترین زمان تعداد کشور‌هایی که با ویروس جهش یافته او میکرون درگیرند بیشتر شده است که دلیلش همان سرعت بالای انتقال کرونا است.


بیشتر بخوانید: دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی و چه زمانی باید تزریق شود؟


بهترین دستور العمل بستن در‌های کشور است

او، اقدام وزارت امور خارجه درباره لغو همه پرواز‌ها از کشور‌های آفریقایی به ایران را نقطه عطف می‌داند و تاکید می‌کند: بهترین اقدام در شرایط کنونی قطع این پرواز‌ها است هر چند که ما پرواز مستقیم از آفریقا نداریم و مسافران از کشور‌های ترکیه، امارات و قطر وارد ایران می‌شوند لذا برای این افراد هم باید قرنطینه و منفی بودن دو تست انجام شود.

مردانی این موضوع را هم یادآوری کرد که کشور  هنگ کنگ هم به محض مطلع شدن از ابتلای دو نفر به ویروس اومیکرون در‌های کشورش را به روی همه مسافران بست.

این ویروس شناس، زدن واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شست و شوی دست ها، رعایت فاصله گذاری و عدم شرکت در تجمعات و سفر نرفتن را بهترین دستورالعمل برای جلوگیری از ابتلا به او میکرون می‌داند.

او در پاسخ به این پرسش که ایا ممکن است تست افراد مبتلا در تست‌های پی سی آر مشخص نشود، می‌گوید بله ممکن است در پی سی آر معلوم نشود و کمیته کشوری اعلام کرده که موارد جدید به صورت رندم تست شوند و اگر علائم متفاوتی داشتند از تست‌های جدیدتر برای آن‌ها استفاده شود که هزینه کامل آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی