تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

سحرخیزی چه فایده‌ای دارد؟

درمورد سحرخیز بودن زیاد شنیده‌ایم مثلا اینکه سحر خیز باش تا کامروا شوی... حالا در این مطلب در مورد رابطه سحرخیزی و کامروا بودن اطلاعاتی اندک، ولی مفید ارائه می‌دهیم.

کد خبر: ۱۰۸۲۸۷
۰۹:۵۸ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

فواید سحرخیزی

دیدارنیوز ـ سحرخیز باش تا کامروا باشی، این جمله‌ی معروف را همه‌ی ما شنیده ایم، ولی اینکه چقدر با اسرار پنهان آن از نظر علم، طب سنتی و اسلام آشناییم جای بحث دارد.

افرادی که سحرخیز هستند این ویژگی را عامل موفقیت خود می‌دانند. صبح زود زمان بسیار خوبی از روز است که همراه با وزش نسیم ملایم احساس آرامش کنیم، وقتی برای انجام کار‌ها زودتر بیدار می‌شوید کمتر احساس عجله می‌کنید و در نتیجه کار‌ها با کیفیت بهتری انجام می‌شود، اما تا لحظه‌ای که به فواید سحر خیزی آگاه نباشید همیشه دلیلی برای تنبلی و خوابیدن می‌آورید، به همین دلیل در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به فواید سحرخیزی و اثرات آن بر سلامت می‌پردازیم.

داشتن وقت بیشتر:

یکی از مزیت‌های مهم سحرخیزی داشتن وقت بیشتر برای انجام کار‌ها است. هیچ چیز بهتر از ساعات روشنایی بیشتر برای لذت بردن و انجام کار‌ها نیست. افرادی که دیر از خواب بیدار می‌شوند همیشه عجله دارند و باید با استرس کار‌ها را انجام دهند و تا آن‌ها شروع به کار کنند تقریباً روز تمام می‌شود.

وقتی فرد زمان بیشتری دارد می‌تواند از صبح با پیاده روی، ورزش، مدیتیشن یا تصمیم گیری درباره چیز‌هایی که برای تکمیل آن روز به آن‌ها احتیاج دارد لذت ببرد از طرفی با داشتن وقت کافی در ابتدای روز، احساس انرژی بیشتری می‌کنید.

احساس مثبت رضایت و شادی:

محققان می‌گویند ارتباط مستقیمی بین سحرخیز بودن و داشتن حس مثبت وجود دارد به همین دلیل افراد دارای عادت سحرخیزی از زندگی احساس بیشتری دارند و به همین دلیل شادتر زندگی می‌کنند.

نداشتن احساس عجله:

فردی که دیر از خواب بیدار می‌شود برای اینکه کار‌ها را به تاخیر نیاندازد در طول روز عجله می‌کند و گاهی بر خلاف میل باطنی مجبوراست از ورزش و صبحانه خوردن صرف نظر کند و این باعث ناراحتی و آزار او می‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از مزیت‌های مهم زود بیدار شدن این است که احساس عجله نمی‌کنید و زمان اضافه برای نشستن روی مبل و نوشیدن یک فنجان چای / قهوه دارید.

خوردن صبحانه:

صبحانه مهمترین وعده غذایی محسوب می‌شود. مصرف یک صبحانه مغذی و سالم سطح انرژی را بالا می‌برد. بنابر گفته کارشناسان مصرف صبحانه شما را در طول روز سالم و فعال نگه می‌دارد و حذف آن از رژیم غذایی برای بدن مضر است و باعث احساس ضعف و انرژی کمتر می‌شود و تأثیر مستقیم بر سلامتی جسمی و روحی خواهد داشت.

داشتن خواب بهتر:

این افسانه‌ای بیش نیست که اگر هنگام خستگی ساعت‌های بیشتری را بخوابید احساس سرحالی خواهید کرد. خوابیدن بیش از حد باعث خستگی و بی قراری بدن می‌شود بنابراین یک برنامه مناسب داشته باشید و در طول روز شش تا هشت ساعت بخوابید.

افرادی که در زمان مقرر به رختخواب می‌روند نسبت به افرادی که برنامه زمانی نامنظمی دارند بهتر می‌خوابند. با داشتن خواب آرام زودتر از خواب بیدار می‌شوید و کاملاً از روز استفاده می‌کنید؛ بنابراین شب زنده دار نباشید تا در نهایت باعث افزایش وزن و کلسترول نشود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانشناختی و افسردگی:

طبق نتایج بررسی‌های انجام شده خطر ابتلا به اختلالات روانی مثل افسردگی، پرخوری روانی و اختلال خلقی فصلی در افراد سحرخیز در مقایسه با افراد شب بیدار که صبح‌ها دیر بیدار می‌شوند، کمتر است.

وزن مناسب و تناسب اندام:

در مطالب قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید که یکی از عوارض شب بیداری‌های طولانی مدت اضافه وزن و چاقی است پس در واقع خطر افزایش وزن در افراد شب بیدار بیشتر است به این دلیل که دیر خوابیدن موجب مصرف بیشتر کالری در پایان روز می‌شود.

قرار گرفتن در چنین شرایطی و مصرف غذا‌های ناسالم موجب افزایش وزن و مشکلات جسمی متعددی از قبیل بیماری‌های قلبی و گوارشی و نیز اختلالات عروق مغزی در این افراد میشود.

نمرات بهتر در امتحان:

جالب است بدانید طبق بررسی‌ها دانش آموزان و دانشجویان سحرخیز نسبت به دانشجویانی که دیر از خواب بیدار می‌شدند، نمرات بهتری دریافت میکنند.

لذت بردن از آرامش و سکوت:

یکی دیگر از مزیت‌های مهم زود بیدار شدن این است که از آرامش و سکوت صبح لذت می‌برید. هیچ همکار یا دوستی برای شما مزاحمت ایجاد نمی‌کند و نبود پیامک، ایمیل، سر و صدا ترافیک به آرامش بیشترتان کمک می‌کند. صبح زود بهترین زمان برای لذت بردن از سکوت و آرامش است پس روی چیز‌های مهم تمرکز کنید و در مورد چگونگی دستیابی به اهداف خود بیاندیشید.

داشتن برنامه ریزی:

فردی که دیر از خواب بیدار می‌شود، باید در طول روز عجله کند چراکه زمان لازم برای برنامه ریزی و فعالیت سودمندانه ندارد و قادر به انجام وظایف خود نیست. لیستی از کار‌ها براساس اهمیت و اولویت تنظیم کنید و طبق آن کار‌ها را پیش ببرید.

کاهش استرس:

وقتی عادت به سحر خیزی کنید، می‌توانید روزانه ورزش و مدیتیشن انجام دهید، صبحانه بخورید، خواب کافی داشته باشید و همین باعث استرس کمتردر طول روزخواهد شد چراکه استرس ناشی از فشار بیش از حد کار و عدم برنامه ریزی است.

اختصاص دادن زمان بیشتر به ورزش و مدیتیشن:

یکی از مهمترین دلایل استرس و اضطراب افراد سبک زندگی نادرست است که با صرف وقت و تمرین جسمی یا ذهنی می‌توانند به آرامش خود کمک کنند. تمرینات فیزیکی به منظور حفظ تعادل بدن، هورمون‌های زیادی را ترشح می‌کنند در حالی که مدیتیشن به افزایش تمرکز و هماهنگی ذهن و بدن کمک می‌کند.

افزایش بازدهی:

افراد در ساعات اولیه روز بیشتر از شب تمرکز دارند اگر کار ناتمام دارید آن را صبح زود انجام دهید تا حجم کار‌ها را کاهش دهید. سحر خیزی به شما زمان لازم را می‌دهد تا با انرژی و شادابی کار انجام دهید و به اهداف خود برسید.

تسهیل در رفت و آمد:

هنگامی که زود بیدار شوید، می‌توانید قبل از وقت عادی خود را به دفتر برسانید به این ترتیب از رفت و آمد در ساعات شلوغ خود داری کرده و به موقع به محل کار می‌رسید.

بهبود سلامت پوست:

سحرخیزی همانند عادت‌های ورزشی و صبحانه می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. انجام این کار‌ها بطور روزمره و آبرسانی، اکسیژن رسانی و بهبود جریان خون، در سلامت پوست نقش مهمی دارد.

افزایش تحرک:

یکی دیگر از فواید زود بیدار شدن این است که بتوانید به راحتی با هر چالشی رو به رو شوید. برنامه ریزی جنبه بسیار مهمی از زندگی فرد است، زیرا به وی فرصت تعیین اهداف و انجام اقدامات مناسب برای تحقق آن‌ها را می‌دهد.

بالا بردن قدرت اراده:

رفتن به رختخواب در ساعات منظم باعث می‌شود به راحتی صبح زود بیدار شوید، البته این کار به تصمیم آگاهانه نیاز دارد. فایده مهمی که بیدار شدن زود هنگام دارد این است که به تدریج این کار به عادت تبدیل می‌شود، اعتماد به نفس را در شما افزایش می‌دهد و همچنین به نظم بیشترکمک می‌کند.

افزایش شادی و سلامتی:

زود بیدار شدن از خواب میزان شادی را افزایش می‌دهد، زیرا افراد می‌توانند بهتر به کار‌ها برسند و دغدغه‌ای نداشته باشند. احساس کنترل، تیز بینی، تمرکز و انرژی به وجود آمده در این افراد موجب خوشحالی و آرامش درونی تان می‌شود.

فواید سحرخیزی در اسلام

درباره‌ی فواید سحرخیزی در اسلام و از دید ائمه احادیث بسیاری موجوداست که در بخش دین و مذهب نمناک خواهید خواند، در این بخش به چند مورد از ان‌ها اشاره کرده ایم.

جبرئیل به حضرت محمد (ص) فرمود:

«ای محمد (ص)، هر گونه می‌خواهی زندگی کن، ولی بدان که از این دنیا رخت برمی بندی، هر گونه می‌خواهی دوست بدار، ولی بدان پایان آن جدایی است، هر گونه می‌خواهی عمل کن، ولی بدان برای کردارهایت جزایی است، اما بدان که شرف و بی نیازی مرد در سحرخیزی است.» (من لا یحضره الفقیه:ج ۱، ص ۴۷۱-۴۸۴ ـ بحارالانوار:ج ۸۴، ص ۱۳۶۸ ـ امالی صدوق:ص ۲۴ ـ وسائل الشیعه:ح ۲۷ و ۳۳)

امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرمایند:

صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می‌کند. (عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۳۸)

امام رضا علیه السلام می‌فرمایند:

مابین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان‌ها را سهمیه بندی می‌نمایند. هر کس در آن زمان بخوابد، غاقل و محروم خواهد شد. (وسائل الشیعه ج ۶ ص ۴۹)

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

در پی روزی و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، مایه برکت و پیروزی است. (المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۹۴، ح ۷۲۵۰)

منبع: نمناک
برچسب ها: سبک زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی