تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

حضور مرضیه ابراهیمی در انتخابات ۱۴۰۰ و اسیدپاشی در فضای مجازی

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تمام شد، اما حاشیه‌های آن هنوز ادامه دارد، یکی از حاشیه‌ها حضور مرضیه ابراهیمی یکی از قربانیان اسید پاشی در این انتخابات بود و حالا او دوباره تهدید به اسیدپاشی شده است.

کد خبر: ۹۷۰۵۱
۱۸:۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

حضور مرضیه ابراهیمی در انتخابات ۱۴۰۰

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: ۱۳ مهرماه ۱۳۹۳ روز خوبی برای مرضیه نبود، او جزء اولین قربانیان اسیدپاشی در شهر اصفهان است هر چند که او در این فرایند قربانی شدن تنها نبود،  اما در طول سال‌های گذشته تلاش کرد روحیه خود را حفظ کند و با حضور در محافل مختلف نشان داد که انگیزه خود را برای زندگی کردن از دست نداده و حالا انتشار عکسی از او که در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است برای او دردسرساز شده و منتقدانش این اجازه را به خود دادند که با بیان جملات زشت در فضای مجازی بر او بتازند و تهدیدش کنند.


بیشتر بخوانید:من توقع دارم نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان از این طرح حمایت کنند


ماجرا از کجا شروع شد

مرضیه ابراهیمی جزء شناخته شده‌ترین قربانیان اسیدپاشی است، او و سهیلا جورکش و ندا ... که معلوم نشد چرا و توسط چه کسانی مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفتند و با اینکه هنوز مجرمان شناسایی نشدند و کسی نبوده که داد آنها را پس بگیرد باز هم با کوچکترین حرکت مورد نقد قرار می‌گیرند و نمونه بارز آن حمله به مرضیه ابراهیمی بود. او در روز انتخابات عکسی از رای دادن خود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و همین عکس بهانه‌ای شد تا باز هم به دلیل انجام یک حق اجتماعی مورد عتاب و سرزنش قرار گیرد.

اصلا ماجرای این حمله مجازی از اکانت یکی از خبرنگاران آن‌ور آبی شروع شد که با لحنی سرزنش‌گر رای دادن مرضیه را نقد کرد و بعدتر واکنش‌های گسترده‌ای ایجاد شد البته بسیاری از کاربران هم به دفاع از او پرداختند و رای دادن را حق همه دانستند و کسانی که به مرضیه توهین کردند جزء عاملان اسیدپاشی دانستند.

بهاره حقیقت جزء کسانی بود که این حجم از توهین و بی احترامی به مرضیه ابراهیمی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: "این خشونت و حملات شدید به مرضیه ابراهیمی به دلیل اینکه انتخاب کرده رای بده ترسناکه. بس کنید. به هزار دلیل ممکنه یک فردی تصمیم بگیره رای بده و نشانه گرفتن ظلم و خشونت اسیدپاشی که مرضیه تجربه کرده برای کوبیدن تصمیم رای دادنش شرم آوره، شرم آور."


بیشتر بخوانید:مرضیه‌ای که بت‌ها را شکست


قربانیان اسید پاشی؛ مرضیه، سهیلا و آمنه و ...

اولین قربانی پیش از اسیدپاشی اصفهان آمنه بهرامی بود و بعد از آن مرضیه ابراهیمی، سهیلا جورکش و "ندا" قربانی شدند و هر چند که گفته می‌شود تعداد قربانیان پانزده نفر بوده اما خبر این چهار نفر سر و صدای بیشتری در رسانه‌ها به پا کرد و همین موضوع سبب شده بود تا مدت‌ها شهر اصفهان به شهری ناامن تبدیل شود و زنان و دختران شهر کمتر در معابر رفت و آمد کنند.

همه قربانیان در یک فضای ثابت مورد حمله قرار گرفتند

مرضیه ابراهیمی در حال پارک ماشینش در خیابان مهرداد اصفهان بود و شیشه سمت خود را کمی پائین کشیده بود که ناگهان احساس می‌کند سمت چپ صورتش آتش گرفته‌است. او متأهل است و خانواده‌اش تأکید می‌کنند که هیچگونه دشمنی یا خصومتی با کسی نداشته‌است. او تنها صدای یک موتورسیکلت را در آن هنگام به‌خاطر دارد.

سهیلا جورکش یکی از قربانیان اسیدپاشی است که در خیابان بزرگمهر اصفهان هدف حمله اسیدپاشان قرارگرفت. هنگامی که موبایلش زنگ می‌زند کنار خیابان پارک می‌کند تا جواب تلفن را بدهد او کمی شیشه پنجره را پائین کشیده بود که ناگهان صدای یک موتور را کنار ماشین می‌شنود و احساس می‌کند چشمان و صورتش به شدت می‌سوزد. او از ماشین پیاده شده و لباس‌هایش را درمی‌آورد و روی آسفالت خیابان از درد به خود می‌پیچد و از مردم کمک می‌خواهد. او چشم چپ خود را کاملاً از دست داده و چشم راستش اگر درمان شود تنها ۲۰ درصد بینائی خواهد داشت.

پدر سهیلا درباره آن اتفاق گفته بود: دو نفر که روی یک موتور سوار بوده و در زمان معینی اقدام به اسیدپاشی کردند و از سوی یک خودروی پیکان حمایت می‌شدند.

ندا نیز زمانی که در حال رانندگی بوده صدای زنگ موبایلش را می‌شنود آرام در گوشه‌ای پارک می‌کند تا با مادرش صحبت کند. او به علت گرمای هوا کمی شیشه کنار راننده را پائین کشیده بود که ناگهان مادرش از آن سوی خط تنها فریاد سوختم سوختم دخترش را می‌شنود. او قرنیه چشم راستش را کاملاً از دست داده و یک قسمت از سرش سوراخ شده‌است.


بیشتر بخوانید:گزارش تصویری : مرضیه‌ای که بت‌ها را شکست


از حبس ابد تا قصاص

یکی از پرسش‌هایی که در تمام هفت سال گذشته مطرح بود این است که چه مجازاتی برای افراد خاطی در نظر گرفته می‌شود، قصاص بالاترین حدی است که برای مجرم در نظر گرفته می‌شود اما مرضیه ابراهیمی در اظهار نظرهای مختلف از مسئولان و نمایندگان مجلس که این موضوع را پیگیری می‌کنند خواست تا برای این افراد حبس ابد را در نظر بگیرند البته او این را هم گفت به جای اعدام باید جلوی چرخه خشونت را گرفت.

اما سهیلا جورکش نظر دیگری دارد او بعد از این همه سال تحمل سختی و مرارت‌های بسیار کماکان به‌دنبال مداوای سوختگی‌هایش و خواهان دستگیری متهم پرونده و قصاص اوست. او می‌گوید: هنوز عامل اسیدپاشی شناسایی نشده و من کماکان به‌دنبال یافتن فردی هستم که زندگی‌ام را تباه کرد. من به ۳ قربانی دیگر این حادثه و خواسته‌هایشان کاری ندارم، اما برای من تا زمانی که عامل جنایت دستگیر نشده پرونده مفتوح است.

به جرات می‌توان گفت آمنه بهرامی معروف‌ترین زنی است که سال‌ها پیش قربانی اسیدپاشی شد، زمانی او به شهرت و محبوبیت بیشتری رسید که علیرغم پیگیری‌های زیادش برای قصاص، در لحظه آخر مجرم را بخشید و این حرکت انسان دوستانه او تا مدت‌ها او را در صدر اخبار قرار داد.

ماجرایی که برای "ندا" اتفاق افتاده است، به نقل از پدرش در رسانه‌ها شنیده‌اید هم قربانی اتفاقی شده که دلیل آن را نمی‌داند، پدرش با بیان اینکه آن‌ها که به دخترم تهمت بی حجابی می‌زنند باید در آخرت پاسخ دهند، می‌گوید: ندا هیچ گاه نمازش ترک نشده است. همیشه وقتی می‌خواستم به دخترم پول دهم زیر جانمازش می‌گذاشتم. او کسی نبود که در قید و بند حجاب نباشد این را همسایه‌ها، فامیل و آشنایان همه شاهد هستند، هر چند که پدر ندا و خود او صحبت مستقیمی درباره مجازات اسیدپاش‌ها نکرده‌اند، اما انصاف این است که دستگاه قضا با جدیت هر چه زودتر خاطیان را پیدا و حکم عادلانه‌ای را صادر کند.

اسیدپاشی این بار در فضای مجازی

قربانیان اسیدپاشی، قربانی یکی از هولناک‌ترین رخدادهایی هستند که ممکن است برای یک انسان رخ دهد. مرضیه ابراهیمی به عنوان یک قربانی اسیدپاشی با نیرویی خارق العاده به زندگی بازگشت و از این جهت یک نمونه بزرگ برای همه کسانی است که در زندگی با مصیبت‌های بزرگ مواجه می‌شوند. 

رای دادن حق هر شخصی است. این که فردی برای استفاده از حقش در فضای مجازی مورد تهدید و تهمت و توهین قرار بگیرد البته که این روزها سکه رایج است. اما خشونت‌گران ترسوی فضای مجازی که در پشت اکانت‌های فیک ترس خود را در قالب خشونت بروز می‌دهند دست کمی از اسیدپاشان ندارند؛ گیرم که اسید این جماعت هم مانند حضورشان مجازی است!

برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی