تیتر امروز

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟
ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر

مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟

ایمان و اردات قلبی نسبت به دخت پیامبر گرامی اسلام و همسر مکرمه امام علی و مادر امام حسن و حسین بی نهایت است و برابر دستور قرآن و امر رسول خدا در محبت به او و اهل بیتش اگر کمی بخل بورزیم خاسر...

ایران درودی؛ نقاشی که خودِ "نقش" بود!

کد خبر: ۱۱۳۷۳۱
۱۷:۳۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰

ایران درودی؛ نقاشی که خودِ

دیدارنیوز ـ مهراد کائینی*: چند روزی می‌گذرد از درگذشتش؛ ایران درودی در دوران کودکی‌اش به‌دلیل مهاجرت‌های پی‌درپی، تجربه جنگ جهانی دوم، کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ و...، روزگار مطلوبی سپری نکرد، به‌گونه‌ای که در کتاب "در فاصله دو نقطه" (زندگینامه خواندنیِ خودنوشتش)، کودکی‌اش را این‌گونه توصیف کرده است: "دنیای کودکی‌ام دارای فضایی خاکستری رنگ و حسی از غم توأم با عصیان بود. "

نقاشی‌های ایران، احوالی عجیب و جدید از ژانر سوررئال را پیش چشم تماشاگر می‌گذارد؛ گویی او همیشه نقطه‌ای و نمایی را می‌دیده که ما نمی‌دیدیم و چه ارزنده که این‌ها را رسم کرد و به‌جا گذاشت برای ما که ما ببینیم و درس بگیریم.

مثلاً در قاب "بی‌کرانگی" حقیقتا بیننده با معنای تام و تمام بی‌کرانگی رودررو می‌شود؛ با فضایی بی‌نهایت یا مثلاً در قاب بلور طلوع، طیف رنگی فوق‌العاده‌ای آفریده که از آبی به سفید می‌غلتد و رنگی جدید از طلوع طلایی و آبی آسمانی، خلق می‌کند.

بی‌دلیل نیست که تا این حد، نقاشی‌های ایران درودی در حیطه بین‌المللی هم دیده شده و آنقدر طرفدار داشته که در بیش از ۲۵۰نمایشگاه گروهی در شهر‌های مختلف جهان، به نمایش درآمده است؛ آثاری سحرانگیز که وصف آن‌ها با واژگان، کاری سخت و سترگ است. نقاشی‌های ایران درودی هر یک "فریمی" هستند که به اندازه یک فیلم سینمایی، حرف و نَما با خود به مخاطب عرضه می‌دارند!

به باور من، ایران قبل از اینکه نقاشی برجسته، منتقدی باریک‌بین، نویسنده‌ای چیره‌دست و حتی یک موزیسین و نوازنده پیانو باشد، اول عاشق بود؛ عاشق زندگی و عاشق هنر و همین، راز مهم پیروزبختی‌اش بود و شد، در زندگی؛ چنانچه هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) می‌گوید "عشق، آغاز آدمیزادی است. "

ایران درودی آنگونه عاشق و استوار بود که بعد از ۲۰سال دست‌وپنجه نرم کردن با بختکِ بدشگونِ سرطان، در تولد ۸۳سالگی‌اش، این بیماری مهلک را "معجزه" زندگی‌اش نامید، آثار بی‌مانند در این ۲۰سال خلق کرد و قهرمانانه و امیدوار، دنیای فانی را بدرود گفت؛ با ردپایی جاودانه.

ایران فقط یک "نقاش" نبود؛ او خودِ "نقش" بود و نقش‌اش بر صحنه زندگی را به متعالی‌ترین شکل ممکن، اجرا کرد، کشید و به دنیای جدید سلام گفت!

*دانش‌آموخته کارگردانی

ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر