تیتر امروز

تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟
دیدار بررسی می‌کند

تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟

در حالیکه معضل کمبود برخی دارو‌ها برای بیماران خاص در کشور مرتفع نشده؛ خبر تخصیص دارو به داروخانه‌ها به شرط رعایت حجاب چند روزی است موضوع رسانه ها شده و دیدار هم تحلیلی بر این موضوع دارد.
معاون دادستان کل کشور:

قوه قضاییه مسئول تحقق عدالت قضایی و کیفری است

معاون امنیتی انتظامی دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه ضامن اعمال عدالت و رعایت موازین عادلانه در همه زمینه‌ها و مسئول تحقق عدالت قضایی و کیفری است.

کد خبر: ۸۹۶۳
۱۲:۲۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - مهدی امیری اصفهانی در روز دوم اجلاس تهران در خصوص سیاست‌های پیشگیری از جرم، گستره مجازات‌های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی اظهار کرد: همه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی، دستگاه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی ایران مکلف به اجرا و اعمال و رعایت موازین عادلانه در همه زمینه ها هستند و قوه قضاییه ضامن اعمال این عدالت است.

معاون دادستان کل کشور درباره نقش دادستان در حوزه مجازات های جایگزین، گفت: از آنجا که یکی از سیاست‌های مبنایی نظام قضایی در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، کاهش جمعیت کیفری و اعمال مجازات های جایگزین حبس بوده و قوانینی هم به همین منظور تصویب شده است، دادسراها نقش ویژه‌ای در تصمیم‌سازی دادگاه و تقویت چنین رویکردی برای قاضی رسیدگی کننده دارند.

وی با استناد به مواد ۶۴، ۷۷ و ۷۹ قانون مجازات اسلامی ادامه داد: مجازات های جایگزین حبس با توجه به ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی مشتمل بر دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی، کیفیت ارتکاب جرم و شخصیت و سابقه مجرم می توان این موارد را در صدور حکم لحاظ کرد.

امیری اصفهانی خاطرنشان کرد: قاضی اجرای احکام براساس ماده ۷۷ قانون مجازات اسلامی می‌تواند با توجه به وضعیت محکوم و شرایط و آثار اجرای حکم، تشدید، تبدیل یا توقف موقت مجازات را به دادگاه صادرکننده رای پیشنهاد کند.

وی اظهارکرد: علاوه بر موضوع مجازات جایگزین حبس، برخی دیگر از نهادهای حقوقی که کاهش جمعیت کیفری را در بردارد مورد توجه مقنن قرار گرفته و تعلیق تعقیب، تعویق اجرای مجازات، تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، آزادی مشروط، نظام نیمه آزادی و آزادی تحت نظام سامانه های الکترونیکی از جمله سازو کارهای کاهنده جمعیت کیفری است.

معاون سیاسی امنیتی دادستانی کل کشور، بیان کرد: در مواد ۴۷۸، ۵۰۱، ۵۰۲، ۵۰۳ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری به سازوکار تعویق اجرای مجازات توسط واحد اجرای احکام دادسرا با دلایل درخواست اعاده دادرسی، بیماری جسمی یا روحی محکوم، دوره بارداری و زایمان زنان و ابتلا به جنون، پرداخته شده است.

معاون دادستان کل کشور با استناد به ماده ۵۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: طبق این ماده، در جرایم مشمول نظام نیمه آزادی و آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی، قاضی اجرای احکام در دادسرا می تواند پس از دریافت گزارش شورای طبقه بندی زندان و نظریه مددکاران اجتماعی مبنی بر تاثیرگذاری تجرای فعالیت شغلی، حرفه ای، آموزشی در فرایند اصلاح محکوم یا جبران ضرر و زیان بزه دیده، به دادگاه صادرکننده حکم، اجرای نظام نیمه آزادی و آزادی با نظارت سامانه های الکترونیکی را پیشنهاد کند.

وی در رابطه به وظیفه دادستانی در حوزه پیشگیری، گفت: علاوه بر نقش دادستان کل کشور در فرایند بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست‌ها و تدابیر پیشگیرانه در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و اعمال آنها از طریق نهاد دادسرا در سراسر کشور، در تصمیم گیری‌های دارای وصف پیشگیرانه در شوراها و مجامع مختلف هم مشارکت دارد.

امیری اصفهانی افزود: دادستان شخصا یا با تعیین نماینده موضوعات مطروحه در شوراها و نحوه اعمال آنها را در مصوبات مربوط پیگیری می کند که از جمله این شوراها می توان به حوزه های امور سیاسی امنیتی، اقتصادی و عمومی (احیای حقوق عامه) اشاره کرد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور، تصریح کرد: دادستان کل کشور در شوراهای انتخابات، احزاب و مواد مخدر در حوزه سیاسی امنیتی، نفت، بورس و اوراق بهادار، استاندارد و صندوق توسعه ملی در حوزه اقتصادی و فضای مجازی، حفظ حقوق بیت المال و جرایم خاص در امور عمومی حضور و نقش فعال دارد.

براساس این گزارش اجلاس دو روزه تهران در خصوص سیاست های پیشگیری از جرم، گستره مجازات های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی که صبح روز گذشته (چهارشنبه) با حضور الکساندر فدولوف نماینده دفتری مقابله با مواد مخدر و جرم، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ذبیح الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه، نمایندگانی از ۲۰ کشور و معاونان اجتماعی دادگستری های کل استان‌ها در هتل هما آغاز به کار کرد، بعد ازظهر امروز به کار خود پایان می دهند.

براساس این گزارش در این اجلاس، سازمان ملل و نمایندگان کشورهای هلند، فرانسه، سوئیس، سوئد، آلمان و غیره تجربیات خود را در کاهش جمعیت کیفری ارائه و موارد مربوط به گستره مجازات های جایگزین حبس و اهمیت و صرفه اقتصادی کاهش زندانیان را به همراه نمایندگان قضایی جمهوری اسلامی ایران، بحث و تبادل نظر کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی