تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ائتلاف دو حزب مخالف نتانیاهو؛ کار «بی‌بی» تمام است؟

شرایط روز به روز برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سخت‌تر می‌شود و از دست دادن صندلی قدرت هر روز به رگ گردن به او نزدیک‌تر می‌شود. ائتلاف رقبایش ممکن است برای آن بعد از ۱۲ سال سنگین تمام شود.

کد خبر: ۹۳۵۳۹
۱۸:۵۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

ائتلاف دو حزب مخالف نتانیاهو/بنیامین نتانیاهو/نفتالی بنت/حزب یامینا/یئیر لاپید/غزه/اسرائیل/دولت اسرائیل/حزب لیکود

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: شاید باید منتظر باشیم بعد از ۱۲ سال نخست وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو، آرایش سیاسی رژیم صهیونیستی تغییر کند. البته نتانیاهو سیاستمداری حیله‌گر و ورزیده است و باید دید تا کجا روند برکناری او پیش خواهد رفت.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا با موضوع تشکیل دولت تغییر با یئیر لاپید، رئیس حزب یش عتید که هدف آن جایگزینی دولت فعلی به ریاست بنیامین نتانیاهو است، موافقت کرده است. انتظار می‌رود تشکیل دولت تغییر ظرف ۱۰ روز محقق شود و اعلامیه دولت جدید شنبه شب یا یکشنبه هفته دیگر در سخنرانی نفتالی بنت اعلام خواهد شد. طبق این توافق، نفتالی بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست وزیر می‌شود و سپس لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ جایگزین وی خواهد شد.

از دیگر موارد این توافق، تقویت نیروی پلیس، پایان دادن به جرایم در بخش کشاورزی و برخورد با جرایم راهنمایی و رانندگی است. از دیگر نکات مهم توافق ورود میراو میخائیلی، رهبر چپ‌گرا و فمینیست حزب کارگر به کمیته انتخاب قضات است؛ در چهار سال آینده شش قاضی جدید برای عضویت در دیوان عالی اسرائیل انتخاب خواهند شد. طبق برآورد‌های اولیه تشکیل دولت تغییر با جلب حمایت نمایندگان حداقل یکی از احزابی که شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیلی هستند، ممکن است.

با این حال لاپید پس از دیدار پر سر و صدای خود با بنت که امید‌ها را به پایان حکومت نتانیاهو بالا برده بود در متنی در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «نمی‌دانم موفق به تشکیل دولت می‌شویم یا نه. هر چه در توان داریم می‌کنیم، اما همه چیز بسته به ما نیست.»

طبق ویدئویی که از بنیامین نتانیاهو در واکنش به این توافق پخش شده، او گفته است: «این یک تقلب غیرقابل تصور است، این یک نقض آشکار تمام وعده‌هایی است که نفتالی بنت هفته‌ها پیش به خود داد. بنت در طول مبارزه با حماس گفت که دولت چپ گرای شانس خود را از دست داده است، چه چیزی تغییر کرده است؟»

بعد از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، یائیر لاپید، از سوی روون ریولین برای تشکیل دولت ائتلافی طی مدت ۲۸ روز مأمور شد. اسرائیل طی دو سال، چهار دور انتخابات برگزار کرده که آخرین آن‌ها در مارس گذشته بود و هیچ یک نتیجه قطعی نداشت. این در حالی است که اگر لاپید بتواند تشکیل دولت دهد، اولین بار بعد از ۱۲ سال خواهد بود که دولتی بدون ریاست نتانیاهو تشکیل می‌شود. اما اگر او موفق به تشکیل کابینه نشود، ریولین باید دوباره کنست را مامور کند تا از میان اعضای خود شخصی را انتخاب کند که بتواند کابینه‌ای تشکیل دهد و یا برای برگزاری انتخاباتی جدید (پنحمین انتخابات) آماده شود که برخی کارشناس این را محتمل‌تر می‌دانند.

اسرائیل طی سال‌های گذشته فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرده و سیاست‌های داخلی و خارجی آن با بن‌بست‌ها و همچنین موانع زیادی روبه‌رو شده است. حالا هم این مشکلات کاملاً در عرصه داخلی و خارجی قابل مشاهده است. ناتوانی در تشکیل دولت‌های ائتلافی در طول دو سال و نیم اخیر اسرائیل را با بحران سیاسی شدید و عمیقی روبرو کرده و باعث اعتراضات بسیاری در بین سیاسیون و مردم شده است.

پایان از رگ گردن به نتانیاهو نزدیک‌تر است

بنیامین نتانیاهو که ۱۲ سال است بر مسند قدرت است، این روز‌ها شرایط مساعدی در عرصه سیاسی ندارد. اکنون پرونده اتهام او به فساد و رشوه خواری در حال رسیدگی است. از سوی دیگر نتانیاهو با شکست دونالد ترامپ حامی قدرتمند خود را در کاخ سفید از دست داده و به نظر نمی‌رسد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بخواهد روند را به نفع نتانیاهو ادامه دهد.

از سوی دیگر در نظرسنجی‌های اخیر جایگاه حزب لیکود و نتانیاهو افت محسوسی داشته است. همچنین جنگ ۱۱ روزه اسرائیل با غزه به نفع تل آویو رقم نخورد، در حالی که توقع می‌رفت نتانیاهو از این جنگ برای ماندن در قدرت استفاده کند، اما با ائتلاف شکل گرفته به نظر می‌رسد این موضوع رقم نخورده است.

مردم اسرائیل مدتی است برای اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات می‌زنند و حتی در مقابل منزل او بار‌ها جمع شده اند. بعد از جنگ اسرائیل با غزه که به پیروزی اسرائیل ختم نشد، مردم بار دیگر دست به تظاهرات زدند و خواستار استعفای نتانیاهو شدند.

در واقع تمام این شرایط نشان از پایان کار نتانیاهو دارد. با این حال کار لاپید برای تشکیل دولت جدید آنقدر که به نظر می‌رسد راحت نخواهد بود و از سوی دیگر نتانیاهو در تمام سال‌هایی که در قدرت بوده، نشان داده است که شگرد‌های مختلفی برای ماندن در قدرت به هر صورت را بلد است. برهمین اساس برکناری بی بی با اینکه از رگ گردن به او نزدیکتر شده است، اما شاید سیاست مدار حیله‌گر اسرائیلی راهی برای ماندن بر مسند نخست وزیری بار دیگر پیدا کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی