تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دیدار ۱۴۰۰؛ گزارش تصویری از وضعیت کمپین‌های انتخاباتی نامزد‌های احتمالی

سورپرایزهای لاریجانی، برنامه‌‌ریزی دهقان، سونامی محمد؟

نگاهی به کمپین‌های انتخاباتی نامزدهای احتمالی از موفقیت کمپین علی لاریجانی، برنامه ریزی گسترده دهقان و اقبال گسترده کاربران به کمپین سعید محمد حکایت دارد. آیا شگفتی در راه است؟

کد خبر: ۹۲۲۶۴
۰۸:۳۹ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰

سورپرایزهای لاریجانی، برنامه‌‌ریزی دهقان، سونامی محمد؟

دیدارنیوز _ حامد سیاسی‌راد: دولت سوم روحانی! این عنوانی است که اصولگرا‌ها نه برای دولت احتمالی اسحاق جهانگیری که معاون اول حسن روحانی است، بلکه بیشتر برای دولت احتمالی علی لاریجانی به کار می‌برند. اگرچه آن‌ها در حمله به جهانگیری هم کم نمی‌گذارند، ولی با رصد فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی آن‌ها به وضوح مشخص است که اصلی‌ترین رقیبشان در انتخابات را علی لاریجانی می‌دانند و بیشترین حمله‌ها را نثار او می‌کنند. وحید جلالی‌زاده، نماینده اصولگرای مجلس معتقد است، رقابت اصلی در انتخابات خرداد بین ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی شکل خواهد گرفت. در این شماره از دیدار ۱۴۰۰ به سراغ نقش ویژه علی لاریجانی و وضعیت کمپین‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها رفتیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



علی لاریجانی متفاوت‌ترین نطق‌ها را در میان همه کاندیدا‌هایی که احتمال تأیید صلاحیت بالایی دارند به زبان آورده، پرفورمنس و نوع راه رفتن و حرکاتش در وزارت کشور ویژه و خاص بود و به نظر تمرین شده می‌رسید، تیم تصویربردار و فیلم‌سازی که همراه او بودند هم بسیار حرفه‌ای و متفاوت از دیگران بود و به نظر می‌رسد که او با توپ پر پا به میدان رقابت‌های انتخاباتی گذاشته است. مسئولان ستاد لاریجانی شعار کمپین او را از بخشی از نطقش هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور استخراج کرده‌اند، نه کلید و نه چکش! لاریجانی با این شعار، نماد دولت روحانی که کلید است و نماد قوه قضایه که چکش دادگاه است و رئیسش هم سید ابراهیم رئیسی است نفی می‌کند. زیر هر کدوم از پست‌های کانال تلگرامی کمپین لاریجانی هم این سه عبارت درج شده: امید اصلاح، تدبیر اصولی، ادامه عقلانیت! اگر چه تا آخرین ساعت‌های مهلت ثبت‌نام در انتخابات مشخص نبود که آیا لاریجانی پا به صحنه می‌گذارد یا نه، ولی کانال تلگرامی کمپینش از یک ماه قبل فعالیتش را شروع کرده، البته که تا به اینجا تنها تونسته ۳۵ هزار عضو رو جذب کند. لاریجانی حضورش در توییتر را هم شروع کرده و در کلاب هاوس هم فعال شده است. سیاست‌گذاران ستادش هم اسم‌های نام‌آشنایی هستن، از غلامرضا تاجگردون اصلاح‌طلب تا محمدرضا باهنر که جز نماد‌های جریان راست سنتی به شمار می‌رود. از اصلی‌ترین خصیصه‌هایی که همیشه لاریجانی به آن شناخته می‌شده، رندی در سیاست‌ورزی بوده و بعید است که او بیگدار به آب بزند و وارد بازی از پیش باخته‌ای بشود. هنوز به روشنی مشخص نیست که برنامه لاریجانی در ادامه چیست ، اما می‌شود مطمئون بود که سورپرایز‌های جالبی برای مخاطبان فضای سیاسی کشور خواهد داشت.

اصلاح‌طلبان طرفدار اسحاق جهانگیری کمپین اسحاق ۱۴۰۰ رو استارت زده‌اند و چند  کار گرافیکی هم برای این کمپین انتخاباتی انجام داده‌اند، با این حال، تا به لحظه نگارش این  گزارش که یک هفته از آغاز به کار کمپین اسحاق ۱۴۰۰ می‌گذرد تنها چیزی حدود ۵۶۰ نفر پیج اینستاگرامی آن را فالو کرده بودند. کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان هم فقط کمی وضعیت بهتری دارد. عدالت و انصاف اسم کمپین تبلیغاتی پزشکیان است که از اسفند پارسال کارش را شروع کرده و تا به اینجا تنها توانسته چیزی حدود ۱۲ هزار فالوئر جذب کند. 

یکی دیگه از رقبای اصلی اصولگرا‌یان  و البته اصلاح‌طلبان در این انتخابات، تحریمی‌ها هستند. بخشی از نیرو‌های مشهور به برانداز در خارج از ایران کمپینی به نام  «رای نمی‌دهم ۱۴۰۰» را راه انداخته‌اند که وضعیت آن کمپین هم تا به اینجا عجیب و غریبه است.  ۱۰ روز از به راه افتادن این کمپین می‌گذره و کانال تلگرامی این کمپین تا به اینجا فقط چیزی کمتر صد و هفتاد نفر دنبال کننده دارد! اگر پایگاه رأی اصولگرا‌ها را مثل همیشه ثابت فرض کنیم و چیزی حدود ۱۶ میلیون رأی ابراهیم رئیسی و سید مصطفی میرسلیم در انتخابات ۱۳۹۶ رو برای آن‌ها در نظر بگیریم، الباقی جامعه که گاهی رایشان را به صندوق اصلاح‌طلب‌ها می‌ریختند و گاهی هم اصولاً در انتخابات شرکت نمی‌کردند، حالا نسبت به انتخابات سیزدهم چندان توجهی ندارند و این یه زنگ هشدار جدی برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اصلی مملکت به شمار می‌رود.

در این میان، وضعیت اصولگرا‌ها هم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد! تقریباً شکی وجود ندارد که گزینه اصلی اصولگرا‌ها ابراهیم رئیسی  است. با این حال کمپین هر خانه یک ستاد که مربوط به ستاد ابراهیم رئیسی است هم تا به اینجا فقط حدود ۵ هزار فالور دارد. ابراهیم رئیسی، ولی تنها کاندیدای اصولگرا‌ها نیست. جبهه پایداری که رادیکال‌ترین گروه در میان اصولگرا‌ها به حساب می‌آید با سه کاندیدا وارد کارزار انتخابات شده است، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، که در این میان تایید صلاحیت جلیلی تا حد زیادی قطعی به نظر می‌رسد. سعید محمد هم یکی دیگه از چهره‌های اصولگراست که پا به صحنه گذاشته است. محمد از بقیه اصولگرا‌ها پرتحرک‌تر است و برعکس بقیه کاندیدا‌های اصولگرا که تقریباً در سکوت کار خودشان رو پیش می‌برند و به سایر کاندیدا‌های خودی هم کاری ندارند و دست به تقابل نمی‌زنند، با قوت فعال است و حتی از کاندیدا‌های اصولگرا هم انتقاد می‌کند. کمپین سعید محمد از بقیه اصولگرا‌ها فعال‌تر است و از ما‌ها قبل هم کار خودش رو آغاز کرده است. این کمپین در تلگرام حدود ۲۶۰ هزار دنبال کننده دارد. ولی اصلیترین بستر مجازی برای فعالیت حامیان محمد، توییتر است. ستاد محمد حتی ربات‌های پرتعددادی هم در توییتر به راه انداخته تا هر توییتی که نام این کاندیدای انتخاباتی در آن آمده رو پیدا و بازنشر کند. می‌دانیم که امکان تأیید صلاحیت شدن احمدی‌نژاد در انتخابات پیش رو خیلی کم است، چرا که احمدی‌نژاد ۱۴۰۰ با احمدی‌نژاد ۸۴ خیلی تفاوت دارد ولی می‌توانیم یکی از مشابه‌ترین کاندیدا‌های انتخابات سیزدهم به احمدی‌نژاد ۱۶ سال پیش را سعید محمد بدانیم!

محسن رضایی و حسین دهقان هم از دیگر کاندیدا‌های اصولگرا‌ها هستند که شانس تأیید صلاحیتشان بالاست و از قضا پیش‌بینی انصرافشان به نفع ابراهیم رئیسی خیلی ساده نیست! محسن رضایی، پایه ثابت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است و همیشه هم یک رأی قومیتی از بعضی مناطق لر نشین را پشت خودش داشته است. دهقان هم به عنوان حامی اصلی تز ریاست جمهوری نظامی‌ها، ماه‌هاست که کمپینهای تبلیغاتیش را شروع کرده است. دهقان اسم دولت احتمالی خودش را دولت سازنده گذاشته و کانال تلگرامی کمپینش ۳۵ هزار دنبال کننده دارد! در اینستاگرام هم گروه‌های مختلفی برای حمایت از دهقان تشکیل شده و نکته جالب، وجود صفحات قومی به نفع حسین دهقان است. عزت‌الله ضرغامی هم یکی دیگر  از اصولگرا‌های پر سر و صدایی است که به صحنه آمده و فعالیت رسانه‌ای گسترده‌ای را هم به راه انداخته است. اسم گروه تلگرامی حامیان عزت‌الله ضرغامی هم عجیب و غریب است! «ضرغامی زیر میزشان می‌زند!» این اسم گروهی است که در تلگرام ضرغامی رو حمایت می‌کنند، سوپر گروهی با چهار هزار و پانصد عضو که چهره‌های اصولگرایی مثل عبدالله گنجی هم عضو آن هستند! با توجه به اسم این گروه به نظر می‌رسد ضرغامی قصد دارد در صورت تأیید صلاحیت شدن، موی دماغ کاندیدا‌های اصلی هر دو جریان باشد!

با این حال بسیاری معتقدند که حضور کاندیدا‌های متعدد اصولگرا، در واقع نقش پوششی دارد و آن‌ها قرار است نقش ضربه‌گیر این کاندیدا را ایفا کنند. ولی با این حال، معادلات پشت پرده سیاست در ایران خیلی پیچیده‌ است. اخبار و شایعاتی محفلی هم به گوش می‌رسد که بعضی بخش‌های بلوک‌های قدرت چندان تمایل به ریاست جمهوری رئیسی، ندارد. نقش علی لاریجانی در این چنین گمانه‌ زنی‌هایی  خیلی پررنگ است. به هر حال، هر چه در این کمتر از یک ماه باقی مانده تا انتخابات پیش برویم، کم کم گره‌های درهم انتخاباتی دور سیزدهم یکی بعد از دیگری باز می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ابابیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
1
1
مردم از عملکرد خیلی از مسئولین ناراضی هستند چون فقطشعار میدهند و شعار شکم گرسنه را سیر نمیکند پس قدرت همیشه بین اقا زادها می چرخد و موروثی می باشد ملت ..........................................
کاوه فرزند ملت
|
Belgium
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
مقاله از نظر خبری و اطلاعات جالب توجه و پر بار و توانسته است موضع بیطرفی کار روزنامه نگاری حرفه ای را حفظ کند .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی