تیتر امروز

کیانوش جهانپور:تداوم مهاجرت متخصصان، یعنی از بین رفتن ساختار نظام پزشکی/تولیدکنندگان داخلی سرخورده شدند/خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با سخنگوی پیشین وزارت بهداشت:

کیانوش جهانپور:تداوم مهاجرت متخصصان، یعنی از بین رفتن ساختار نظام پزشکی/تولیدکنندگان داخلی سرخورده شدند/خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به میزبان دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت بود، او از هجمه‌های خبرهای فیک و فشار‌های زیاد در دوران کرونا گفت.
پس از درگذشت رئیسی چه خواهد شد؟
از چشم جهان (۱۵۲)

پس از درگذشت رئیسی چه خواهد شد؟

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران همراه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در ۱۹ می‌در حادثه سقوط چرخ‌بال درگذشت. در این حادثه شش نفر دیگر نیز کشته شدند.
تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
المپیک توکیو (۳)

دختران پر امید ایران در المپیک

پیش از آغاز رقابت‌های المپیک، دیدار به معرفی بانوان المپیکی پرداخته است. در المپیک ریو کیمیا علیزاه موفق شد اولین مدال تاریخ المپیک بانوان ایران را کسب کند، امیدواریم این راه ادامه پیدا کند.

کد خبر: ۱۰۱۱۲۰
۱۰:۳۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

بانوان المپیکی ایران در توکیو

 

دیدارنیوز ـ میز المپیک: المپیک توکیو ۱۹۶۴ یادآور اولین حضور بانوان ورزشکار ایرانی در عرصه المپیک است. در آن دوره زنان در دو رشته دو ومیدانی و ژیمناستیک حضور یافتند. بعد از پیروزی انقلاب تا سال‌ها حضور زنان در عرصه‌های بین‌المللی ورزشی بسیار کم رنگ بود، تا اینکه در المپیک آتلانتا ۱۹۹۶ لیدا فریمان نخستین بانوی تیرانداز المپیکی و در عین حال نخستین زن تاریخ ورزش ایران لقب گرفت که پرچمداری کاروان ایران در المپیک آتلانتا را بر عهده داشت. لیدا فریمان در رشته تفنگ ۱۰ متر بادی موفقیتی کسب نکرد و در رنکینگ ۴۷ قرار گرفت.

از آن دوره حضور بانوان ایرانی در عرصه بازی‌های المپیک تداوم یافت تا المپیک لندن ۲۰۱۲ بانوان ایرانی موفق شدند ۸ سهمیه المپیکی بگیرند و نسبت به دوره قبل از آن تعداد بانوان ایرانی به دو برابر افزایش یافت. در المپیک لندن الهه احمدی در تیراندازی اولین جرقه را در کاروان ورزش ایران زد. وی توانست به مرحله فینال تیراندازی راه یابد و در نهایت جایگاه ششمی را کسب کند. این اتفاق تا آن روز در تاریخ تیراندازی ایران بی‌سابقه بود.

زنان ایرانی با انگیزه‌ای بیشتر، در المپیک ریو ۲۰۱۶ رکورد لندن را شکستند و ۹ سهمیه کسب کردند. در این دوره از بازی‌ها کیمیا علیزاده در رشته تکواندو با کسب مدال برنز، اولین مدال بانوان ایران را در تاریخ المپیک کسب کرد.

در المپیک توکیو ۲۰۲۰ بانوان ایرانی رکورد المپیک ریو را هم شکستند و صاحب ۱۱ سهمیه شدند. اما نباید غافل شد در المپیک ریو تمام سهمیه بانوان از طریق ثبت رکورد ورودی به دست آمد، منتهی در این دوره سهمیه‌های المپیک از راه‌های دیگر نیز به دست آمد. ورزشکاران در تیراندازی، تکواندو، کاراته و قایقرانی توانستند به رکورد تعیین شده برسند، اما فرزانه فصیحی از طریق سهمیه اعطایی یونیورسالیتی و ثریا آقایی و پریسا جهانفکریان با انصراف رقبا المپیکی شدند. از این‌ رو اگر سهمیه اعطایی توزیع نمی‌شد و یا ورزشکاری از حضور در المپیک انصراف نمی‌داد تعداد سهمیه‌های ایران از ریو کمتر می‌شد. البته جهانفکریان به علت مصدومیت نتوانست از این فرصت به وجود آمده استفاده کند و تعداد بانوان ایرانی در المپیک توکیو به ۱۰ نفر کاهش یافت.

در گزارش پیش‌رو بنا داریم با ورزشکاران بانوی ایرانی در مسابقات المپیک بیش از گذشته آشنا شویم.

 

همراه با بانوان المپیکی

 

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی بانوی تیز پای ایرانی در مسابقات جذاب ۱۰۰ متر با رقبای المپیکی خود به رقابت خواهد پرداخت. وی برنده مدال نقره در بخش تیمی رشته دو ۴ در ۴۰۰ متر امدادی داخل سالن آسیا در سال ۲۰۱۶ و همچنین برنده مدال برنز رشته دو ۶۰ متر مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا در سال ۲۰۱۸ است.

فصیحی در مرحله اول رقابت‌های باشگاهی سال ۹۸ رکورد باشگاهی ماده ۱۰۰ متر را با ۱۱.۶۸ ثانیه به نام خود ثبت کرد، اما هنوز موفق نشده رکورد ملی این ماده را که مریم طوسی با زمان ۱۱.۴۵ ثانیه در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسانده، بشکند.

 

همراه با بانوان المپیکی

نجمه خدمتی

تنها بانوی ورزشکار کاروان ایران که دومین المپیک خود را تجربه خواهد کرد. وی که در المپیک ریو حضور داشت در فینال تفنگ بادی جام جهانی چین، پنجم شد و اولین سهمیه زنان ایران در توکیو را به دست آورد.

خدمتی مدال‌های مختلفی را در کارنامه دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به طلا و نقره بازی‌های آسیایی، دانشجویان جهان، بازی‌های کشور‌های اسلامی، قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا، نقره قهرمانی جوانان جهان و برنز قهرمانی آسیا اشاره کرد.

 

همراه با بانوان المپیکی

آرمینا صادقیان

تیرانداز ایلامی دو سال قبل در جام جهانی تیراندازی ریو و در ماده تفنگ بادی سهمیه المپیک را کسب کرد. او با چهارمی به کار خود در جام جهانی ریو پایان داد. از جمله افتخارات این ورزشکار می‌توان به مدال طلای تیمی تفنگ بادی در جام جهانی کرواسی اشاره کرد.

 

همراه با بانوان المپیکی

هانیه رستمیان

در آستانه ۲۳ سالگی قرار دارد. رستمیان در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا دوحه و در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را به دست آورد. رستمیان دو سال بعد از اینکه تیراندازی را آغاز کرد اولین مدال آسیاسی خود را به دست آورد و رکورددار نوجوانان جهان و نوجوانان و جوانان ایران در این ماده است. او با کسب برنز قهرمانی جهان هند، اولین مدال تاریخ زنان ایران در تپانچه را هم کسب کرد و تاریخ ساز شد.

 

همراه با بانوان المپیکی

فاطمه کرم‌زاده

متولد ۵ آذر ۱۳۷۷ از خرمشهر است که در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا دوحه قطر در آبان ۱۳۹۸ سهمیه المپیک توکیو را در تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر زنان برای ایران به ارمغان آورد تا اولین حضور خود را در این بازی‌ها تجربه کند.

کرم‌زاده نقره قهرمانی آسیا را در تفنگ سه وضعیت تیمی و برنز تفنگ بادی تیمی را در کارنامه دارد او همچنین در قهرمانی جوانان آسیا به سه مدال طلا و یک نقره دست پیدا کرده است.

 

همراه با بانوان المپیکی

سارا بهمنیار

دختر گیلک اهل آستانه اشرفیه است. بهمنیار در رنکینگ وزن منهای ۵۵ کیلوگرم المپیک کاراته ششم و در رنکینگ وزن منهای ۵۰ کیلوگرم WKF سوم است.

این کاراته‌کا مدال برنز جوانان جهان ۲۰۱۵، نقره امید‌های جهان ۲۰۱۷، برنز بزرگسالان جهان ۲۰۱۸ و چندین مدال رنگارنگ دیگر در مسابقات و رده‌های سنی مختلف در کارنامه دارد.

 

همراه با بانوان المپیکی

حمیده عباسعلی

متولد ۲۳ اسفند ۱۳۶۸ از شهر ری که همزمان با اولین حضور کاراته در المپیک موفق شد در ۳۱ سالگی سهمیه المپیک را کسب کند. او در رنکینگ وزن مثبت ۶۱ کیلوگرم المپیک و رنکینگ وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم WKF دوم است.

عباسعلی یکی از پرافتخارترین ورزشکاران کاراته محسوب می‌شود و مدال‌های رنگارنگی را برای ایران به ارمغان آورده است. از جمله این مدال‌ها می‌توان به نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۴ و برنز ۲۰۱۶، طلای بازی‌های آسیایی اینچئون اشاره کرد.

 

همراه با بانوان المپیکی

نازنین ملایی

متولد هشتم بهمن ۱۳۷۰ از بندرانزلی است. این قایقران ۲۹ ساله به همراه بهمن نصیری در مسابقات روئینگ انتخابی المپیک دوم شدند و سهمیه گرفتند، اما طبق قوانین فدراسیون جهانی، چون رنگ مدال آن‌ها طلا نبود فقط یک نفر می‌توانست به المپیک برود. فدراسیون در حال تصمیم‌گیری بود که کدام یک از این ورزشکاران اعزام شوند که نصیری در حرکتی جوانمردانه انصراف داد و این شانس را به ملایی داد تا المپیک را تجربه کند. از جمله مدال‌های ملایی می‌توان به طلای قهرمانی آسیا و نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا اشاره کرد.

 

همراه با بانوان المپیکی

ناهید کیانی

متولد ۱۳۷۷ از اصفهان است که حضور در المپیک توکیو را تجربه می‌کند. این تکواندوکار با پیروزی در نیمه نهایی رقابت‌های گزینشی المپیک در آسیا این سهمیه را به دست آورد. کیانی مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا، مدال نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.

 

همراه با بانوان المپیکی

ثریا آقایی

متولد هشتم بهمن ۱۳۷۴ از تهران است.  هر چقدر در رقابت‌های المپیک ریو با بدشانسی مواجه شد و نتوانست سهمیه حضور در المپیک را دریافت کند این مرتبه در عین ناباوری مسافر توکیو خواهد بود. این بدمینتون باز در المپیک ریو تلاش کرد که سهمیه بگیرد، اما مصدوم شد و ادامه مسابقات و کسب سهمیه را از دست داد. برای المپیک توکیو هم دوباره مصدوم شد، اما انصراف ورزشکار هلند و اینکه مصر به جای انفرادی، بخش دوبل و میکس را انتخاب کرد، آقایی توانست به عنوان نفر دوم لیست رزرو به المپیک برسد. او اولین زن بدمینتون باز ایرانی حاضر در المپیک است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی