تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

کاریزما چیست؟

کاریزما چیست؟ شاید بارها این واژه را شنیده باشید اما معنای دقیق آن را ندانید. این مطلب ضمن تشریح معنای کاریزما به شرح مهارت‌هایی می‌پردازد که شما را به یک فرد کاریزماتیک مبدل می‌سازد.

کد خبر: ۱۰۷۶۳۱
۱۵:۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

کاریزما چیست

دیدارنیوز: ممکن است شما نیز از افرادی باشید که کلمه کاریزما به گوشتان خورده باشد، اما دقیقاً ندانید که معنی آن چیست. اگرچه ممکن است افراد در مورد تعریف کاریزما اتفاق‌نظر نداشته باشند، اما به‌طورکلی می‌توانند در مورد کسانی که آن را دارند به توافق برسند. اغلب شاید دشوار باشد که بگوییم افراد دارای کاریزما دارای چه مهارت‌ها یا ویژگی‌هایی هستند که افراد دیگر آن‌ها را ندارند. اگر بخواهید به‌طور پیچیده به موضوع نگاه کنید می‌توانید بگویید انواع مختلفی از افراد کاریزماتیک وجود دارد. برخی ممکن است ساکت باشند و برخی ارتباطات داشته باشند. در این مقاله سعی داریم در ارتباط با کاریزما و افراد کاریزماتیک بیشتر صحبت کنیم. درنهایت کاریزما نتیجه ارتباطات عالی و مهارت‌های بین فردی است؛ بنابراین می‌توان کاریزمای خود را توسعه داد و بهبود بخشید.

تعریف کاریزما

کاریزما در لغت از واژه یونانی خاریسمای آمده است. خاریسمای نیز در زبان یونانی به معنای جذابیت ذاتی، موهبت، برکت و متانت اخلاقی است؛ اما در اصطلاح کاریزما یعنی چه؟ ما در چه مواقعی از کلمه کاریزما استفاده می‌کنیم؟ برای خاصیت کاریزما و افراد کاریزماتیک تعریف دقیقی وجود ندارد، اما در کل افراد کاریزماتیک ویژگی‌های خاصی دارند که به شیوه‌ای ناملموس بر روی دیگر افراد جامعه تأثیر خارق‌العاده‌ای می‌گذارند. این ویژگی‌ها در افراد متفاوت هستند به همین دلیل است که تعاریف متفاوتی از کاریزما وجود دارد. برقراری ارتباط ساده با دیگران و اثرگذاری بر آن‌ها یکی از تعاریف کاریزما است. از تعاریف دیگر می‌توان گفت که کاریزما یعنی اینکه از توانایی برخوردار باشیم که بتوانیم سایر افراد را مشتاقانه با خواسته‌های خود همراه کنیم. درواقع کاریزما یعنی جذاب بودن ازنظر عام و جهت دادن به رفتار دیگران و افراد کاریزماتیک اقتدار و اعتمادبه‌نفس فروانی به خود دارند که همین موجب می‌شود مورد تأیید و احترام دیگران قرار بگیرند.

کاریزما چه اثری دارد

کاریزما چگونه باعث تأثیرگذاری می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم اثرگذاری بر دیگران یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است. حال می‌خواهیم بدانیم کاریزما چگونه باعث تأثیرگذاری می‌شود؟ این افراد برای تأثیرگذاری بیشتر بر دیگران کلامی مستدل و قدرتمند دارند. تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارد که برای تأثیرگذاری بر دیگران لازم است. برخی از آن‌ها درزمینهٔ سخنوری هستند. فنون غیرکلامی هم اهمیت دارند، مانند تغییرات چهره و زبان بدن.

زبان بدن افراد کاریزماتیک

اولین برداشتی که شما از افراد غریبه می‌کنید توسط ارتباط غیرکلامی آن‌ها ایجاد می‌شود. گفتیم که افراد کاریزما از طریق کلام بر دیگران تأثیر می‌گذارند؛ اما آن‌ها حتی از طریق حالت بدن، ژست‌ها و حالات چهره خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. افراد کاریزماتیک واکنش‌های هیجانی دارند و دوست دارند که از زبان اشاره‌ها برای نشان دادن احساساتشان استفاده کنند. خنده نیز تأثیر زیادی بر شخصیت شما خواهد داشت. خنده همان‌قدر که می‌تواند جذاب و تأثیرگذار باشد، می‌تواند زننده و ناخوشایند نیز باشد. این افراد احساسات خود را از طریق صدا نشان می‌دهند. صدای سرزنده و رسا مخصوصاً زمانی که طنین دار است به کاریزماتیک بودن شما کمک خواهد کرد. برای تسلی خاطر طرف مقابل به‌آرامی بازوی او را لمس می‌کنند. افراد کاریزماتیک خود را در مرکز توجه دیگران قرار می‌دهند و چهره گویا دارند؛ یعنی با چهره خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. گرم گرفتن با دیگران حتی غریبه‌ها یکی از ویژگی‌های افراد دارای کاریزما است. اگر روراست باشیم همه ما دوست داریم با کسانی که ارتباط اجتماعی خوبی دارند رفت‌وآمد کنیم. در ادامه چند مهارت را به شما آموزش می‌دهیم تا با تمرین آن‌ها به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل شوید.

افراد کاریزماتیک چگونه می نشینند

صاف نشستن

افراد با نشستن خود نشان می‌دهند که علاقه‌ای به صحبت با شما دارند یا نه. حتی نشان می‌دهند که به مکانی که در آن هستند علاقه دارند یا برعکس حوصله‌شان سر رفته است. صاف نشستن به کاریزماتیک بودن شما کمک می‌کند و حتی بر فضای اطرافتان نیز تأثیر خواهد گذاشت. تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که صاف می‌نشینند و راه می‌روند. این افراد اعتمادبه‌نفس خود را به‌ خوبی به دیگران نشان می‌دهند. برای این حرکت باید پاهایتان را کمتر از عرض شانه بازکنید. همیشه طوری قرار بگیرید که انگار به صندلی تکیه کرده‌اید.

تکیه دادن

برای اینکه به دیگران نشان دهید که به آن‌ها گوش می‌دهید و تمام حواستان پیش آن‌ها است بهتر است که تکیه دهید. اینکه به دیگران گوش دهید شما را به فردی خاص و کاریزماتیک تبدیل خواهد کرد. وقتی به دیگران پاسخ می‌دهید و به پشت تکیه داده‌اید به آن‌ها نیز فرصت داده‌اید که به پشت تکیه دهند بنابراین علاقه‌مندی خود را به صحبت‌های شما به این صورت نشان می‌دهند.

تحرک داشته باشید

وقتی تحرک دارید نشان می‌دهید که در موضوع سررشته‌ دارید و کاملاً به موضوع مسلط هستید. حرکات می‌توانند منظورتان را به مخاطب بهتر برسانند بنابراین از حرکت دست‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کنید. این کار جذابیت خاصی به شما خواهد داد. البته توجه داشته باشید که استفاده زیاد از ژست‌ها ممکن است حس کش دادن بحث را به مخاطب منتقل کند. لبخند و تکان دادن سر را فراموش نکنید. اگرچه صحبت شما جدی است، اما نباید تمام‌وقت چهره شما جدی باشد. کمی راحتی و ریلکس بودن به دیگران نیز احساس راحتی با شما را می‌دهد. هنگامی‌که با صحبت کسی موافقید حتماً با حرکت سر او را تأیید کنید و هنگامی‌که مزاح می‌کنند بخندید.

اثر ارتباط چشمی بر کاریزما

تماس چشمی درست

یکی از ویژگی‌های خاص افراد کاریزماتیک نگاه نافذ آن‌ها است. اگر تماس چشمی به‌درستی برقرار شود بسیار به شما کمک خواهد کرد. هنگام صحبت کردن با دیگران ارتباط چشمی خود را کاملاً با آن‌ها حفظ کنید. این حفظ تماس چشمی نشانه از اطمینان و اعتمادبه‌نفس شما دارد. البته زیاده‌روی نکنید. بله درواقع اگر تماس چشمی خود را با مخاطب قطع نکنید ممکن است آن‌ها فکر کنند شما انسانی ناشی هستید نه کاریزماتیک. مدت این تماس می‌تواند ۷ تا ۱۰ ثانیه باشد و بعدازاین مدت حتماً ارتباط چشمی را قطع کرده و نگاهی به‌طرف دیگر بی اندازید و بازهم ارتباط را شروع کنید. به پایین نگاه نکنید، زیرا این حرکت شما را فردی مرموز نشان خواهد داد.

تاثیر دست دادن در کاریزما

محکم دست بدهید

روی دست دادن خود با دیگران خیلی توجه داشته باشید. دست دادن شما با دیگران نه باید آن‌قدر شل باشد که بی اعتمادبه‌نفس به نظر برسید و نه باید آن‌قدر محکم باشد که مخاطب شما را فردی خشن و پیچیده ببیند. بهترین شیوه دست دادن که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که دست طرف مقابل را محکم، اما نه زیاد محکم گرفته و به‌جای تکان دادن، نگه‌دارید و به‌آرامی بفشارید. صبر کنید تا طرف مقابل دست خود را بکشد در غیر این صورت شاید مخاطب احساس کند که شما عجله دارید.

انعکاس زبان بدن طرف مقابل

حتماً به این موضوع توجه کرده‌اید که افراد از کسی که شبیه خودشان باشد بیشتر خوششان می‌آید. از زبان بدن افراد کمک بگیرید تا شبیه آن‌ها شوید. وقتی از علائم غیرکلامی دیگران تقلید می‌کنید عواطف و احساسات آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد. حرکات طرف مقابل را به‌صورت اتفاقی انجام دهید که او متوجه نشود که عمداً این کار را انجام می‌دهید.

دست‌ به‌ سینه ننشینید

افرادی که دست‌به‌سینه می‌نشینند یا پا روی پا می‌اندازند این حس را به‌طرف مقابل القا می‌کنند که فردی نفوذناپذیر هستند. در غیر این صورت نشان می‌دهید که پذیرای صحبت‌های طرف مقابلتان هستید و از او استقبال می‌کنید؛ اما اگر این کار را انجام دهید و دست‌به‌سینه باشید هرچقدر هم سر تأیید تکان دهید و به مخاطب لبخند بزنید، او فکر می‌کند شما می‌خواهید به او بگویید ساکت باشد.

رعایت فاصله

فاصله را با اطرافیان خود رعایت کنید. نه زیاد نزدیک و نه زیاد دور از بقیه باشید. نزدیک ایستادن احساس ناراحتی به وجود می‌آورد و دور ایستادن نیز کمبود اعتمادبه‌نفس شما را نشان می‌دهد. به نظر ما فاصله مناسب به‌اندازه طول یک دست است. در این صورت افراد احساس می‌کنند که شما به مشارکت در بحث علاقه‌مند هستید.

چگونه کاریزماتیک شویم

چگونه کاریزماتیک شویم؟

خوشبختانه کاریزماتیک بودن یک موضوع ارثی نیست و می‌توان آن را به دست آورد. مهارت‌هایی وجود دارند که هر فرد با کسب آن‌ها می‌تواند به فردی جذاب و تأثیرگذار تبدیل شود.


بیشتر بخوانید: بهترین خیابان‌های تهران برای پیاده‌روی


ما در ادامه به ویژگی افراد کاریزماتیک پرداخته‌ایم که شما نیز با آموزش و کسب آن‌ها می‌توانید دارای کاریزما شوید.

اعتماد به‌ نفس

اعتماد به‌ نفس یعنی اینکه شما نگرش مثبت به خود داشته باشید. مطمئناً اگر شما خود را دوست داشته باشید دیگران نیز برای شما ارزش می‌گذارند و شما را دوست خواهند داشت. همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و مشتاق و علاقه‌مند باشید. خودتان باشید و ازآنچه هستید راضی باشید و ثبات داشته باشید. سعی نکنید کس دیگری باشید. همچنین سعی نکنید مشکلات خود را جار بزنید. همه ما مشکل داریم، اما برای حفظ اعتمادبه‌نفس باید آن‌ها را محصور کنیم.

خوب حرف بزنید

مطمئن و محکم صحبت کنید. جملاتی مثل فکر می‌کنم، امیدوارم یا احساس می‌کنم مخاطب را به شما جذب نخواهد کرد. از عبارت من مطمئن هستم استفاده کنید. در بین حرف‌هایتان شوخی کنید. به‌اندازه‌ای که حرف‌هایتان برای دیگران شیرین باشد و آن‌ها زمانی که شما می‌خواهید صحبت کنید تمایل بیشتری به شنیدن نشان دهند. همیشه سعی کنید از موضوعات مختلف روز باخبر باشید. همه ما دوست داریم با کسی رفت‌وآمد کنیم که به‌روز و آگاه و مطلع باشد. خودتان را با حرف زدن کوچک و کم‌ارزش نکنید و حرف‌های زشت و زننده را به زبان نیاورید.

استفاده از زبان بدن

در مورد نقش زبان بدن در کاریزماتیک بودن قبل از این صحبت کردیم. حرکات غیرکلامی گاهی بسیار مؤثرتر از کلام بر دیگران اثر می‌گذارند و شما را جذاب نشان می‌دهند. قدم زدن، لبخند زدن، تماس چشمی برقرار کردن و دست دادن بسیار به شما کمک خواهند کرد.

شنونده خوبی باشید

مردم دوست دارند با کسی صحبت کنند که به حرف‌هایشان به‌خوبی گوش بدهد. شاید سخت باشد که همه حرف‌های یک فرد را به‌خوبی به یاد بسپارید، اما نام افراد را به‌خوبی در ذهنتان حفظ کنید. برای به خاطر سپردن اسم یک فرد بعد از معرفی شدن او اسمش را تکرار کنید. به‌عنوان‌مثال بگویید: هادی، از دیدنت خوشوقتم. با علاقه و اشتیاق گوش دهید و توجه کنید. ساکت نباشید و همان‌طور که گوش می‌دهید احساس همدلی کنید. البته صبر کنید که صحبت او تمام شود و میان صحبت‌هایش نپرید.

کلام آخر

با خواندن این مقاله حتماً متوجه شده‌اید که کاریزما چیست و فرد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؛ بنابراین اکنون متوجه شده‌اید که برخی افراد چرا ازنظر ما جذاب هستند و از آن‌ها بیشتر خوشمان می‌آید. همان‌طور که گفتیم کاریزماتیک بودن یک ویژگی ارثی نیست و کاملاً اکتسابی است. تمام افرادی که ازنظر ما جذابیت دارند و خاص هستند و در اصطلاح کاریزماتیک هستند مهارت‌هایی را دارند که همه ما می‌توانیم آن‌ها را کسب کنیم. با اصطلاح رفتار خود می‌توانیم فردی جذاب و دارای کاریزما شویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی