تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

ماجرای مرگ ماهی‌ها در تالاب هورالعظیم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بخشی از آنچه که این روز‌ها در تالاب مشاهده می‌شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه دجله است که در سالیان اخیر و به دنبال توسعه طرح‌های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معضلات و مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

کد خبر: ۹۸۹۷۱
۱۶:۰۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

ماجرای مرگ ماهی‌ها در تالاب هورالعظیم

دیدارنیوز ـ قاسم تقی زاده خامسی با انتشار فیلمی از تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگنمایی کاریکاتور در درشت نمایی مسائل شده است و بصورت هجومی یکباره صفحات پر می‌شود از تصاویری که گاه متعلق به سال‌ها قبل است و یا فتوشاپ تا با ظرافت آنرا به باور عمومی تبدیل کنند!

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق واقع شده که یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم در کشور عراق قرار گرفته و به دلیل تعهدات مرزی و همچنین مدیریت منابع آبی این تالاب در سالیان گذشته یک دایک سراسری در محل مرز دو کشور ایجاد شده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: دلیل دیگر مرگ و میر ماهیان در این تالاب وجود وضعیت ترسالی در دو سال گذشته و افزایش منابع آبی تالاب بوده است که موجب افزایش جمعیت ماهیان شده است. این گسترش جمعیت در سمت عراق باعث کمبود اکسیژن محلول در تالاب به ویژه گرمای تابستان و رشد میکرومغذی‌ها و جلبک‌ها در تالاب شده و کاهش منابع آبی در مقایسه با سال‌های تر، مرگ و میر ماهیان در هورالعظیم در سمت عراق را افزایش داده است.

به گفته وی هورالعظیم در سمت ایران غالبا از سد کرخه که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تالاب قرار دارد، سیراب می‌شود بخاطر دارم در هنگام وقوع سیل ۹۸ که از آن بازدید کردم در هر دو طرف ایران و عراق سرریز از آب شده بود و نگرانی ما از پرآبی و شکستن دایک‌ها بود!

خامسی ادامه داد: امروز در طرف عراق که کاملا خشک است و در طرف ایران با اینکه حجم آورده‌های آبی ۵۰ درصد کاهش یافته، اما خوشبختانه سطح وسیعی از تالاب آب دارد و از سد کرخه برای تالاب رهاسازی شده و می‌شود.

وی اظهار کرد: هرچند با کاهش منابع آبی موجود در سال جاری چاره‌ای به جز کاهش مصارف وجود ندارد در این شرایط سد کرخه به عنوان تامین کننده منابع آبی پایین دست حوضه آبریز باید تامین آب شرب، کشاورزی و نیاز‌های زیست محیطی حوضه که تالاب هورالعظیم بخشی از آن است را انجام دهد.

به گفته خامسی مخازن هورالعظیم در ایران حدود ۱۰۱۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که در حال حاضر ۸۷ درصد آن پر است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی