تیتر امروز

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان به مصلی تهران +ویدیو
سقوط دردناک بالگرد ابراهیم رئیسی در ورزقان آذربایجان شرقی

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان به مصلی تهران +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم
دیدارنیوز واکنش‌های جهانی به درگذشت رئیس جمهور را بررسی کرد؛ این قسمت دولت‌های جهان

واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم

سانحه منجر به درگذشت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه با واکنش گسترده مقامات رسمی کشور‌های دنیا همراه شد.
المپیک توکیو (۲)

رونمایی از لباس ورزشکاران المپیکی؛ نمایش مُد باب همایون در رژه افتتاحیه!

رونمایی از البسه ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک توکیو با واکنش‌های متفاوت و انتقاداتی روبرو شده که چندین بار در آستانه المپیک‌های گذشته هم رخ داده است.

کد خبر: ۱۰۱۱۱۷
۱۷:۰۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

لباس ایران در المپیک باب همایون در رژه افتتاحیه!

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: نیمه شب گذشته و در گذر افراد مهم یا به قول معروف CIP فرودگاه امام، در کنار اعزام نخستین گروه از ورزشکاران ایرانی به سوی توکیو، مراسم ویژه‌ای برای رونمایی از البسه و لوازم ورزشکاران المپیکی ایران برگزار شد. پس از انتشار عکس‌های این مراسم بود که دلیل برگزاری رونمایی در آخرین نقطه مرزی و خروجی ورزشکاران بر همگان آشکار شد! بی‌دلیل نبود که کمیته ملی المپیک زودتر از این از لباس ورزشکاران و مربیان پرده‌برداری نکرد، چرا که در فرودگاه و پای پرواز، دیگر مجالی برای ابراز نظر و احیانا تایید یا رد طراحی آن وجود نداشت و المپین‌های گرامی هر چه بود پوشیدند و حتی کَت‌واک مختصری هم انجام دادند تا احیانا از سوی مدیران کمیته المپیک به منزله تایید تلقی شود.

با این وصف و تنها از روی عکس‌هایی که از این مراسم گرفته شده می‌توان ادعا کرد که البسه رسمی کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو واقعا درخور و شایسته نمایندگان کشورمان نیست. البته در مورد البسه راحتی و ورزشی چندان جای بحث نیست و طبیعتا کیفیت و متریال گرم‌کن و تی‌شرت‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما لباس رسمی که در مراسم افتتاحیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت جای بحث زیادی دارد.

لباس ایران در المپیک

البته لباس رسمی کاروان ورزشی ایران در المپیک‌های اخیر همواره مورد بررسی و نقد قرار داشته و حتی در المپیک ریو نیز پس از رونمایی اولیه، لباس رسمی ورزشکاران آن قدر مورد انتقاد قرار گرفت که نهایتا طرح بهتری جایگزین آن شد. حالا و برای المپیک توکیو نیز به نظر می‌آید طراحی فعلی رد پایی از فرهنگ، کاراکتر یا پرچم ایران در خود ندارد و به نظر می‌آید در مورد کت و شلوار مردان، انگار یک مامور خرید به یکی از فروشندگان خیابان باب همایون مراجعه کرده و به تعداد اعلام شده، سفارش خرید داده است!

باید به طراح و تولید کننده کت و شلوار‌های بخش مردان تبریک گفت که حتی نتوانسته برای خوش‌اندام‌ترین افراد مملکت که راهی المپیک هستند و رب‌النوع قد و قامت و هیکل محسوب می‌شوند، یک کت و شلوار برازنده، خوش‌دوخت و آراسته فراهم کند. اینکه هیچ عنصری از ورزش و فرهنگ و اقلیم ایران در این کت و شلوار‌ها نیست که بماند برای کارشناسان مد و لباس...

المپیک توکیو (۲)؛ نمایش مُد باب همایون در رژه افتتاحیه!

رضایت در چهره صمد نیکخواه بهرامی پرچمدار ایران در المپیک توکیو موج می‌زند!

لباس ایران در المپیک

ترکیب بدیع کت و شلوار و کوله پشتی؛ نوآوری خاص در البسه ورزشکاران ایران در المپیک توکیو

به نظر اتفاق بدتر در البسه رسمی خانم‌ها افتاده که بیشتر شبیه لباس فرم شرکت‌ها است و از استاندارد‌های لباس رسمی برای مراسمی به اهمیت افتتاحیه المپیک کاملا به دور است. مانتو گل و گشاد و پیله‌دار با آن تکه از پرچم ایران که به صورت پلیسه روی شانه راست قرار گرفته واقعا به هیچ مدلی از مُدهای معمول و مورد استفاده در البسه ورزشکاران دیده نمی‌شود. استفاده از نماد پرچم ایران آن هم این قدر گل‌درشت و نازیبا، طبیعتا سلیقه طراحان این لباس‌ها را زیر سوال خواهد برد. جالب‌تر اینکه استفاده از رنگ فیروزه‌ای که به هر حال در معماری ایرانی به عنوان یک رنگ شاخص دیده می‌شود تنها در البسه رسمی دختران استفاده شده و اساسا در لباس آقایان ردی از آن‌ها دیده نمی‌شود. انگار که طراح این دو بخش، دو نفر یا گروه متفاوت بوده‌اند.

مخلص کلام اینکه در البسه رسمی خانم‌ها و آقایانی که قرار است در مراسم رژه المپیک حضور داشته باشند و بدرخشند، هیچ نکته جلب‌کننده و جذابی دیده نمی‌شود در حالی که در ادوار گذشته المپیک حداقل چند عنصر قابل توجه وجود داشت.

لباس ایران در المپیک

از لندن ۴۸ تا ریو ۲۰۱۶

دنبال کردن ویژگی‌های لباس رسمی ورزشکاران ایران در ادوار گذشته المپیک کار نسبتا آسانی است. به هر حال از نخستین المپیکی که ایران در آن حضور داشت (المپیک ۱۹۴۸ لندن) تصاویری سیاه و سفید وجود دارد و از قضا نشان می‌دهد که ورزشکاران محدود ایران چقدر شیک و مجلسی در مراسم افتاحیه حضور داشته‌اند.

المپیک لندن

در دوره‌های بعدی هم کم و بیش تصاویری از کاروان ایران وجود دارد که عموما لباس‌های آن‌ها مرتب و با ایده‌پردازی‌های قابل توجه است. پس از انقلاب کاروان المپیکی ایران برای نخستین بار در بازی‌های ۱۹۸۸ سئول حضور پیدا کرد و در هشت دوره پس از آن نیز لباس ورزشکاران متنوع و با تغییرات زیاد فراهم شده است.

به نظر می‌آید یکی از جذاب‌ترین لباس‌ها مربوط به کاروان المپیکی ایران در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن است که لباس ورزشکاران و دیگر اعضای رژه، ترکیبی از رنگ شاداب سبز و سفید است که پرچم ایران را تداعی می‌کرد. حتی سادگی بسیار این لباس برای خانم‌ها و آقایان نیز در این دوره به دلیل انتخاب درست و هارمونی مناسب به چشم نیامد.

المپیک توکیو

 

المپیک توکیو

طبیعتا طراحی لباس برای المپین‌ها علاوه بر زیبایی و فرم مناسب، باید بر عناصر آشنای فرهنگی و بومی آن کشور متکی باشد و در عین حال به صورت مینی‌مال ارائه شود تا تاثیر مثبت بر مردم عادی همه کشور‌ها داشته باشد. المپیک عرصه نمایش عمومی توانایی‌های هر کشور در قالب رقابت‌های ورزشی و حواشی جذاب آن است و هر روز نیز اتفاق نمی‌افتد که بتوان ایراد‌های اینچنینی را ترمیم کرد. امیدواریم در المپیک ۲۰۲۴ لباس زیبتری بر تن ورزشکاران نخبه ایرانی ببینیم.   

المپیک پکن
لباس زیبا و قابل توجه ورزشکاران ایرانی در المپیک پکن ۲۰۰۸

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی