تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
درد دلی با آدم‌ها به بهانه روز معلم

معلم مهمتر است یا تلگرام؟

News Image Lead

در آستانه روز معلم شنیدن درددل های فرهنگیان وظیفه تمام افراد جامعه به حساب می آید. یکی از مخاطبان دیدارنیوز به این مناسبت با ما و مخاطبان سایت درد دلی کرده که باید آن را شنید.

کد خبر: ۸۶۰
۰۱:۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیدارنیوز - سمیه قرنی - خبر داغ امروز نه من هستم و نه همکاران من. مثل باقی روزهای سال که همه اخبار مهم هستند به جز ما. امروز فیلترینگ تلگرام مهم تر از ما است. نمی خواهم ننه غریبم بازی در بیاورم ولی همین که یک امروز را به ما اختصاص داده اند و همین یک روز هم ما را فراموش کرده اند ناراحتم می کند. بله من هم به اندازه کافی از فیلترینگ ناراحتم ولی بگذارید این یک روز برای ما بماند. بگذارید دلمان خوش باشد حتی اگر مشکلات معیشتی امان‌مان را بریده، اگر از تبعیض‌ها کمرمان شکسته، اگر از شان و منزلت ادایش مانده و از مقام معلم همین یک روز مانده که آن هم فدای تلگرام شد.

معلم در دهه شصت چیزی بود شبیه به پیامبر، نگاهی که به او داشتند آنقدر ویژه بود که شاید در تصور هم نگنجد. معلم دهه شصتی الگو بود. دانش آموز در تمام شئون زندگی از آن پیروی می کرد و جایگاهش همچنان بالا به حساب می آمد هر چند که درگیر مسائل معیشتی بود.

معلم در دهه 70 و 80 یک راهنما بود. یک پل. اوایل برای برخی از بخش های زندگی و هر چه به انتهای دهه 80 رسیدیم بیشتر ابزاری بود برای رسیدن به دانشگاه. معلم نقش پل رابط را بازی می کرد که دانش آموز، دانشجو شود. هر چقدر که در این زمینه توانمندتر بودی هم آورده‌ات بیشتر بود هم شان و منزلتت. اگر به چیزهای دیگری جز کنکور و تست و دانشگاه توجه می کردی حتی دیده نمی‌شدی چه رسد به اینکه ارج و قربی هم داشته باشی.

اما معلم در دهه 90 چیست؟ چه جایگاهی دارد؟ دیگر نه خبری از آن الگو بودن است و نه آن ابزار. متاسفم که بگویم معلم امروز هیچ نیست. این را من که خودم معلم هستم می گویم. بیایید تعارفات را کنار بگذاریم. معلمی که دیگر برای نیازهای اولیه‌اش باید سراغ اسنپ و تپ سی برود آن هم بعد از دو شیفت کار در دو مدرسه، چیست؟ معلمی که برای شان و منزلتش یک روز در میان باید بین خیابان بهارستان و سمیه رفت و آمد کند و اعتراض کند و بیانیه بنویسد و شانس بیاورد که دستگیر نشود، چیست؟ معلمی که بعد از سال ها مقاومت در مقابل فساد و مافیای کنکور کم می آورد و خودش را به اولین موسسه می رساند، چیست؟ معلمی که امروز سرنوشت دانش آموزانش برایش مهم نیست، چیست؟

خودمان کردیم. همه ما و آنهایی که در این ساختار بودند و هستند. همه ما و آنهایی که چه قدرت داشته ایم و چه نداشته ایم. یکی در وزارتخانه و یکی در کلاس درس. یادمان رفت که کجای کاریم. یادمان رفت که باید برای معلم کاری کنیم. یادمان رفت که درست است که معلمی شغل انبیاء است ولی انبیاء هم نیازهای اولیه‌ای داشتند. یادمان رفت که اگر معلم و مدرسه را فراموش کنیم باید در کوچه و خیابان بدویم و مواظب باشیم که بچه‌هایمان به ناکجا نروند و درگیر نابسامانی نشوند. یادمان رفت که باید همسو با جهان پیش برویم و الان دهه 90 شمسی است، 2018 میلادی. دیگر دهه 60 تمام شده و مناسبات امروز با دیروز فرق می کند. خیلی چیزها یادمان رفت.

بله تقصیر خودمان است. تقصیر وزیر و وکیل و نماینده مجلس و فلان فعال صنفی و بهمان نهاد نظارتی و من معلم است. تقصیر خودمان است که امروز تلگرام از معلم مهم تر شده است. روزمان مبارک.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی