تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...

غذا‌های سرخ شده و نوشیدنی‌های شیرین موجب مرگ ناگهانی می‌شود

در یک مطالعه جدید، محققان ارتباط مثبتی بین رژیم جنوبی – که بیشتر شامل غذا‌های سرخ شده و نوشیدنی‌های شیرین است – و مرگ ناگهانی قلب پیدا کردند. آن‌ها همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با کاهش خطر مرگ ناگهانی قلبی مرتبط دانستند.

کد خبر: ۹۸۷۸۶
۱۵:۱۷ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

مرگ ناگهانی و غذا‌های سرخ شده و نوشیدنی‌های شیرین

دیدارنیوز ـ به گزارش مدیکال نیوز، گواهی‌های مرگ نشان می‌دهد که مرگ ناگهانی قلبی عامل ۱ در ۷.۵ مرگ در ایالات متحده است که یکی از دلایل اصلی آن بیماری کرونر قلب است.

طبق منبع معتبر دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقا سلامت (ODPHP)، فرد می‌تواند با تغییر رژیم غذایی سلامت قلب خود را بهبود بخشد. ODPHP پیشنهاد می‌کند که مردم از انواع میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چربی، غلات کامل، انواع پروتئین‌ها و چربی‌های اشباع نشده استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که روی حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و غلات متمرکز است، می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی عروقی نقش محافظت کننده داشته باشد.

در مطالعه حاضر، محققان با استفاده از داده‌ها از دلایل تفاوت‌های جغرافیایی و نژادی در گروه مطالعه سکته مغزی در ایالات متحده استفاده کردند. این گروه شامل ۳۰۲۳۹ آمریکایی آفریقایی تبار و بزرگسال سفیدپوست ۴۵ ساله یا بیشتر است که همه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ به این مطالعه پیوسته‌اند..

در مجموع ۵۶٪ از شرکت کنندگان در جنوب شرقی ایالات متحده زندگی می‌کردند. این منطقه به کمربند سکته مغزی معروف است، زیرا از دهه ۱۹۴۰ تاکنون میزان مرگ و میر بالاتر از حد طبیعی ناشی از سکته مغزی داشته است.

محققان در ابتدا اطلاعات بهداشتی و اطلاعات دموگرافیک را از شرکت کنندگان در ابتدا دریافت کردند و از آن‌ها خواستند که هر سال یک پرسشنامه فرکانس غذا را تکمیل کنند تا نشان دهند که از ۱۱۰ ماده غذایی مختلف ۱۲ ماه گذشته چه تعداد غذا خورده‌اند.

با نگاهی به این داده‌ها، محققان توانستند به هر یک از شرکت کنندگان نمره رژیم مدیترانه‌ای بدهند که نشان دهنده پایبندی آن‌ها به رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

محققان همچنین توانستند پنج الگوی غذایی را شناسایی کنند:

الگوی راحتی: این الگوی غذایی در درجه اول شامل ماکارونی، پیتزا و غذا‌های مکزیکی و چینی بود.
الگوی گیاهی: افرادی که از این الگو پیروی می‌کنند، مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، غلات، حبوبات، ماست، مرغ و ماهی مصرف می‌کنند.
الگوی شیرینی: این الگو شامل مقادیر زیادی دسر، آب نبات، شکلات و غلات شیرین است.
الگوی جنوبی: رژیم جنوبی حاوی غذا‌های سرخ شده، نوشیدنی‌های شیرین، گوشت‌های فرآوری شده و تخم مرغ است.

۵- الکل و الگوی سالاد: افرادی که این الگوی را دنبال می‌کنند، مقدار زیادی سبزیجات برگ دار، سس گوجه فرنگی، گوجه فرنگی و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند.

محققان سعی کردند تقریباً هر ۶ ماه در طی یک دوره ۱۰ ساله با شرکت کنندگان تماس بگیرند، که به آن‌ها امکان می‌دهد هرگونه حوادث قلبی عروقی، از جمله مرگ ناگهانی قلب را ثبت کنند. در این دوره، ۴۰۱ مورد از مرگ ناگهانی قلب ثبت شده است.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که از نزدیکترین الگوی رژیم جنوبی را رعایت کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین دقت را به آن داشتند، ۴۶٪ خطر مرگ ناگهانی قلبی داشتند.

برعکس، شرکت کنندگانی که بیشترین رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای را داشتند ۲۶٪ کمتر از کسانی که کمترین میزان پایبندی را داشتند در معرض خطر مرگ ناگهانی قلب قرار داشتند.

در حالی که این مطالعه ماهیتی مشاهده‌ای داشت، اما نتایج نشان می‌دهد که رژیم غذایی می‌تواند یک عامل خطر قابل تغییر برای مرگ ناگهانی قلبی باشد، بنابراین رژیم غذایی یک عامل خطر است که ما می‌توانیم کنترل آن را داشته باشیم.

بهبود رژیم غذایی یک فرد با خوردن فراوان میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و ماهی – مانند رژیم مدیترانه‌ای – و غذا‌های سرخ شده و گوشت‌های فرآوری شده کم – ویژگی‌های الگوی غذایی به سبک جنوب – موجب کاهش خطر برای مرگ‌های ناگهانی قلبی است.

افرادی که مایلند از یک رژیم جنوبی به رژیم مدیترانه‌ای روی بیاورند، نباید یک باره این کار را بکنند. اگر تغییرات کوچک و تدریجی در رژیم غذایی وجود داشته باشد – به نظر می‌رسد که آن‌ها پایدارتر هستند.

منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی