تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
ایستگاه خبر:

آخرین خبر‌ها از ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری + به روز رسانی

بسیاری از نام‌داران سیاست ایران تصمیم‌گیری برای کاندیداتوری در انتخابات را به امروز، یعنی روز آخر مهلت ثبت‌نام موکول کرده و روز خبری ویژه‌ای را رقم زده‌اند. با ایستگاه خبر دیدار همراه باشید.

کد خبر: ۹۱۳۵۷
۰۹:۱۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

انتخابات 1400 ثبت نام کاندیداتوری

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: روز پنجم ثبت‌نام از کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در حالی آغاز شد که در چهار روز گذشته ۳۰۵ کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند که در این میان نام چهره‌های نامداری مانند مصطفی تاجزاده، محمود احمدی‌نژاد، حسین دهقان، سعید محمد، رستم قاسمی، محمدحسن نامی، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست، محمد عباسی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن سبحانی و قدرتعلی حشمتیان نیز در میان کاندیدا‌ها دیده می‌شد.

با این حال بسیاری از سیاستمدارانی که پیش‌بینی می‌شد در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ حضور داشته باشند تصمیم‌گیری را به روز آخر ثبت‌نام‌ها، یعنی ۲۵ اردیبهشت موکول کرده‌اند و روز پر کاری برای خبرنگاران مستقر در وزارت کشور رقم زده‌اند.

برای اطلاع از این اخبار با ایستگاه خبر دیدار همراه باشید:

در آخرین روز از فرصت ۵ روزه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران که به تازگی با حواشی عجیب و غریبی نیز مواجه شده بود، در همان ساعت نخست وارد ستاد انتخابات شد و ثبت نام کرد.

این کاندیدا پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌ای که برای حضور در این عرصه آماده کرده‌ایم را در معرض داوری و نقد کارشناسان و خبرگان قرار خواهیم داد. این برنامه با عنوان «دولت رفاه و عدالت»

مخسن هاشمی

علی لاریجانی نیز که گمانه‌های ضد و نقیضی در رابطه با احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات زده می‌شد، در ساعت اولیه اخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات آمد و ثبت نام کرد.

لاریجانی پس از ثبت نام گفت اینکه وضع چنین است بخاطر این است که عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند.

علی لاریجانی

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او که رابطه بسیار خوبی با شبکه‌های اجتماعی دارد، ثبت‌نام خود را به طور زنده از صفحه اینستاگرام خود پوشش داد.

بخشی‌هایی از سخنان عباس آخوندی در جمع خبرنگاران به این شرح است: «ملت در تله فقر افتاده است... مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجربه قوا و شکل گیری دولتهای چندگانه تبدیل شده است... دولت باید مظهر اراده ملت باشد و ملت یک اراده دارد... از سال ۸۴ به این سو دولت مرجعیت خود را از دست داده است... تجمیع قدرت اقتصادی، سیاسی و گاهی نظامی در برخی نهادهای عمومی غیر دولتی است... راهکار بازگشت به قانون اساسی است... مالکیتی به نام مالکیت عمومی غیر دولتی وجود ندارد... می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم... به آموزش رایگان اعتقاد دارم. رییس جمهور خود باید راهبر حوزه آموزش باشد و من به عنوان یک معلم راهبری توسعه فرهنگی را پیش خواهم گرفت... به بهداشت عمومی به چشم عدالت می‌نگرم... بازنگری ایده ایران، مبتنی بر راه ابریشم دریایی است... باید صلح پایدار منطقه‌ای را ایجاد کنیم و تنها با رژیم صهیونسیتی مقابله کنیم... به سوی یک ملت، یک دولت.»

عباس آخوندی

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز، به سیاق ثبت‌نام‌های خانوادگی باب شده در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همراه با دخترش در وزارت کشور حاضر شد و در انتخابات ثبت‌نام کرد. او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌شود با افرادی که سال‌ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می‌توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست.

مسعود پزشکان

سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب کاندیداتوری انتخابات شد.

همچنین ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیز به قصد حضور در انتخابات ثبت‌نام کرد.

همچنین مسعود زریبافان، رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در ستاد انتخابات کشور بطور رسمی داوطلبی خود را در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

محمد خوش‌چهره هم که نماینده ادوار مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه و از چهره‌های اصولگرا است با حضور در وزارت کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

عزت الله ضرغامی، رییس اسبق صداوسیما هم پیش از ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد.

طرفداران ضرغامی در ورودی در وزارت کشور با نیروی انتظامی درگیر شدند.

ضرغامی

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نیز در انتخابات ثبت‌نام کرد. کواکبیان پس از ثبت‌نام و در جمع خبرنگاران وعده‌هایی انتخاباتی داد و گفت در صورت رئیس‌جمهور شدن کارت رفاعی را جایگزین یارانه نقدی می‌کند.

همچنین امروز عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با حضور در وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

کواکبیان

محمد شریعتمداری، وزیر کار، رفاه و تعاون نیز با حضور در وزارت کشور، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد. شریعتمداری نام دولت خود را «دولت گفت‌وگوی فراگیر» گذاشته است.

دیگر مدیر ارشد دولتی که در انتخابات ثبت‌نام کرد، عبدالناصر همتی است که او هم به وزارت کشور آمد. حضور مدیران ارشد دولت حسن روحانی در کارزار انتخاباتی قابل توجه است.

محمد شریعتمداری

محسن رهامی، روحانی اصلاح‌طلب هم بعد از ظهر امروز وارد وزارت کشور شد و برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

متن کامل بیانیه مربوط به ثبت‌نام انتخاباتی ابراهیم رئیسی را در این مطلب بخوانید: رهامی: ایران می‌ماند

دیگر روحانی اصلاح‌طلبی که با حضور در وزارت کشور نام خود را به عنوان کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کرد، رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت بود.

محسن رهامی

علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی هم با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شد. مالک شریعتی، دیگر نماینده مجلس در فرآیند ثبت‌نام او را همراهی می‌کرد.

زاکانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است و تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.

زاکانی کاندیداهای اصلاح‌طلب را طلب‌کارانی دانست که به دنبال تشکیل دولت سوم روحانی هستند.

این اظهارنظر زاکانی به نوعی نشان از استراتژی اصولگرایان در مناظره‌ها نیز هست. به نظر می‌رسد آن‌ها قصد دارند تا دولت روحانی را به کاراکتر منفی فضای انتخاباتی تبدیل کنند و کاندیداهای اصلاح‌طلب را ادامه دهنده راه این کاراکتر منفی تصویر کنند و در مقابله با آن‌ها از خود چهره‌ای مثبت بسازند.

علیرضا زاکانی

از ساعتی پیش تیم محافظان رئیس قوه قضاییه در وزارت کشور مستقر شده بودند. دقایقی پیش ابراهیم رئیسی وارد وزارت کشور شد و به منظور شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

آیت‌الله رئیسی در کنار محسن رهامی و رسول منتجب‌نیا، جز سه روحانی سرشناسی است که در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است.

رئیسی پس از ثبت‌نام و در جمع خبرنگاران خود را رقیب فساد، ناکارآمدی و اشرافی‌گری دانست. بخشی از اظهارات این کاندیدای ریاست‌جمهوری به این شرح است: «در کنار مهم بودن امر قوه قضاییه با یک امر اهمی مواجه هستیم و آن مسئله قوه مجریه است... دیدن وضعیت معیشت مردم بیکاری، گرانی و سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه و مردم دغدغه جدی برای انسان ایجاد می‌کند... برخی از ناامیدی‌هایی که در بخش‌هایی از جامعه خودنمایی می‌کند... می‌تواند با همین امکانات و نیروی انسانی متراکم کشور و ذخایر مادی و معنوی دغدغه‌های مردم و دردورنج آن‌ها را کاهش داد و ناامیدی را تبدیل به امید کرد... من رقیب جناح‌های سیاسی و این گروه و آن گروه نیستم، من رقیب ناکارآمدی‌ام... بانیان وضع موجود و شریکانشان مدعی تغییر نباشند...»

متن کامل بیانیه مربوط به ثبت‌نام انتخاباتی ابراهیم رئیسی را در این مطلب بخوانید: آیت‌الله رئیسی پس از ثبت‌نام در انتخابات: من رقیب «ناکارآمدی» هستم

ابراهیم رییسی

ابراهیم رئیسی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرد. جهانگیری یکی از کاندیداهای اصلی جریان اصلاحات محسوب می‌شود.

معاون اول روحانی، زمانی که در جمع خبرنگاران صحبت از فقر مردم و تبغیض و سوخت‌بری و کول‌بری می‌کرد بغضش ترکید و به گریه افتاد. او اظهار کرد: ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعهٔ همه‌جانبهٔ کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است... انتخابات را باید به عنوان فرصتی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های قانون اساسی برای اعمال حاکمیت ملی و اصلاح روند حکمرانی پاس داشت و تاثیرگذار کرد.

متن کامل بیانیه مربوط به ثبت‌نام انتخاباتی اسحاق جهانگیری را در این مطلب بخوانید: جهانگیری: مسیر رفع تحریم ها را ادامه خواهم داد

اسحاق جهانگیری

محسن رضایی نیز وارد وزارت کشور شد. همچنین تعدادی از طرفداران او با لباس محلی بختیاری روبروی وزارت کشور از این کاندیدای انتخاباتی استقبال کردند.

محسن رضایی

سعید جلیلی، از چهره‌های عضو جبهه پایداری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مذاکره کننده سابق جمهوری با قدرت‌های جهانی و از چهره‌های اصلی مخالف برجام که در سال ۱۳۹۲ نیز رقیب انتخاباتی حسن روحانی بود، با حضور در وزارت کشور برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام کرد.

پیشتر گفته می‌شد این فعال اصولگرا در صورت کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی وارد انتخابات نخواهد شد.

سعید جلیلی

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او تنها زن سرشناس حاضر در میان کاندیداها است.

زهرا شجاعی

در شرایطی که خبرها حاکی از حمایت حزب اعتماد ملی از مسعود پزشکیان است، محمدجواد حق‌شناس، عضو سرشناس این حزب هم در واپسین دقایق مهلت ثبت‌نام در انتخابات، به وزارت کشور رفت و برای حضور در کارزار انتخابات ثبت‎‌نام کرد.

محمدجواد حق شناس

با ثبت‌نام‌هایی که تا بعد از ظهر آخرین روز از مهلت ثبت‌نام‌ها انجام شده است حالا صورت‌بندی انتخابات ۱۴۰۰ روشن شده است.

البته چند نام دیگر نیز از میان کاندیداهای بالقوه‌ باقی مانده‌اند که احتمال حضورشان در وزارت کشور پیش‌بینی می‌شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای رسماً از حضور در عرصه انتخابات انصراف داد. در بیانیه صالحی آمده است: «اکنون با توّجه به ثبت‌نام تعداد قابل توجهّی از شخصیت‌های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.»

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندا که پیشتر اخباری مبنی بر تمایلش برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی به گوش می‌رسید نیز رسماً از حضور در این عرصه انصراف داد.

محمدرضا عارف نیز با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری در انتخابات استعفا کرد.

ساعت ۱۸ پایان مهلت حضور برای ثبت نام اعلام شده، اما ثبت نام از افراد حاضر در ستاد انتخابات انجام خواهد شد.

برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی