تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

دکتر منوچهر جزایری: واکسن هم ما را از اجرای پروتکل‌ها بی‌نیاز نمی‌کند

ک فوق تخصص غدد و متابولیسم می‌گوید: واکسن هم ما را از اجرای پروتکل‌ها بی نیاز نمی‌کند. دست ندادن و ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی سر جای خود هستند. هر سال تلفات آنفولانزا بسیار بیشتر از کرونا بود، ولی واکسن دارد، اما باز باید موارد لازم برای پیشگیری و موازین بهداشتی را رعایت کرد. واکسن خوب است و حتما باید زد.

کد خبر: ۹۷۳۳۹
۱۱:۵۴ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

واکسن هم ما را از اجرای پروتکل‌ها بی‌نیاز نمی‌کند

دیدارنیوز ـ دکتر منوچهر جزایری در پاسخ به این سوال که کشور ما نزدیک به دو سال با کرونا درگیر بوده، در دولت جدید چه برنامه‌هایی می‌توان برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های غیرواگیر و زمینه‌ای در نظر گرفت؟ گفت: در علم پزشکی اصلی کلی و لایتغیر وجود دارد که از قدیم بوده. در طب مدرن امروز دو کتاب ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ روی میز من است که با هم تفاوت دارند، ولی در علم پزشکی مسائلی وجود دارد که زیر بنا و دائمی است.

به ازای هر یک دلار که برای پیشگیری خرج نمی‌شود حدود ۱۵ دلار باید برای درمان خرج شود

او در ادامه افزود: سوال شما چند مساله را مطرح می‌کند؛ بیماری‌های لایف استایل مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و… بیماری‌های سبک زندگی جدید هستند، ولی ویروس‌ها بخشی جداگانه از بیماری‌های عفونی هستند. در مورد ویروس‌ها چند نکته مثل آفتاب روشن است. پیشگیری بهتر و ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از درمان است. تحقیقات اقتصاد پزشکی و سلامت نشان داده است که به ازای هر یک دلار که برای پیشگیری خرج نمی‌شود حدود ۱۵ دلار باید برای درمان خرج شود حتی اگر مساله را از جنبه انسانی و پزشکی که مهمتر است نگاه نکنیم و تنها از منظر اقتصادی به مساله بنگریم باز هم پیشگیری مهمتر از درمان است.

کشتاری که ویروس کرونا تا الان داشته کمتر از کشتار بسیاری از بیماری‌ها است

ویروس و باکتری در تجمع منتقل می‌شود

وی درباره ویروس کرونا گفت: همان پروتکل‌های بهداشتی که دو سه سال است از تمام رسانه‌های گروهی اعلام می‌شود و ما هم همیشه می‌گوییم ضروری هستند من دم در مطبم نوشته ام که لطفا با ماسک وارد شوید. خود من هم ماسک دارم و همچنین حفظ فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها و پیشگیری از تجمعات لازم است. ویروس ناشناخته است، ولی کشتاری که ویروس کرونا تا الان داشته کمتر از کشتار بسیاری از بیماری‌ها است. امروز آمار‌های رسمی از مرگ و میر کرونا تازه در کل جهان به سه میلیون رسیده است. در برخی از کشور‌ها مثل هند و برزیل و آمریکا میزان کشته‌ها از ۶۰۰ هزار نفر تجاوز کرده است. ثابت شده که ویروس کرونا حداقل با فاصله ۱۸۰ سانتی متر بین کسی که مبتلا است و یا مبتلا نیست قابل انتقال است، برخی منابع تا ۷.۵ متر را می‌گویند. گاهی این ویروس پرشی تا بالاتر از ۷ متر دارد. اگر ماسک باشد این پرش ویروس بی اثر است. مساله بعدی تجمع است که محل انتقال همه بیماری‌های عفونی است. ویروس و باکتری در تجمع منتقل می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ وقتی من تازه پزشک شده بودم سل کولاک می‌کرد. سل در جا‌هایی بود که تجمع زیاد بود. مثلا در اتاقی که به جای یکی دو نفر ده نفر زندگی کنند یا در سالن سینما و در تجمعات قدرت انتقال ویروس بسیار بالا است. مساله بعدی شستن دست‌ها است. ما به شستن دست‌ها عادت نداریم. تماس و اجتماعات و عدم استفاده از ماسک و نشستن دست‌ها عامل انتقال ویروس است. به طور کلی بیماری‌ها باید پیشگیری شود. البته یک پیشگیری اولیه داریم و یک پیشگیری ثانویه. اولین مورد یعنی ما هنوز چیزی از بیماری نمی‌دانیم. یعنی بیمار یابی می‌شود و اسکرین می‌شود و این پیشگیری اولیه است یعنی می‌گوییم در فلان جا فلان درصد از فلان مرض دیده شد. مثلا سال‌ها پیش در یزد تحقیقات نشان داد دیابت نوع دو دوازده درصد است. یا در شرق تهران بررسی شد و درصد قابل توجهی دیابت و چربی خون اسکرین شد، نام آن تحقیق گلوکز و چربی تهران بود.

واکسن هم ما را از اجرای پروتکل‌ها بی نیاز نمی‌کند

تزریق واکسن در مورد بیماری‌های عفونی حیاتی است

دکتر جزایری ادامه داد: من متخصص عفونی نیستم، ولی این را می‌دانم که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هم باید واکسن زد، ولی واکسن هم ما را از اجرای پروتکل‌ها بی نیاز نمی‌کند. دست ندادن و ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی سر جای خود هستند. هر سال تلفات آنفولانزا بسیار بیشتر از کرونا بود، ولی واکسن دارد، اما باز باید موارد لازم برای پیشگیری و موازین بهداشتی را رعایت کرد. واکسن خوب است و حتما باید زد. فلج اطفال بیماری ویروسی است. من به یاد دارم وقتی تازه پزشک شده بودم چقدر بچه بیمار می‌آوردند بسیاری از آن بچه‌ها امروز سن بالایی دارند و می‌لنگند. اما واکسن بیماری فلج اطفال آمد و تزریق واکسن در مورد بیماری‌های عفونی حیاتی است. اگر ۷۰% از جمعیت یک نقطه جغرافیایی واکسینه شوند مصونیت ایجاد می‌شود. این وضعیت هنوز در دنیا ایجاد نشده است. در دنیا تنها دو سه میلیارد نفر واکسن زده اند درحالیکه جمعیت دنیا بیش از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر است.

منبع: شفقنا
برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی