تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

چگونه ترس از تزریق باعث به تعویق افتادن جریان واکسیناسیون می‌شود؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از مردم انگلیس به دلیل ترس از تزریق نوبت واکسن خود را عقب انداخته‌اند. این امر که بسیار شایع است ممکن است در روند تزریق واکسن کرونا اختلالاتی ایجاد کند.

کد خبر: ۹۷۲۱۶
۱۸:۱۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

ترس از تزریق و  واکسیناسیون کرونا

دیدارنیوز ـ اختلال اضطراب خاصی در بعضی از افراد مشاهده می‌شود که از فرورفتن سوزن زیر پوست وحشت دارند و این امر باعث بالا رفتن ضربان قلب و افت فشار خون آنان می‌شود. این ترس ممکن است تا اندازه‌ای شدید باشد که فرد به وازوواگال (نوعی شوک) مبتلا شود.

به نقل از «The Conversation»، اگر این موارد را تجربه کرده باشید، طبیعی است که از روی دادن دوباره آن‌ها جلوگیری کنید، اما واکسیناسیون برای غلبه بر ویروس کرونا امری است که همه مجبورند (یا به زودی مجبور خواهند شد) که با آن روبه‌رو شوند و واکسن را تزریق کنند. حال می‌خواهیم بدانیم آیا یکی از دلایلی که برخی از انجام واکسیناسیون اجتناب می‌کنند، هراس از آمپول است؟

کارشناسان در انگلیس اظهار داشتند که در مراکز واکسیناسیون چنین چیز‌هایی را شنیده‌اند. فردی از اینکه مبادا در مرکز واکسیناسیون از ترس بیهوش شود و خجالت بکشد به این مرکز مراجعه نمی‌کرد. احتمالاً کسی که با این مشکل روبه‌روست در صف واکسیناسیون غش خواهد کرد.

ما برای اینکه بدانیم اضطراب چه نقشی در ایجاد تردید برای تزریق واکسن دارد، ۱۵ هزار و ۱۴ شرکت‌کننده در سومین مطالعه با موضوع داستان‌ها، روایت‌ها و تفاسیری از کرونا (OCEANS) را بررسی کردیم. این پروژه که به OCEANS معروف است، پروژه‌ای در حال اجراست که بر جمع‌آوری پاسخ‌هایی از چگونگی کیفیت اطلاع‌رسانی واکسیناسیون به مردم و مبارزه با بی‌اعتمادی نسبت به واکسن کار می‌کند.

محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا احساسات خود را درباره تزریق آمپول، دیدن کسی که خون می‌دهد یا حتی تماشای عمل جراحی در تلویزیون بیان کنند. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا درباره تمایلشان برای تزریق واکسن کووید-۱۹ صحبت کنند. نتایج این تحقیق در ژورنال Psychology Medicine چاپ شده است.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق از لحاظ سن، جنسیت، قومیت، درآمد و محل زندگی نماینده مردم انگلیس در نظر گرفته شدند. یک‌چهارم از این گروه ترس از آسیب از طریق تزریق را داشتند که این مقدار نشان‌دهنده میزان شیوع این اختلال است. این افراد به طرز قابل توجهی ۲ برابر دیگران اظهار کردند که برای تزریق واکسن کووید-۱۹ دچار تردیدند. این بدین معناست که آن‌ها قصد دارند تزریق واکسن را به تأخیر بیندازند یا هرگز واکسینه نشوند.

محققان عقیده دارند که این یافته‌ها نشان از وجود رابطه‌ای بین این ۲ فاکتور دارد، ولی باید دلیل اصلی آن مشخص شود. در واقع اگر بتوانیم جادو کنیم و اضطراب این افراد را از بین ببریم، تنها توانسته‌ایم ۱۰ درصد از کسانی را که در مورد تزریق واکسن تردید دارند، پوشش دهیم.

تردید برای تزریق واکسن بین جوانان و برخی اقلیت‌های قومی بیشتر است. البته ترس از تزریق نیز در بین این عده بیشتر گزارش شده است. گرچه این امر دلیل اصلی اجتناب از تزریق واکسن نیست، اما به نظر می‌رسد که وجود آن در میان این عده تصادفی نباشد. تحقیق بالا نشان می‌دهد که ترس از تزریق واکسن در بین گروه‌هایی که گفتیم بیشتر است.

چطور با این ترس مقابله کنیم؟

واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا امری بسیار مهم است و هر یک نفر نیز در این جریان اهمیت دارد؛ بنابراین برای از بین بردن ترس از تزریق واکسن باید چه اقداماتی را انجام داد؟ در زیر به برخی از راه‌های سریع رفع این مشکل می‌پردازیم:

یکی از روش‌های درمانی برای مقابله با ترس از آمپول این است که بیمار را در معرض انجام این کار قرار دهیم (غرقه سازی) تا این ترس فروکش کند؛ مثلاً در روش درمان تک جلسه‌ای (OST) که لارس گوران اوست (Lars‐Göran Öst) آن را پایه‌ریزی کرده با استفاده از یک چاقوی جراحی کوچک و فرو بردن سوزن بدون تزریق کردن و ادامه دادن این کار تا تزریق واقعی محلول نمکی ترس فرد را به صورت تدریجی از بین می‌برند. این روش ۳ ساعت طول می‌کشد و میزان موفقیت آن ۸۰ درصد گزارش شده است. شکل دیگری از روش اوست که در آن از تصاویر و فیلم‌های آمپول زدن و تزریق و کنترل سرنگ ساختگی استفاده می‌کنند نیز بسیار اثربخش بوده است.

غش کردن ناشی از ترس را نیز می‌توان درمان کرد. ابتدا به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه علائم اولیه پایین آمدن فشار خون را بشناسند. سپس به آن‌ها می‌گویند که می‌بایست با استفاده از کشش عضلانی با این افت مقابله کنند. بیماران باید ۵ بار کشش در بازوها، قفسه سینه و پا‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهند و بعد ۲۰ تا ۳۰ ثانیه استراحت کنند و دوباره این کار را تکرار کنند.

گزارش از مژده اصغرزاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی