تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

کار شایسته حق کارگر ایرانی

محسن مهرعلیزاده، معاون پیشین رییس جمهور به مناسبت روز کارگر در یادداشتی که به دیدارنیوز ارسال کرد، ضمن بررسی حقوق بنیادین کارگر و تعریف کار شایسته، نوشت:

کد خبر: ۸۹۴۲۸
۱۲:۲۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کار شایسته حق کارگر ایرانی
 
دیدارنیوز ـ محسن مهرعلی‌زاده: کار شایسته مفهومی نوین برای تحقق توسعه پایدار است که دو دهه است توسط سازمان بین المللی کار (ILO) به ادبیات بین المللی کار پای نهاده است، مفهومی نوظهور و مفید که سال هاست جزء مهم‌ترین اهداف سازمان بین المللی کار به شمار می‌رود.

کار شایسته یا کار سبز که برای سنجش وضعیت اشتغال کشور‌ها به کار می‌رود ۳۰  فاکتور همچون نرخ اشتغال، بیکاری، ساعت کار، تبغیص، رانت،   اشتغال ناقص و امثال آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در مفهومی کلی کار شایسته را باید فرصت‌هایی برابر برای زنان و مردان به جهت ایجاد و حفظ کار خوب و سودمند به منظور دست یابی به کار مناسب و مولد در شرایط آزاد، بدور از اجبار، ایمن و همراه با حفظ کرامت انسانی تعریف نمود  اگر چه این مفهوم در کشور‌های مختلف یکسان است، اما میزان اهمیت وجوه مختلف آن در جای جای جوامع بشری و حتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  

به عبارتی دیگر کار شایسته نه تنها به کمیت بلکه به کار بهتر و با کیفیت‌تر نیز تاکید ویژه دارد و تمام مراحل اشتغال از مرحله انتخاب شغل و آموزش تا حمایت‌های و تامین اجتماعی زمان اشتغال و پسا اشتغال در دوران از کار افتادگی و بازنشستگی را تحت حمایت قرار می‌دهد.

مولفه‌های کار شایسته از نگاه سازمان بین المللی کار بر ۴ اصل ۱-حقوق بنیادین از جمله (لغو کار اجباری، آزادی انجمن و حق تشکل، تساوی وتناسب مزد با وضعیت اقتثادی و منع تبعیض در اشتغال و رعایت حداقل سن کار و ممنوعیت کار کودکان) ۲-حمایت از اشتغال مولد (تمام انواع و مدل‌های اشتغال زایی نظام اقتصادی) و ۳- توسعه حمایت‌های اجتماعی و ۴- تحکیم و تقویت گفتگوی اجتماعی استوار است که دست یابی به این اصول شاید در نگاه اول پر هزینه و سخت باشد، اما برای بلند مدت فواید بسیار بالای اجتماعی و اقتصادی را برای کشور و جامعه به همراه دارد.

حال که دولت حاضر روز‌های پایانی عمر خود را سپری میکند امید است دولت جدید با اهتمامی ویژه و درکی واقعی‌تر  و ملموس‌تر  از وضعیت نامطلوب موجود  کار و اشتغال و  درک صحیح و عالمانه از اوضاع نابسامان و نابهنجار وضعیت موجود کار و معیشت کارگران شریف به این مهم مغفول مانده بپردازد و راهکار مطلوبی که در کشور ما نیز به رسمیت شناخته شده است را با اجرای اسناد بالادستی، تغییر استراتژی‌های  موجود و وضع قوانین جدید برای حمایت از کارفرما و کارگر  را تحقق بخشد  تا شاهد بهبود وضعیت کار شایسته و مجموعه‌ای هماهنگ برای ارزیابی علمی وضعیت در بخش‌های رسمی و غیر رسمی کشور باشیم آن روز شایسته محوری جایگزین روش نا مطلوب فعلی خواهد شد و صرفا بالا بودن میزان اشتغال با هر شرایطی بهبود وضعیت اشتغال تلقی نخواهد گردید.

*استاندار سابق اصفهان و خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی