تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران:

شاهد تضعیف حقوق کودکان در حوزه امنیت و سلامت هستیم

به گفته دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران، وقتی از آرمانشهر کودک صحبت می‌کنیم، شاخص‌هایی از جمله سلامتی، ایمنی، فعالیت آزادانه، داشتن و انتقال احساس مثبت از طبیعت و والدین به کودکان، فراهم کردن دسترسی مستقل کودکان به گونه‌های متفاوتی از فعالیت‌ها و تقویت حفظ مشارکت اجتماعی و ایجاد امنیت در امکان عمومی مدنظر است.

کد خبر: ۹۳۸۲۸
۱۳:۲۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

شاهد تضعیف حقوق کودکان در حوزه امنیت و سلامت هستیم

دیدارنیوز ـ به گزارش روابط عمومی کمیته ملی اسکان بشر ایران، دکتر محمدمهدی مظاهری در نخستین سمپوزیوم بین المللی آرمانشهر کودکان که با همکاری دانشگاه علم و صنعت و کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: باید از تجارب دنیا استفاده شود. باید در خیابان‌ها و معابر از علایم ترافیکی مناسب در محل‌های کودکان استفاده شود تا سلامت و امنیت آنان را تحت تاثیر قرار داده و ارتقا دهد؛ زیرا ساختن شهر آرمانی کودکان کار پیچیده‌ای نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از ناهنجاریی که در دوران بلوغ به وجود می‌آید را باید در شرایط نامساعد پرورش دوران کودکی جست و جو کرد. آسیب‌هایی که حتی در بزرگسالی هم ممکن است جبران نشود. از این رو ساختن فضای سالم برای دوران کودکی شاد و ایمن بسیار حایز اهمیت است.

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران افزود: توجه به موضوع کودکان هم رویکرد دینی در اجتهاد و فقه پویای شیعی دارد و هم در حوزه روانشناسی شخصیتی و هم در آیین نامه‌هایی که در سازمان ملل متحد در آژانس‌های تخصصی بیان شده که اشتراکات فراوانی در این زمینه وجود داد.

عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان به دلیل شرایط خاص از جمله ویژگی‌های حساس جسمی، سنی و روانی، تفاوت‌های پنهان و آشکاری با دیگر شهروندان و گروه‌های سنی جامعه دارند، گفت: نیاز‌های کودکان متفاوت است و این گروه حساسترین و درعین حال تاثیرپذیرترین گروه سنی جوامع هستند؛ بنابراین برای آنکه شخصیت آن‌ها به خوبی شکل گیرد نیاز به این دارند که زندگی اجتماعی خوب و شاد را تجربه کنند.

دکتر مظاهری افزود: محیط کودکان باید به گونه‌ای باشد که از دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربه‌های ارزنده به دست آورند که این تجربه‌ها می‌تواند پایه‌های شخصیتی و رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی را شکل دهد.
عضو فرهنگستان هنر همچنین با اشاره به اینکه هنجار‌ها و ناهنجاری‌های روانی برای کودکان نقش مهمی در اجتماعی کردن آن‌ها دارد، افزود: از این رو مدیران شهری باید فضایی را فرهم کنند که کودک متناسب با سن و سال در حوزه‌های مختلف، زندگی اجتماعی را تجربه کنند. از این رو نیاز است مدیران و متخصصان در حوزه‌های روانشناسی، تعلیم و تربیت و شهرسازی، فضایی را به وجود آورند و در راستای آرمانشهر کودک با هم همفکری و همکاری داشته باشند.

به گفته او در حال حاضر شواهدی دال بر تضعیف حقوق کودکان در دنیا، منطقه و از جمله ایران هستیم که این موارد می‌تواند شامل نبود امنیت، آلودگی محیطی و همچنین نبود امکانات مناسب باشد که باید در حد لازم و تخصصی به مسایل خاص کودکان و نوجوانان توجه شود.

دکتر مظاهری همچنین به تعریف نهاد‌های تخصصی کودکان سازمان ملل متحد از کودکان اشاره کرد و گفت:‌بر اساس تعریف نهاد‌های تخصصی کودکان سازمان ملل، کودکان باید دارای فضای مناسب و فرصت‌های درست برای آموزش خارج از منزل باشند.

به گفته این استاد دانشگاه، گرچه ایران تلاش‌های خوبی در این راستا انجام داده، اما باید گام‌های بزرگتری بردارد تا کودکان بتوانند در فضای شهری و فضای پیرامون خانه شرایط زیست اجتماعی را تجربه کنند و از راه حضور و بازی درباره طبیعت، دنیای حیوانات و رابط اجتماعی، فرصت‌هایی برای کشف، درک و شکل گیری میراث فرهنگی و هنری جامعه داشته باشند.

به باور دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران، باید به حضور کودکان از طریق برنامه‌های آموزشی و پرورشی و با استفاده از ابز ار اینترنت و اینترانت به توسعه آموزش آن‌ها کمک کنیم تا آن‌ها ارزش عناصر محیطی را آموزش ببیند و درک کنند.

محله محور بودن فضای شهری در گذشته از دیگر مواردی بود که دکتر مظاهری به آن اشاره کرده و آن را عاملی مثبت برای آزادی و فعالیت کودکان بر شمرد. به گفته او در گذشته کوچه ها، پیاده روها، بن بست، همسایگان و. شرایطی را فراهم می‌کرد که کودکان بازی می‌کردند، اما این تصویر امروزه نیست. امروزه کوچه‌ها تبدیل به خیابان شده و فضا و مبلمان شهری عواملی شده که حضور کودکان را در محله‌ها محدود کرده است.

کمیته ملی اسکان بشر تاکنون جلساتی با همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیرامون آرمانشهر کودک برگزار کرده است. تشکیل شورای تخصصی آرمانشهر کودک ازدیگر اقدامات پژوهش محور کمیته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی