تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

وخیم‌تر شدن کرونا در آسیا و تبعات اقتصادی آن

در حالیکه پیشتر به نظر می‌رسید کشور‌های آسیایی در مقایسه با کشور‌های اروپایی و آمریکایی در زمینه مهار کرونا موفق‌تر عمل کرده‌اند، این روز‌ها گزارش‌های خبری از وخیم‌تر شدن شرایط این بیماری مهلک در قاره کهن حکایت دارد.

کد خبر: ۹۵۵۶۴
۱۴:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

وخامت کرونا در آسیا

دیدارنیوز ـ پایگاه خبری «سوت چاینا مورنینگ پست» روز شنبه در گزارشی اعلام کرد، در حال حاضر کشور‌های اروپایی و آمریکایی با پیشرفت در زمینه واکسیناسیون، موفق به مهار ویروس کرونا شده‌اند و می‌کوشند هرچه سریعتر بازار‌های خود را بازگشایی کنند.

این در حالیست که کشور‌های آسیایی در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا هستند و این مساله اقتصاد این منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.

بر پایه این گزارش، تاخیر کشور‌های آسیایی در انجام واکسیناسیون و همچنین کمبود شدید واکسن در بسیاری از کشور‌های این منطقه از مهمترین دلایل عدم موفقیت قاره کهن در مهار بیماری کرونا برشمرده شده است.

چین

در میان کشور‌های آسیایی، چین کشوری موفق در زمینه مهار بیماری کرونا به شمار می‌آید. این کشور توانسته است فرآیند واکسیناسیون را با موفقیت طی کند و در چند هفته گذشته روزی یک درصد از جمعیت خود را در برابر این بیماری واکسینه کرده است.

پیش بینی شده است چین بتواند تا پایان سال جاری میلادی تمام جمعیت خود را در برابر بیماری کرونا واکسینه کند.

به تازگی کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده است، با تزریق ۸۴۵ میلیون دوز واکسن ضد کرونا به ۶۲۲ میلیون تن، چین در رتبه نخست تزریق تعداد دوز و همچنین تعداد افراد واکسینه شده در جهان قرار دارد.

مقامات چین در راستای دستیابی به هدف خود برای واکسیناسیون ۸۰ درصد از جمعیت این کشور تا پایان سال جاری، در نظر دارند تا تزریق واکسن کرونا به کودکان را نیز در دستور کار قرار دهد.

از جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین، ۲۵۴ میلیون نفر را کودکان زیر ۱۴ سال تشکیل می‌دهند. مقامات چین برای واکسیناسیون ۸۰ درصد جمعیت این کشور باید یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون نفر را تا پایان سال واکسینه کنند.

تا کنون در سرزمین اصلی چین تعداد ۹۱ هزار و ۳۹۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند، در عین حال چهار هزار و ۶۳۶ تن هم فوت شده‌اند.

ژاپن

روند واکسیناسیون در ژاپن در مقایسه با چین بسیار کند پیش می‌رود. گزارش‌های خبری نشان می‌دهد هر روز دست کم پنج دهم درصد از جمعیت ژاپن در برابر بیماری کرونا واکسینه می‌شوند.

بنظر می‌رسد ژاپن تا پایان سال جاری میلادی بتواند تمام سالمندان خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

از دیگر سو با افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا در ژاپن مجدد اعمال محدودیت در این کشور از سر گرفته شده است.

از دیگر سو، برگزاری مراسم سالانه المپیک در ژاپن به نگرانی‌های ناشی از این بیماری افزوده است. گفتنی است با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.

در حال حاضر گروهی از دانشمندان ژاپنی از جمله عالیرتبه‌ترین مشاوران این کشور در خصوص پاندمی کووید-۱۹ هشدار دادند که حضور هواداران در المپیک و پارالمپیک توکیو به گسترش داخلی و خارجی کرونا منجر خواهد شد.

ژاپن و کمیته بین المللی پیش از این ورود گردشگران را به توکیو برای تماشای بازی‌ها، ممنوع کرده‌اند، اما میلیون‌ها ژاپنی می‌توانند در بیش از ۴۰ ورزشگاه و مجموعه ورزشی در سراسر توکیو مسابقات را از نزدیک تماشا کنند.

هند

درحالی که بسیاری در هند بر این باور بودند که بدترین شرایط اقتصادی ناشی از کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، موج دوم این بیماری همه گیر طوفان به پا کرد و اقتصاد هند را با رکود بیشتری مواجه ساخت.

هند در چند هفته گذشته به طور متوسط روزانه بالای ۳۸۰ هزار مورد جدید از ابتلا به کرونا با قربانیان بالای ۴ هزار نفر را به ثبت رسانده است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمار واقعی کرونا در هند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ارقامی است که وزارت بهداشت این کشور اعلام می‌کند

طبق گزارش‌های وزارت بهداشت هند، آمار روزانه کرونا در این کشور رو به کاهش است و ممکن است هند موج طوفانی کرونا را پشت سر گذاشته باشد. اما قربانیان روزانه این بیماری همچنان بالای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌باشد. در بیست و چهار ساعت گذشته هند ۲۴۲ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۳ هزار و ۷۴۱ مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرده است.
بیماری همه گیر کرونا تا حد زیادی در اقتصاد هند اختلال ایجاد کرده است. بر اساس داده‌های وزارت آمار هند، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۱ درصد کاهش یافته است.
این درحالی است که هند پیش از آغاز بحران کرونا با رکود اقتصادی مواجه شده بود و به گفته بانک جهانی، بحران کرونا، ریسک‌های موجود در چشم‌انداز اقتصادی هند را افزایش داده است.
تخمین‌های اولیه بانک جهانی و آژانس‌های اقتصادی برای رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۱ کمترین سطح آن از زمان آزادسازی اقتصاد این کشور در سال ۱۹۹۰ بود، اما پس از اعلام بسته اقتصادی از سوی دولت هند، برآورد‌های رشد اقتصادی هند حتی بیشتر کاهش یافت که این نشانگر رکود شدید اقتصادی این کشور بود.
اما این تاثیر تنها بر روی هند نبود بلکه اختلال در صنعت تولید چین به دلیل بیماری همه گیر کرونا، اقتصاد جهان را با مخاطره مواجه ساخت شریه "وایر" در این خصوص نوشت: سال گذشته قرنطینه سراسری در طول موج اول کرونا در هند، تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد این کشور گذاشت.
یک سال پیش تحلیلگران هندی پیش بینی می‌کردند تغییرات جهانی ناشی از کرونا می‌تواند مسیر را برای ورود هند به بخش تولید جهانی هموار سازد. اما سال ۲۰۲۱ مسیر دیگری را برای هند انتخاب کرد. در واقع بی‌اعتنایی به تمهیدات پیشگیرانه و بازگشایی بدون کنترل تمام بخش‌های جامعه، هند را با یکی از شدیدترین امواج کرونا در جهان مواجه ساخت. نارندرا مودی نخست وزیر هند آن را "طوفان" و کارشناسان این موج را "سونامی" توصیف کردند.
تاثیر موج دوم کرونا بر اقتصاد هند به سرعت آشکار شد. تولید در این کشور تقریبا متوقف شد. تولید به عنوان یک بخش با بیشترین ارتباط، برای احیا و حفظ اقتصاد بسیار اهمیت دارد.
چالش‌های ایجاد شده برای بخش تولید هند مانند کاهش تقاضا در بازار‌های داخلی و خارجی و افزایش هزینه‌های مواد خام غیرقابل انکار است

سایر کشور‌های آسیایی

از دیگر سو، شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرز‌ها در شماری از کشور‌های آسیایی مانند تایلند و فیلیپین که به شدت اقتصادشان به صنعت توریسم گره خورده خسارات اقتصادی فراوانی را در پی خواهد داشت. این کشور‌ها علاوه بر مشکلات مربوط به کمبود واکسن با تبعات اقتصادی ناشی از این بیماری نیز مواجه شده اند.

کشور‌هایی مانند کره جنوبی و تایوان نیز به رغم مشکلات ناشی از کمبود واکسن کرونا، چون اقتصادشان صادرات محور است توانسته اند به دلیل بهبود شرایط کرونا در کشور‌های غربی و افزایش تقاضا به کالا‌های تولیدی در این مناطق به اقتصاد خود رونق بخشند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی