تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

نتانیاهو فتیله‌پیچ می‌شود؟

رقبای بنیامین نتانیاهو از راست افراطی تا چپ افراطی علیه او ائتلاف کرده‌اند و او به احتمال زیاد او باید وسایلش را از دفتر نخست وزیری اسرائیل جمع کند. مگر آن که این سیاتمدار حیله‌گر کلک دیگری در آستین داشته باشد.

کد خبر: ۹۳۹۰۱
۱۹:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

بنیامین نتانیاهو/حزب یامینا/حزب یش عتید/ حزب لیکود/نفتالی بنت/یئیر لاپید/اسرائیل/ غزه/

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: رسانه‌های اسرائیلی از آخرین مراحل تشکیل دولت جدید که نتانیاهو جایی در آن ندارد، خبر داده اند. در حقیقت به پایان کار بی بی نزدیک می‌شویم. بعد از انتخابات ماه مارس رووین ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل نخست بنیامین نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت ائتلافی کرد، اما او نتوانست در مهلت ۲۸ روزه برای ائتلاف با بقیه احزاب به توافق برسد. بعد از او یائیر لاپید، رهبر حزب لیبرال «یش عتید» برای تشکیل دولت مسئول شد.

یکشنبه نفتالی بنت، رهبر حزب راست و ملی‌گرای (یامنیا) اسرائیل آمادگی خود را برای ائتلاف با یائیر لاپید در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد. لاپید نیز برای تشکیل دولت نیاز به موافقت بنت داشت که از شش کرسی در پارلمان اسرائیل را برخوردار شود. البته آن‌ها به رأی نمایندگان عرب کنست نیز نیاز دارند. بدین گونه راه برای تشکیل دولت وحدت ملی هموار شده است. البته دولتی که از الان پایه‌های آن سست به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید: ائتلاف دو حزب مخالف نتانیاهو؛ کار «بی‌بی» تمام است؟


در حالی که چهارشنبه مهلت تعیین شده برای لاپید جهت تشکیل دولت به پایان می‌رسد. از دوشنبه مذاکرات فشرده میان احزاب اسرائیلی شدت گرفته است. تا اینجا رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که همچنان اختلافاتی میان احزاب فراکسیون تغییر درباره ساختار و پست‌های وزارتی وجود دارد و اختلاف دیگر درباره کمیته تعیین قضات است. حال باید دید این اختلافات تا چهارشنبه به صورت کامل برطرف می‌شود یا خیر.

در صورت نهایی شدن این دولت، ابتدا نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لاپید تا پایان دوره چهارساله این پست را در اختیار می‌گیرد. دو سال و نیم است که اسرائیل با بن بست سیاسی روبرو شده است. در طی این مدت چهار دور انتخابات برگزار شده است و به دلیل عدم توافق برای تشکیل دولت تاکنون این بن‌بست سیاسی ادامه داشته است. اگر این بار هم تشکیل دولت جدید به فرجام نرسد، انتخابات مجدد برای پنجمین بار در دو سال گذشته برگزار می‌شود.

تمام نیرو‌های سیاسی علیه نتانیاهو

دومینوی مشکلات برای بنیامین نتانیاهو در پی رفتن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید آغاز شد. ترامپ حامی بزرگ نتانیاهو محسوب می‌شد و با پایان کار او شرایط به شکل دیگری برای او رقم خورد. رفتار دولت بایدن تا به امروز آن گونه نبوده است که نتانیاهو را راضی کند. بعد از رفتن ترامپ پیمان عادی سازی روابط اسرائیل با کشور‌های عربی نیز به سمت سرد شدن حرکت کرد و به نظر می‌رسد با جنگ اخیر اسرائیل با غزه شرایط هم برای پیمان ابراهیم کاملاً سخت‌تر شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسید نتانیاهو سعی داشت با ایجاد درگیری شرایط را برای ماندن خود در قدرت مساعد کند، اما در آخر نتیجه مطلوبی برای اسرائیل به دست نیامد و به دلیل فشار جهانی مجبور به آتش بس شد.

این شرایط دست به دست هم داده که برای تشکیل دولت بدون حزب لیکود با رهبری بنیامین نتانیاهو، طیف وسیعی از احزاب از راست افراطی تا چپ افراطی با هم ائتلاف کنند و نقطه اشتراکشان کنار زدن نتانیاهو از قدرت باشد. در واقع این ائتلاف به معنای پایان کار نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست وزیری پیاپی است.

البته بنیامین نتانیاهو نیز ساکت ننشسته است و بعد از بیانیه تلویزیونی بنت مبنی بر ائتلاف با یائیر لاپید، چنین ائتلافی را برای امنیت و آینده اسرائیل خطرناک دانست. همچنین بنت را کلاه‌بردار قرن خواند و از سیاستمداران ملی‌گرا که به گفتگو‌های ائتلاف پیوسته‌اند خواست تا از تشکیل دولت چپگرا اجتناب کنند، زیرا چنین دولتی در نهایت شکست خورده و تسلیم می‌شود.

نتانیاهوی ۷۱ ساله از سال ۲۰۰۹ سکان قدرت در اسرائیل را در اختیار دارد و هیچ سیاستمداری در اسرائیل تاکنون این اندازه طولانی بر سر قدرت نبوده است. با این حال او در سال‌های اخیر به دلیل پرونده فساد مالی شرایط خوبی در بین مردم نیز حتی ندارد. حتی چندین ماه است که تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه او برگزار شده است.

نتانیاهو در سال‌هایی که بر مسند قدرت بوده نشان داده که در ازای ماندن در قدرت آماده هر ماجراجویی است. حال باید دید این مرد کارکشته سیاسی قادر به خنثی سازی سناریوی احتمالی کابینه جدید است یا خیر؟

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی