تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

موج چهارم کرونا، مرگ و واکسیناسیون بلاتکلیف

کرونا در حالی اوج گرفته و به قول مسئولان ذی ربط وارد پیک چهارم شده که هیچ محدودیتی برای سفر‌ها اعمال نشد و ماجرای واکسن‌های تولیدی و خریداری شده هم که مبدل به قصه بی پایان شده است.

کد خبر: ۸۵۰۴۷
۰۶:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

کرونا اوج می‌گیرد؛ آمار فوتی‌ها بیشتر می‌شود و قصه واکسیناسیون ناتمام می‌ماند

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: ورود موج جدید کرونا با نام‌های انگلیسی و برزیلی اکثر مردم را نگران کرده و از طرفی هم دوباره صحبت از اعمال محدودیت و تعطیلی مشاغل دو و سه و چهار مطرح است همه این اتفاق‌ها را به نخریدن واکسن بیشتر توسط دولت و مشخص نبودن وضعیت توزیع واکسن‌های تولید داخلی را هم اضافه کنید؛ آن وقت با یک دو دو تا چهارتایی ساده می‌شود فهمید که چرا آمار فوتی‌های کرونایی دوباره سه رقمی شده و جالب‌تر اینکه آقای حریرچی! در مصاحبه‌ای از پایداری و ثابت شدن آمار مرگ و میر افراد کرونایی صحبت می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد ما فوت‌های بالای ۲۰۰ تا را تجربه کنیم!

او در ادامه این گفتگو همچنان تاکید کرد که تا اطلاع ثانوی مرگ‌هایمان سه رقمی خواهد ماند و تنها تدبیری که مجموعه وزارت وزین بهداشت و درمان برای کنترل شرایط موجود اندیشیده این است که فقط معاون درمان مجبور شده که درمان بیماران غیر اورژانسی را در همه بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی ممنوع کند!


بیشتر بخوانید:تولید واکسن‌های متعدد ایرانی کرونا؛ پرسش‌های بی‌پاسخ!


اوج گیری کرونا و رفتار جالب مدیران دولتی...

در طول یکسال و اندی که از ماجرای شیوع ویروس کرونا گذشته دو رفتار مدیران دولتی در زمان اوج گیری و یا کاهش کرونا بیش از هر رفتار دیگری نمود دارد؛ نخست اینکه به دلیل اهمال‌گری و بی تفاوتی آن‌ها کرونا فرصت پیدا می‌کند که دوباره برای بقای خود تلاش بیشتری کند و مردم بیشتری را درگیر کند، مسئولان محترم تریبون به دست می‌گیرند و می‌گویند که مردم رعایت نکردند مردم ساده انگاری می‌کنند و دوم اینکه وقتی می‌بینند این صحبت‌ها دیگر خریداری ندارد ماجرا را می‌چسبانند به وضعیت کرونا در جهان و داد و فغان از اینکه این مشکلات فقط مربوط به ایران نمی‌شود و همه جا همین طور است و خلاص.

در کشاکش این صحبت‌ها که باید در شرایط کنونی چکار کرد و چه راهکاری بهتر است، حریرچی می‌گوید: در عین حال در تمام دنیا ثابت شده که در دوران همه‌گیری‌ها، وقتی همه‌گیری شدید می‌شود، مرگ و میر به دلیل غیر ویروسی هم بالا می‌رود. ظرفیت بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد. در اروپا هم می‌گویند موج چهارم، موج کرونا نیست، بلکه موج مشکلات روانپزشکی ناشی از کروناست. در ژاپن خودکشی‌های ناشی از شرایط کرونایی بیش از مرگ کرونایی دارد کشته می‌گیرد.

چه زمانی واکسیناسیون انجام می‌شود؟

سوالی که همچنان جواب منطقی برای آن وجود ندارد زمان دقیق واکسینه شدن مردم است، هر چند تاکنون بخشی از کادر درمان، بیماران خاص و برخی از پرسنل شهرداری‌های کشور واکسینه شده‌اند، اما هنوز هیچ کس نمی‌داند که سهم بقیه چه زمانی است و از طرف دیگر صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان هم به بیشتر شدن دامنه شایعات و اینکه حالا حالا‌ها در ایران خبری از واکسیناسیون عمومی نخواهد شد یک روز مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون با شروع ماه مهر خبر می‌دهد و درست در همان روز رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وعده واکسیناسیون را تیرماه اعلام می‌کند و این نقل قول‌های متفاوت تنها یک دستاورد دارد آن هم سردرگمی مردم و نتیجه آن بی اعتمادی به روند اجرایی مقابله با کرونا می‌شود و اگر نگاه کلان تری به موضوع داشته باشیم شاید بتوان بی توجهی مردم به هشدار‌ها و رفتن به سفر در ایام نوروز که متاسفانه باعث شکل گیری موج چهارم کرونا شده است را نتیجه همین حرف‌های متفاوت و اظهار نظر‌ها دانست.


بیشتر بخوانید:واکسیناسیون کرونا؛ انتظار ایران و پیشتازی امارات و ترکیه


از تولید واکسن‌های ایرانی تا واکسن‌های وارداتی

شاید تا به امروز ده‌ها یا شاید هم صد‌ها بار از وضعیت واکسن‌های تولیدی و خریداری شده گفتیم، اما اگر بخواهید بیشتر درباره آن‌ها بدانید باید گفت که واکسن برکت در حال طی مراحل دو و سه مطالعات بالینی، واکسن کوو پارس رازی و فخرای وزارت دفاع هم در مرحله اول آزمایش انسانی قرار دارند و احتمالا تا پایان ماه جاری یا نیمه اول اردیبهشت یک یا دو واکسن دیگر مجور آغاز آزمایش را دریافت خواهند کرد که اگر این اتفاق بیفتد همان اواخر تابستان و مهر آغاز می‌شود، اما به گفته مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مجوز‌ها در اواسط مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن کوو برکت دریافت شوند، واکسیناسیون از تیرماه و تولید انبوه واکسن از خرداد آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول درباره تولید مشترک واکسن انستیتو پاستور ایران و کوبا هم گفته که تاکنون ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی وارد شده و احتمال می‌رود تا پایان ماه جاری مرحله سوم آزمایش بالینی آغاز شود و از طرفی هم پیش بینی می‌شود خط تولید واکسن اسپوتنیک وی روسی در ایران طی ۳ ماه آینده راه اندازی شود.

آمار فوتی‌ها و شهر‌های قرمز و نارنجی با هم سه رقمی شد!

به نظر می‌رسد شرایط دوباره در حال بدتر شدن است از بالا رفتن تعداد مبتلایان گرفته تا آمار فوتی‌ها و بیشتر شدن تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی.

به گفته سیما سادات لاری تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آن‌ها بستری هستند و در مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۵۰ هزار و ۵۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

او درباره وضعیت شهر‌ها هم اینگونه توضیح داد که در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است و همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی