تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
روزنامه اعتماد به قلم زهیر موسوی نوشت:

انتقاد صریح اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم در دیدار با رئیس‌جمهور

روز گذشته با دعوت رئیس‌جمهور، تعدادی از اصلاح‌طلبان به پیش او رفتند و در ملاقات با رئیس‌جمهور به انتقاد از دولت او پرداختند.

کد خبر: ۱۱۳۷۳
۰۹:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - آخرين جلسه حسن روحاني رييس دولت دوازدهم با اصلاح‌طلبان 25 تيرماه سال گذشته برگزار شد. اين گزاره به آن معنا است كه حسن روحاني تا ديروز، بيش از يك سال بود كه با حاميان اصلي خود در انتخابات تشكيل جلسه نداده و اين موضوع در اين مدت همواره مورد انتقاد جريان اصلاحات و اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود.
 
برخي اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند حسن روحاني در‌هاي پاستور را بر روي اصلاح‌طلبان بسته و هيچ پالس مثبتي از سوي او براي همراهي با دولت داده نمي‌شود. ريسمان حاميان اصلي با حسن روحاني در يك سالي كه از عمر دولت دوازدهم مي‌گذرد به مو رسيد اما پاره نشد. برخي اصلاح‌طلبان معتقد بودند عامل اين فاصله شخص محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور است زيرا او حتي اجازه ملاقات خصوصي به وزراي دولت با رييس‌جمهور را نمي‌دهد چه رسد به آنكه وقت جلسه به حاميان اصلي دولت دهد.
 
عدم همفكري با اصلاح‌طلبان و نقد جدي فعالان سياسي اصلاح‌طلب به اين موضوع سبب شد تا جريان منتقد دولت از ايجاد شكاف جدي ميان اصلاح‌طلبان و دولت صحبت كرده و در برخي مقاطع مدعي عبور اصلاح‌طلبان از روحاني شدند.
 
منتقدان دولت، انتقاد اصلاح‌طلبان به روحاني را در راستاي سهم خواهي عنوان كرده و مدعي بودند چون روحاني در انتخاب كابينه به خواسته‌هاي اصلاح‌طلبان توجه نكرده، حامي ديروز منتقد امروز شده است. ادعايي كه توسط بزرگان جريان اصلاحات بارها طي مصاحبه‌هاي مختلف تكذيب شد. اصلاح‌طلبان منتقد اعتقاد داشتند كه نقد‌هاي‌شان به دليل حمايت‌هايي است كه انجام داده‌اند زيرا اصلاحات به هيچ كس چك سفيد امضا نداده و بر سر منافع ملي با كسي معامله نمي‌كند.

بيش از يك سال از عمر دولت دوازدهم گذشته است و نمي‌توان گفت كه رابطه اصلاح‌طلبان با دولت به كلي قطع شده اما اينكه اين ارتباط به حداقل رسيده، موضوعي غيرقابل كتمان است. از آن جهت ارتباط به كلي قطع نبوده است كه رييس‌جمهور در اين يك سال جلساتي با فراكسيون اميد و يك جلسه با سيد محمد خاتمي تشكيل داده و در آن جلسات درباره موضوعات مختلف صحبت شده است. فراكسيون اميد كه محفل اصلاح‌طلبان در بهارستان است، تلاش داشته تا رابطه اصلاح‌طلبان با دولت را حفظ كرده و راهكارهاي پيشنهادي حامي اصلي رييس‌جمهور در انتخابات را به گوش دولت برساند. هرچند كه همين ارتباط هم بسيار اندك بود.

اصلاح‌طلبان به دليل اتفاقات رخ داده در سال 88، به اجبار در سپهر سياسي ايران گوشه‌نشين شدند اما در سال 92 با اتخاذ يك راهكار درست و مناسب، تصميم به حمايت از روحاني كه چهره‌اي اصلاح‌طلب نبود گرفته و ائتلافي با جريان اعتدال داشتند. جرياني كه تا پيش از سال 92 همواره در سايه بود و حتي مي‌توان عنوان داشت كه گرايش به اصولگرايان بيشتر بود اما مواضع حسن روحاني در مناظرات و ميتينگ‌هاي انتخاباتي، بزرگان جريان اصلاحات از جمله سيد محمد خاتمي را مجاب كرد تا از حسن روحاني حمايت كنند. حمايتي كه در آن نه منافع حزبي بلكه منافع ملي در نظر گرفته شد و نتيجه مثبتي به همراه داشت.
 
روابط اصلاح‌طلبان با حسن روحاني در دولت يازدهم حسنه‌تر بود تا جايي كه به صورت تقريبي هر 8ماه گعده‌هايي دوستانه با اصلاح‌طلبان برگزار مي‌شد. علاوه بر اين گعده‌ها مي‌توان به جلسات خصوصي روحاني با سيد محمد خاتمي اشاره كرد. اتفاقاتي كه در دولت دوازدهم خبري از آنها نيست. هرچند برخي از نزديكان دولت مدعي هستند جلسات روحاني با خاتمي به صورت مستمر همچنان پابرجا است اما از آنجا كه خبري از اين جلسات منتشر نمي‌شود، نمي‌توان به صحت اين ادعا اميدوار بود. در كنار اين موضوع اگر چنين خبري درست بود هيچگاه اصلاح‌طلبان از درهاي بسته پاستور به روي خود انتقاد نمي‌كردند. اولين و آخرين خبر منتشر شده از جلسه خاتمي و روحاني در دولت دوازدهم مربوط به 27 فروردين امسال است. جلسه‌اي كه با حضور جهانگيري، سيد حسن خميني و ناطق نوري برگزار شد. جلسه‌اي كه نمي‌توان از آن به عنوان گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ياد كرد بلكه آن يك جلسه با چهره‌هاي موثر در سپهر سياسي ايران بوده است.

كشتي التهابات دولت در هفته اخير به ساحل آرامش رسيده است. مصداق اين ساحل آرامش راي دادگاه لاهه به نفع ايران در مقابل امريكا، حضور موفق و موثر در در نشست مجمع عمومي سازمان ملل و سقوط قيمت دلار تنها بخشي از اتفاقات آرامش بخش رخ داده براي دولت در روزهاي گذشته است و به نظر مي‌رسد همين مهم سبب شده تا دولت با پشت سرگذاشتن چالش‌ها بار ديگرگفت‌وگو و تعامل با حاميان ديروز را از سرگرفته و اكنون در آرامش قصد دارد با آنها مشورت كند.
 
روز گذشته فراق 444 روزه اصلاح‌طلبان و روحاني به پايان رسيد و دفتر رييس‌جمهور با دعوت تعدادي از دبيران كل احزاب اصلاح‌طلب و همچنين تعدادي از چهره‌هاي موثر جريان اصلاحات، تشكيل جلسه دادند. حسن روحاني در پاستور ميزبان تعدادي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب بودكه حاضرين در اين جلسه به صورت فردي براي آن دعوت شده‌ و دفتر رياست‌جمهوري شخص به شخص با چهره‌هاي سياسي تماس گرفت. يكي از نكات مبهم اين جلسه، معيار دفتر رييس‌جمهور براي دعوت است زيرا مشخص نيست كه اين جلسه با اعضاي شوراي هماهنگي احزاب بوده يا دبيران كل احزاب يا چهره‌هاي موثر يا اعضاي فراكسيون اميد يا اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري و يا... در هرصورت چهره‌هاي سرشناسي از هر گروهي هستند كه به دلايل نا مشخص از سوي دفتر رييس‌جمهور به اين جلسه دعوت نشدند
 
. اين دعوت شايد اولين دعوت رسمي براي بررسي وضعيت كشور با چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان وكنشگران اين جريان فكري بود زيرا پيش از اين يا دعوت‌ها عمومي و مناسبتي بوده يا به درخواست خود اصلاح‌طلبان انجام شده بود. از افراد حاضر در اين جلسه مي‌توان به افرادي مانند محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد، علي شكوري‌راد حزب اتحاد ملت ايران، حسين كمالي حزب اسلامي كار، كمال خرازي حزب نداي ايرانيان، حسين مرعشي حزب كارگزاران و محمدجواد حق‌شناس حزب اعتمادملي اشاره كرد.
 
چهره‌هايي مانند غلامحسين كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران، هادي خانيكي، سيدحسين موسوي تبريزي دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز با وجود دعوت، در اين جلسه شركت نداشتند. همچنين الياس حضرتي قايم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي نيز به اين جلسه دعوت نشده بود. كرباسچي درباره عدم حضور خود در اين جلسه كه به علت شركت در جلسه‌اي در وزارت كشور امكان حضور در جلسه با رييس‌جمهور را نداشته زيرا پيش از دعوت براي حضور در وزارت كشور قول داده بود. موضوعي كه نشان ‌مي‌دهد دعوت از چهره‌ها آنقدر دير صورت گرفته است كه اين افراد قول حضور در جلسه ديگري را داده بودند. سيد حسين موسوي تبريزي نيز در گفت‌وگويي كوتاه با تاكيد بر آنكه با رييس‌جمهور قهر نيست، دليل عدم حضور خود در اين جلسه را بيماري و راه دور عنوان كرد.

انتقاد صريح اصلاح‌طلبان از دولت

ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب به تشريح جزييات جلسه اصلاح‌طلبان و رييس‌جمهور پرداخت. اصغرزاده اين جلسه را استراتژيك عنوان كرد و گفت: رييس‌جمهور با برگزاري اين جلسه و دعوت از اصلاح‌طلبان نشان داد كه به تعامل و گفت‌وگو با بدنه اجتماعي اصلي حامي خود در انتخابات نياز دارد و اصلاح‌طلبان نيز با توجه به هزينه‌اي كه در حمايت از دولت پرداخته بودند در اين جلسه آمادگي خود را براي حمايت از دولت قانوني و رسمي كشور اعلام كردند.

وي افزود: در اين جلسه از سوي اصلاح‌طلبان انتقادات صريحي درباره موضوعات مختلف مطرح شد كه پاسخ‌هاي منطقي رييس‌جمهور را به همراه داشت.

اصغرزاده با اشاره به اين موضوع كه رييس‌جمهور در اين نشست به تشريح موانع و محدوديت‌هاي پيش روي دولت پرداخت، گفت: واقعيت آن است كه روحاني در اين جلسه نشان داد همچنان به شعار‌ها و وعده‌هاي انتخاباتي خود پايبند است. رييس‌جمهور عدم توفيق دولت در دستيابي به اهداف و وعده‌ها را كارشكني جريانات تندرو داخلي معرفي كرد كه قصدشان از اين كارشكني‌ها براندازي دولت است.

وي افزود: درباره موضوعاتي چون سياست خارجي، سياست داخلي، سرمايه اجتماعي و كاهش بي‌اعتمادي مردم به دولت به صورت مفصل صحبت شد و رييس‌جمهور نيز به دقت به موضوعات مطرح شده توجه داشتند.

اصغرزاده به حضور تعدادي از اعضاي فراكسيون اميد اشاره كرد و افزود: با توجه به حضور تعدادي از نمايندگان مجلس، رييس‌جمهور درباره انتظارات خود از فراكسيون اميد و مجلس نيز دقايقي صحبت كرد و نمايندگان نيز درباره بهبود رابطه دولت با مجلس پيشنهاداتي ارايه كردند كه مورد توجه رييس‌جمهور نيز واقع شد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: جمع‌بندي حاضرين و رييس‌جمهور در انتهاي اين جلسه اين بود كه جلساتي از اين دست بايد ادامه‌دار بوده و رايزني‌ها بيشتر شود. توصيه‌هاي اصلاح‌طلبان در موضوعات مختلف بسيار كاربردي بود. همچنين اصلاح‌طلبان در اين جلسه عنوان داشتند كه هيچ مطالبه و درخواستي از دولت ندارند و تنها انتظارشان اين است كه دولت طرف مردم را داشته باشد. اصلاح‌طلبان درخواست داشتند دولت به جاي لابي‌گري با جريانات پشت پرده از مردم دفاع كرده و به خواسته‌هاي مردم توجه ويژه داشته باشد.

اصغرزاده درباره ارزيابي خود از اين جلسه گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در اين جلسه، ‌طرفين پذيرفته‌اند كه در يك كشتي نشسته و سرنوشت مشابهي دارند. تضعيف دولت يا تضعيف اصلاح‌طلبان منجر به تقويت راديكاليسم مي‌شود كه اين اتفاق خوشايند هيچ جرياني نيست. جريان مخالف دولت تلاش دارد با كار شكني و مداخلات بيجا فضا را عليه دولت ملتهب كند بنابراين نبايد چنين فرصتي را در اختيار مخالفان دولت قرار داد.وي افزود: در ادامه اين جلسه اصلاح‌طلبان بابت حضور ايران در برجام پس از خروج امريكا قدرداني كرده و اين موضوع را بسيار مهم ارزيابي كردند.

بنابر توضيحات اصغرزاده از جزييات اين جلسه حسن روحاني بر نقاط ضعف دولت اشراف داشته است. اصغرزاده در اين باره گفت: رييس‌جمهور در اين جلسه ضمن آگاهي به كمبود‌ها و نقاط ضعف دولت اشاره كردند كه دولت حاضر به پذيرش انتقاد‌ها است.

اصغر‌زاده به مطرح شدن موضوع لوايح چهارگانه در اين ديدار اشاره كرد و گفت: دولت و اصلاح‌طلبان در اين جلسه بر اهميت پيوستن ايران به اين لوايح تاكيد داشته و منتظر روز يك شنبه شدند تا آخرين بخش از لوايح چهارگانه به تصويب مجلس برسد. در اين جلسه همگان اميدوار بودند كه مجلس نگاهي فرا جناحي داشته و به منافع ملي بينديشد زيرا اگر ما بهfatf نپيونديم دوستاني مانند چين و روسيه نيز نمي‌توانند با ما همكاري و مراودات مالي و اقتصادي داشته باشند.

وي افزود: اصلاح‌طلبان در اين جلسه تاكيد داشتند كه دولت بايد از شكاف‌هاي ايجاد شده جلوگيري كند، چرا كه برخي مطالبات مردم برآورده نشده است، سرمايه‌ها و دارايي‌هاي‌شان كاهش پيدا كرده و بي‌اعتمادي نسبت به دستگاه اجرايي به وجود آمده است. در واقع دولت بايد اين شكاف را ترميم كرده و اعتماد عمومي را جلب كند و به گونه‌اي باشد كه مردم به آينده اميدوار باشند. آقاي روحاني هم گفت كه براي اين موضوع دولت برنامه‌ دارد و اينكه اجازه داديم تا بانك مركزي وارد فضاي بازار ارز شود به همين دليل بود. ايشان اميدوار بود كه ثبات به اقتصاد در روزهاي آينده بازگردد و مي‌گفت براي همه بازي‌هايي چون تحريم‌هاي 13 آبان و جلوگيري از صدور نفت ايران و... برنامه داريم و ذخاير ارزي و مواد غذايي‌مان كافي و برنامه‌ريزي شده است و اين اتفاقاتي كه در جامعه رخ مي‌دهد بر اساس نقشه است و برخي گروه‌ها در داخل كشور هم به اين بحران‌ها دامن مي‌زنند.اصغرزاده همچنين در مورد انتظار روحاني از اصلاح‌طلبان گفت: انتظار روحاني از اصلاح‌طلبان هم اين بود كه پشت دولت را خالي نكنند و به همان حمايتي كه در زمان انتخابات از دولت داشتند ادامه دهند.
 
اصلاح‌طلبان هم صحبت‌هايي داشتند و تاكيد كردند كه دولت بايد براي محيط‌هايي چون كارگري، دانشجويي و شوراهاي شهرها، كاميون‌داران و... برنامه‌هايي داشته و اقداماتي انجام دهد چرا كه اصلاح‌طلبان تا يك جايي دست‌شان باز است و از يك جايي اگر همين روند باشد و اصلاح‌طلبان از دولت حمايت كنند، مردم به آنها اعتماد نمي‌كنند.وي به دستاورد اخير ايران در دادگاه لاهه و خوشحالي رييس‌جمهور از اين مهم اشاره كرد و گفت: رييس‌جمهور از اين اتفاق بسيار خوشحال بود و اين مهم را يك پيروزي مهم براي ايران عنوان كردند. اصغرزاده به نگراني‌هاي مطرح‌شده از سوي اصلاح‌طلبان خطاب به رييس‌جمهور اشاره كرد و افزود: «يكي از نگراني‌هايي كه اصلاح‌طلبان در اين نشست مطرح كردند، كاهش محبوبيت دولت در ميان مردم و نظر سنجي‌هاي منفي بود. رييس‌جمهور در واكنش به اين نگراني‌ها به ديدار خود با رييس‌آي‌ام‌اف در حاشيه سفر به مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد و گفت: رييس‌آي‌ام اف عنوان داشت كه تمامي شاخص‌هاي كلان اقتصادي ايران مثبت بوده و دولت روحاني موفق بوده است.»

اصغرزاده به برنامه‌هاي دولت كه در اين جلسه توسط رييس‌جمهور براي مقابله با شرايط بد اقتصادي مطرح شد اشاره كرد و افزود: قطعا دولت دربرابر جنگ تمام‌عيار اقتصادي كه امريكا عليه ايران به‌راه انداخته برنامه داشته و قصد دارد با نزديك شدن به اروپايي و جذب شركت‌هاي اروپايي اين خلأ را پر كند. دولت ما از دولت‌هاي اروپايي نااميد نيستيم اما مي‌دانيم كه امريكا وارد مذاكره با شركت‌هاي اروپايي شده و سعي مي‌كند نظرشان را براي همكاري با ايران تغيير دهد. آنچه مسلم است، دولت متوجه اين شرايط خاص و جنگ اقتصادي است و انتظار رييس‌جمهور و دولت اين است كه در روزهاي آينده سعي كند بدنه اجتماعي حامي دولت تقويت شده و با ارتقاي سطح همبستگي و وحدت ملي، يك جنبش اجتماعي قدرتمند در حمايت از دولت شكل بگيرد.
 
همزمان اصلاح‌طلبان نيز در اين جلسه تاكيد كردند كه دولت قانوني بايد تقويت شود و اقدامات موازي، دست‌هاي پنهان و جريان‌هايي كه در سايه سعي مي‌كنند دولت را تضعيف كنند، كنترل شوند. اصلاح‌طلبان همچنين معتقدند دولت قانوني از تمامي ظرفيت‌هاي قانوني خود دفاع كند و تنها سخنگوي كشور در امور داخلي و خارجي باشد. طبيعتا در اين صورت اصلاح‌طلبان نيز تمام تلاش خود را به كار خواهند بست كه اميد مردم را به آينده تقويت كنند .

وي افزود: درمجموع معتقدم نشست بعدازظهر روز گذشته كه به دعوت رييس‌جمهوري و دولت انجام شد، جلسه‌اي بسيار مهم بود كه در نهايت نيز قرار شد اين جلسات تداوم يافته و در اين راستا، كارگروهي نيز تشكيل شد تا بتواند راي و نظر اصلاح‌طلبان را به دولت اعلام كنند.

اصغرزاده در پايان به حاضرين در اين مراسم اشاره كرد و گفت: به جز آقايان حجت‌الاسلام حسن روحاني، سيدمحمود واعظي، علي ربيعي و مجيد تخت‌روانچي و محمد قوچاني كه به‌ نحوي ميزبانان جلسه بودند، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام مجيد انصاري، جواد فتحي، مصطفي كواكبيان، صفدر حسيني، زهرا شجاعي، جواد اطاعت، ژاله فرامرزيان، محسن هاشمي، صدراعظم نوري، حميدرضا جلايي‌پور، نعيمي‌پور، آذر منصوري، محمدجواد حق‌شناس، صادق خرازي، علي شكوري‌راد، حسين مرعشي و حاجي حسين كمالي ازجمله كساني بودند كه در اين نشست حضور داشتند.
 
روحاني در جلسه با اصلاح‌طلبان:

گشايش هاي ايجاد‌شده در موضوع حصر دستاورد دولت است

اصغرزاده به مطرح شدن موضوع حصر در جلسه اصلاح‌طلبان با روحاني اشاره كرد و گفت: آقاي روحاني درباره موضوع حصر اعتقاد داشت كه دولت تلاش خود را براي حل اين مشكل كرده و گشايش‌هاي ايجاد شده در وضعيت محصورين محصول مذاكرات دولت است. ايشان اميدوار بود اين مسير با سرعت بيشتري طي شود.

وي افزود: هرچند از نظر اصلاح‌طلبان گشايش جدي در وضعيت محصورين صورت نگرفته اما از نظر آقاي روحاني اين گشايش‌ها بسيار بزرگ بوده است. رييس‌جمهور در اين جلسه به مقاوت برخي نهادها در برابر رفع حصر نتيز اشاره‌هايي داشت. اصلاح‌طلبان در واكنش به پاسخ رييس‌جمهور اظهار داشتند كه شما به عنوان رييس شوراي امنيت ملي بايد هرچه سريع‌تر براي حل اين مشكل اقدام كنيد. واقعيت آن است كه تمام نيروها بايد به مصوبات شوراي عالي امنيت ملي تن دهند و امروز رييس شوراي عالي امنيت ملي اقاي روحاني است. به همين دليل انتظار اصلاح‌طلبان از رييس‌جمهور آن است كه در جلسات شوراي عالي امنيت ملي نيز مانند دولت تصميم‌گيري اصلي بر عهده آقاي روحاني است بنابراين اين خواسته زيادي از دولت نيست.
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی