تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

آب سد کرخه روی هورالعظیم باز شد

آب سد کرخه ۶ روز بعد از رهاسازی برای سیراب کردن هورالعظیم و کاستن از مشکلات زیست محیطی آن، به این تالاب رسید. با کاهش ۵۰ درصدی آورد آب حوزه کرخه که منبع اصلی تأمین کننده بخشی از تالاب هورالعظیم به شمار می‌رود مشکلاتی برای ساکنان منطقه ازجمله گاومیش داران پیش آمده و نگرانی برای تلف شدن ماهیان و دیگر موجودات زنده تالاب بالا گرفته بود.

کد خبر: ۹۸۸۹۲
۱۱:۵۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

بازد شدن سد کرخه روی هورالعظیم

دیدارنیوز ـ علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از آنجا که ما پیشتر چنین شرایطی را پیش‌بینی می‌کردیم از حدود ۶ روز پیش آب سد کرخه را به‌صورت موجی رها‌سازی کردیم که این آب عصر روز جمعه به هورالعظیم رسید و فعلاً مشکل حل شده است.

به گفته وی، آب برای رسیدن از سد کرخه به هورالعظیم می‌بایست از یک شبکه شریانی ۵۶۰ کیلومتری عبور کند به‌همین دلیل هر رها‌سازی حدود ۵ یا ۶ روز زمان می‌برد. وی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که آورد آب حوزه کرخه در سال آبی جاری و نسبت به مدت مشابه سال قبل و حتی بلندمدت حدود ۵۰ درصد کاهش دارد که نشان دهنده خشکسالی شدید است.

از سوی دیگر ما با چند مشکل بزرگ در این بخش روبه‌رو هستیم؛ اول اینکه در چنین شرایطی تعادلی بین منابع و مصارف در این حوزه وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان وزارت نیرو و آب منطقه‌ای خوزستان را مقصر می‌دانند، گفت: مدیریت منابع آب بسیار پیچیده است و ما در شرایط خشکسالی شدید هستیم و برنامه مدونی برای گذر از ماه‌های گرم داریم و نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم، ولی در مسیر رسیدن آب از کرخه به هور انحرافات و برداشت‌هایی صورت گرفته بود که طبیعی است وقتی خارج از برنامه آبی استفاده شود، اثر خود را در بخش دیگر نشان می‌دهد. در حال حاضر نیز با این رها‌سازی که خارج از مصوبه مدیریت مصوب خشکسالی است، ما ریسک‌های پاییز را افزایش داده‌ایم، چون برنامه‌ریزی ما تا پایان شهریور است.

شهبازی تأکید کرد: در قالب برنامه‌ریزی که ما داشتیم ۷۵ متر مکعب بر ثانیه آب به‌صورت موجی به‌سمت هور رهاسازی شده و فعلاً به نظر نمی‌رسد احتیاج به رها‌سازی مجدد باشد. وی نیاز‌های زیست محیطی تالاب هورالعظیم در سال‌های خشکسالی نظیر امسال را یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تاکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رها‌سازی کرده‌ایم، ولی به‌دلیل رسیدن گرمای زودرس، تبخیر زیادتر از حد معمولی بوده است و مشکلاتی را رقم زد.

برچسب ها: هورالعظیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی