متن کامل گفتگوی "دیدارنیوز" با رضا اکبرینوری پیرامون تفکر انتقادی؛
تفکر انتقادی یکی از مباحثی است که چند سالی است در ایران پا گرفته و افراد مختلفی به سراغ آن رفتهاند. در همین راستا گفتگویی با رضا اکبرینوری استاد دانشگاه و کارشناس تفکر انتقادی داشته ایم که متن کامل آن در ادامه میآید.
مروری بر نتایج یک پژوهش داخلی؛
نتایج پژوهشی نشان داده است که کم شدن تعهد سازمانی بیشترین تاثیر را در بیانگیزگی و فرسودگی شغلی معلمان و کارکنان سازمانهای آموزشی ایران دارد. همچنین کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی نیز بر فرسودگی شغلی موثر هستند.
تقی آزاد ارمکی
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، جزو جامعهشناسانی است که نسبت به نظام آموزش و پرورش و کاستیهای آن حساسیت و دغدغه دارد و رسالۀ دکتری برخی از دانشجویانش نیز در این زمینه بوده است. متن زیر گفتوگویی است با دکتر ارمکی درباره نیمۀ خالی لیوان آموزش و پرورش در این دیار.
ابراهیم فیاض
در ادامۀ سلسلهگفتوگوهای مربوط به کاستیها و مشکلات نظام آموزش و پرورش در ایران، این بار به سراغ دکتر ابراهیم فیاض رفتیم تا از نقدها و نظرات او در این زمینه مطلع شویم. ابراهیم فیاض، پژوهشگر حوزههای جامعهشناسی و انسانشناسی و دانشیار گروه مردمشناسی دانشگاه تهران است. وی در یک کلام معتقد است آموزش و پرورش باید حکمتمحور یعنی در خدمت تقویت عقل عملی دانشآموزان باشد. اینکه چطور چنین چیزی ممکن است، شاید با خواندن این مصاحبه تا حدی معلوم شود.
مسعود مهرابی
مدیرمسوول ماهنامه فیلم با انتقاد از وضعیت گرانی کاغذ در مطبوعات، از صداوسیما برای تبلیغ مافیای کنکور که نیمی از بودجه این رسانه را تامین میکند و مطبوعات را با آشفتگی مواجه کرده است. انتقاد کرد.
معلم هرمزگانی که با نقاشی گروهی بچهها مانتو دوخت:
طیبهگورانی را احتمالا یادتان نیست. او یک معلم است. شاید کاری که کرده را یادتان باشد اما اسمش؟ بعید است. برای آن که یادتان بیاید او به مناسبت روز جهانی کودک از بچهها خواست روی یک پارچه نقاشی بکشند و روز دانشآموز با پوشیدن مانتویی که با همان پارچه دوخته بود به کلاس رفت و ذوقزدهشان کرد.
گفتگو با حمیدرضا کفاش معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش / بخش اول
اگر معلم را عامل اصلی در آموزش و تربیت بدانیم، زیاده روی نکردهایم و این اعتقاد بسیاری از کشورهایی است که به عنوان کشورهای توسعهیافته و پیشرفته در این عرصه مطرح هستند و روی معلم متمرکز شدهاند. در این کشورها معلم از لحاظ دریافتی، جزء طبقات بالا است. معلم دغدغه معیشتی ندارد و این معیشت را دولت تأمین میکند و بار بر دوش خانوادهها و دانشآموزان نیست.
رضا مددی مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره سند چه گفت؟
همه وزیران آموزش و پرورش یا به خاطر استیضاح یا سوال نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفتهاند و با این پرسش مواجه شدهاند که چرا سند تحول بنیادین اجرایی نمیشود؟ این موضوع از اهمیت بالای اجرای سند خبر میدهد. مددی درباره اجرا یا عدم اجرای سند بر این نکته تاکید کرد که عدم اجرای سند به هیچ وجه درست نیست و باید از اجرای نامتوازن سند صحبت کرد.
استاد بازنشسته آمار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران پتانسیل پرورش نوابغ ریاضیات را دارد، گفت: پرورش نوابغ ریاضیات ضرورتهایی را نیاز دارد. ما شادروان مریم میرزاخانی را داشتیم که مدال فیلدز را برد که در حد نوبل فیزیک است یا "کوچر بیرکار"، دیگر برنده ایرانی مدال فیلدز، از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شده است و از همین دانشگاه برای مسابقات ریاضی اعزام شد. همین انسانها میتوانند در ایران هم صاحب نام شوند، منتها نیاز است که بستر مناسبی ایجاد شود؛ اگر بستر مناسب ایجاد نشود، این افراد هم صاحب نام نخواهند شد.
چالشهای نظام آموزش در ایران در گفتگو با امیرمحمود حریرچی جامعه شناس
نظام آموزشی فعلی ایران بیهدف است. آموزش و پرورش با هماند. هدف از آموزش پرورش است. نظام آموزشی ما چیزی که به دنبالش نیست پرورش است. این نظام آموزشی بیهدف حرکت میکند و معلوم نیست میخواهد چه نسلی تربیت کند.