تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

شهرداری تهران و آشفته بازار واکسن کرونا

تخلفاتی در واکسیناسیون پاکبانان در شهرداری تهران رخ داده است. اما این تنها داستان کرونا و شهرداری نیست. حالا زمزمه‌هایی از ورود شهرداری به حوزه واردات واکسن و انجام واکسیناسیون مطرح است.

کد خبر: ۸۹۵۳۷
۰۶:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

ورود شهرداری به موضوع واکسیناسیون رانت است یا تکلیف؟

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: طبق برنامه واکسیناسیون سراسری پاکبان‌ها که اولویت دوم بودند کم کم و در برخی از شهر‌های کشور آغاز شد، اما شرایط آن طور که باید پیش نرفت و بروز تخلف در این روند و استفاده مسئولان شهرداری‌های شهر‌ها و خانواده هایشان از واکسن کووید ۱۹ به جای پاکبان‌‌ها نقل هر مجلسی شد؛ واکنش به این خبر‌ها و حساسیت موضوع راهی جز برکناری مسئولان متخلف در برنداشت و حالا دامنه این تخلف به تهران هم رسیده و چند روز پیش در برخی از مناطق شهرداری تهران اسامی افرادی که واکسن دریافت کردند و پاکبان نبودند حاشیه‌های زیادی را برای مجموعه شهرداری و شخص شهردار به وجود آورده است.

در قدم اول شهردار قول داد که همه اسامی را منتشر می‌کند و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد از طرف دیگر اعضای شورای شهر هم این روز‌ها به روز‌های پایانی فعالیت‌های کاریشان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند برای اینکه نام نیکی از خود به جای بگذارند نسبت به این موضوع مصاحبه‌های تندی کردند تا جاییکه حق شناس یکی از اعضای شورای شهر خواستار عذرخواهی شهردار شد.

البته واکنش‌ها فقط از سوی مسئول و عضو شورای شهر نبود، مردم و رسانه‌ها نیز با بیان نقطه نظرات خود در نشریات خود و فضا‌های مجازی خواستار رسیدگی و بیان حقایق شدند همین صحبت‌ها پیروز حناچی شهردار تهران را وادار کرد تا در مصاحبه و حتی صفحه شخصی توییتر خود نوشت: ‏از رسانه‌ها بابت حساسیت‌ها ممنونم. داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران فوراً بررسی خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف٬ افراد خاطی احتمالی علاوه بر برخورد، به مراجع ذیصلاح معرفی می شوند. او ادامه داد: دستور دادم اسامی دریافت‌کنندگان در سایت ‎شفاف بارگزاری شود.

البته توضیحات حناچی به اینجا ختم نشد او روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت در صحن علنی شورای شهر ظاهر شد و در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران درباره مسئله واکسیناسیون و مشکلات پیش آمده گفت: روز چهارشنبه در یکی از سایت‌های منتقد شهرداری گزارشی منتشر شد که اطلاعاتی در مورد استفاده مدیران شهرداری از سهمیه واکسن پاکبان‌ها داشتند. این موضوع را در همه مناطق بررسی کردیم. در بررسی‌ها مشخص شد که مقداری انحراف در برخی از مناطق بوده است.

حناچی ادامه داد: تحقیقاتی از سوی حراست کل و دفتر شهرداری صورت گرفته است. عمده بحث در منطقه ۶ بوده است که طی مکاتبه شهردار منطقه با بهداشت شمال غرب لیستی به ظرفیت ۳۲۵ نفر برای تزریق واکسن کووید ۱۹ اعلام شده بود که از این تعداد ۱۹۸ نفر اقدام به دریافت واکسن کرده اند که اسامی آن‌ها را از طریق حراست وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: ابعاد روانی بحرانی کرونا؛ از تنهایی‌های عمیق تا پدیده سوگ



۱۳ نفر از دریافت کنندگان هیچ رابطه‌ای با شهرداری نداشتند

پیگیر‌های شهردار تهران به اینجا رسید که مشخض شد از این ۱۹۸ نفر به تفکیک ۴۴ نفر پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۱۳ نفر فاقد رابطه استخدامی با شهرداری تهران، اما با هویت مشخص، ۲ نفر راننده جرثقیل، ۹ نفر راننده خودرو سرویس، یک نفر شهربان و ۱۷ کارگر فضای سبز بوده اند.

حناچی از عزل و برکناری این افراد گفت و قول داد که در روند واکسیناسیون مجموعه شهرداری در برنامه منظم و جامعی احصا شود تا دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نشویم، اما نکته قابل توجه این است که قبل از خبر رسمی تخلف در مجموعه شهرداری برخی رسانه‌ها درباره این اتفاق صحبت کردند، اما حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم در گفت و گویی با فارس این موضوع را به شدت انکار کرد و گفت: تاکنون حتی یک مورد انجام واکسیناسیون کرونا بین مدیران و معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر به ما گزارش نشده است.


بیشتر بخوانید: کرونای هندی؛ واکسن‌های ایرانی و وارداتی، کدام مقاوم ترند؟



شهرداری همچنان پیگیر خرید واکسن است

غیر از حضور حناچی در جلسه شورای شهر و پاسخ به سوال‌های اعضای در رابطه با واکسیناسیون قرار بود دو فوریت طرح الزام شهرداری به خرید واکسن در صحن علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد و اعضا قول دادند که این درخواست را خیلی زود پیگیری و نتیجه را اعلام کنند؛ البته ابتدا ضرورت ورود شهرداری تهران به حوزه خرید واکسن از سوی شرکت شهر سالم در رسانه‌ها مطرح شد، اما برابر قانون لازم است تا شورای شهر منابع مالی مورد نیاز این اقدام را تعیین و تصویب کند تا شهرداری تهران از محل همان منابع اقدام به این کار کنند.

هم شهردار تهران و هم مدیرعامل شرکت شهر سالم بر این باور هستند که با ورود شهرداری تهران به حوزه خرید واکسن از میزان خسارتی که این بیماری همه گیر به شهرداری تهران وارد می‌کند، کاسته می‌شود. البته حمید چوبینه بر این باور است که با خرید واکسن می‌توان ۳۰۰ هزار نفر از خانواده شهرداری تهران را واکسینه کرد.

شهردار تهران به خبرگزاری ایسنا توضیح داده است؛ موضوع خرید واکسن توسط شهرداری تهران در شورای مدیران مطرح شد و دو نظر متفاوت در شهرداری داریم چراکه از سویی برخی معتقد بودند که شهرداری می‌تواند از این فرصت استفاده کند و قابلیت خرید واکسن نیز وجود دارد و در مقابل آن نیز برخی معتقدند تا وقتی این امکان در دسترس همه مردم تهران نباشد، نباید از امکانات شهرداری برای صرفا پرسنل استفاده کنیم.

از طرف دیگر ناهید خدا کرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعتقاد دارد: از طریق کمپانی‌های دارو و شرکت‌های دارویی معتبر می‌توان واکسن‌های مورد تایید را خریداری کرده و این مسئله به نفع نظام سلامت کشور هم خواهد بود؛ بنابراین اگر وزارت بهداشت چند واکسن مورد تأیید را اعلام کند، شهرداری هم می‌تواند به مبحث واردات واکسن ورود یافته و این قضیه سبب می‌شود که در مدت زمان کوتاه‌تری واکسیانسیون کرونا برای گروه‌های پرخطر انجام شود.

ماجرای واکسن کرونا در ایران به یک معمای بغرنج بدل شده است. از سویی دولت به دلیل مشکلات مالی، سومدیریت و البته دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها، روند واکسیناسیون را بسیار کند پیش برده است. از سوی دیگر از ورود بخش خصوصی به حوزه واردات واکسن استقبال کرده است به شرط آن که واکسن‌های وارد شده به دولت فروخته شود. 

شهرداری تهران سازمان کوچکی نیست. مجموعه‌ای بسیار عظیم است که با یک دولت قابل مقایسه است. بوروکراسی شهرداری تهران احتمالا نمونه‌ای کم نظیر به لحاظ گستردگی، وسعت و تعدد کارکردهاست. بدیهی است که در وضعیت هرج و مرج حاکم بر مقوله واکسیناسیون در ایران شهرداری تهران هم به فکر ورود به این حوزه بیفتد. با این حال سوال این است که آیا این همه تعدد مراجع تصمیم‌گیری و مدیریتی، ورود شهرداری به ماجرای واکسن سرکنگبینی است که به صفرا می‌افزاید؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی