تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

سفرهای نوروزی و مسئولان؛ قسم حضرت عباس یا دم خروس؟

کمی که از اسفند گذشت؛ بازار شایعات هم داغ داغ شد، چرا، چون نه هیچ نهاد دولتی مانند وزارت میراث به عنوان متولی این کار و نه ستاد نوپای مقابله با کرونا نظر قطعی مبنی بر ممنوعیت سفر یا خلاف آن صادر نکردند.

کد خبر: ۸۳۹۷۴
۰۸:۳۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

سفر نروید؛ سونامی در راه است

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: در روز‌های پایانی سال وقتی اطلاع رسانی درباره سفر معطوف به ممنوعیت ورود به شهر‌های قرمز و نارنجی شد، این تصور در همگان ایجاد شد که پس ورود و خروج به شهر‌ها و استان‌های دیگر مشکلی ندارد پس کوله بار را ببندیم و بزنیم به دل جاده گویا که اصلا از ابتدا کرونایی نبوده و نیست؛ اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است و نکته قابل تامل اینکه ویروس کووید ۱۹ بی رحمانه در حال جولان دادن است و در کوچکترین زمان برای زنده ماندن خود را به بدن فرد بعدی می‌رساند و نادیده گرفتن این موضوع یعنی سونامی بزرگی بعد از تعطیلات در راه است.

البته ماجرای اینکه چه کسی بگوید سفر بروید و نروید هم در میان این آشوب بازار نکته قابل تاملی است، زیرا یک روز نمکی وزیر بهداشت به جای یک صحبت منطقی و در حد وزیر بودن! از ادبیات کوچه بازاری استفاده می‌کند با قسم دادن مردم به جان حضرت عباس اظهارنظر می‌کند و بعد هم نوبت بقیه صاحب‌نظران می‌رسد که یکی یکی پشت تریبون‌ها قرار بگیرند و در باب سفر رفتن یا نرفتن مردم را ارشاد کنند!


بیشتر بخوانید:داستان سفرهای نوروزی؛ سفر شخصی ممنوع!



راه باز است، اما سفر نروید

هر ساله وزارت راه و شهرسازی ستادی را به عنوان ستاد سفر‌های نوروزی تشکیل می‌داد و ذیل آن خدماتی را به مردم ارائه می‌داد، اما چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی از آمادگی این وزارتخانه برای ارایه خدمات در ایام نوروز خبر داد، اما از مردم نیز درخواست کرد که طی نوروز از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند.

محمد اسلامی، با بیان اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته ستادی تحت عنوان ستاد نوروزی نخواهیم داشت، گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی لازم را برای تردد‌هایی که در نوروز انجام می‌شود، خواهد داشت و این توجیه را هم به حرف‌هایش اضافه کرد که ما باید ظرفیت و مدیریت‌مان را در ایام نوروز در اوج نگه داریم؛ اما با این حال مردم نیز باید از انجام سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند.

صحبت وزیر محترم راه و شهرسازی این ابهام را در ذهن مردم متبلور می‌کند که قسم حضرت عباس را باور کنند یا دم خروس را؛ اگر سفر در این شرایط کار خطرناکی است پس چرا کسی با دلیل و منطق درست مردم را آگاه نمی‌کند و اگر می‌توان بی تفاوت از کنار ویروس کرونا گذشت و اوقات را با خوشی! طی کرد پس چرا همه وزرا به قسم خوردن افتادند.

هیچ جا امن نیست

از طرف دیگر حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با بیان اینکه در این پاندومی مردم در هیچ نقطه‌ای در امان نیستند، گفت: ممکن است بسیاری از افراد جامعه به دلیل اجباری شدن استفاده از ماسک، شستشوی مدام دست‌ها، ضدعفونی کردن وسایل، سفر نرفتن، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی مدت، از عمل به توصیه‌ها خسته شده و دچار خستگی و فرسودگی شوند. اما تا پایان ریشه کنی بیماری و برای حفظ جان خود و عزیزانمان ناچار به رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اعمال برنامه‌ریزی علمی و دقیق برای قطع زنجیره کووید ۱۹ خصوصاً برای تعطیلات نوروز می‌تواند به میزان قابل توجهی از شیوع بیشتر بیماری بکاهد، ادامه داد: اگر چنانچه دستورالعمل‌های پیشگیرانه به درستی اعمال شود، قطعاً وضعیت شیوع بیماری روند کاهشی خواهد داشت.

 

سفر نروید؛ سونامی در راه است


بیشتر بخوانید:واکسیناسیون کرونا؛ انتظار ایران و پیشتازی امارات و ترکیه



تهران اوضاع بدتری خواهد داشت؟

یکی از مشکلات سفر، انتقال ویروس و بیماری از مبدا و مقصد سفر‌ها است که می‌تواند خطرناک باشد و آنچه مسلم است اینکه مردم در طول یک سال گذشته دچار «سندروم خستگی» شده‌اند و همین موضوع بر رفتار بهداشتی مردم اثر گذار بوده است. اما، نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم، بروز موج جدید بیماری در بازگشت از سفر‌های نوروزی است که همزمان می‌شود با آغاز فعالیت‌های شغلی و اقتصادی و اگر قرار باشد بیماری شدت بگیرد، ناچار می‌شویم دوباره به تشدید محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی روی بیاوریم و در نتیجه آن، کار و زندگی مردم دوباره دستخوش آسیب می‌شود.

از این رو یکی از دغدغه‌های جماعت مسئول اوضاع شهر تهران در ایام نوروز ورودی و خروجی به این شهر است، در همین ارتباط، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تبعات سفر‌های نوروزی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات سفر، انتقال ویروس و بیماری از مبدا و مقصد سفر‌ها است که می‌تواند خطرناک باشد. به طوری که مردم در بازگشت از سفر که مصادف با هفته سوم فروردین ۱۴۰۰ است، می‌توانند بیماری را با خود بیاورند و این ویروس را در محیط زندگی و کار منتشر کنند.

با توجه به توصیه‌های فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اگر فرض کنیم که حداقل نیمی از مردم به مسافرت بروند و در بازگشت از سفر، نیمی از آن‌ها ناقل بیماری باشند، باید منتظر روز‌های سخت و دشوار برای کادر بهداشت و درمان بود.

اما انوشیروان محسنی بند پی نظر دیگری دارد، او مناطق گردشگری تهران را جزء جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌داند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم با استفاده از سازمان‌های گردشگری، شهرداری و محل‌هایی که امکان بازدید از آن‌ها فراهم است، مردم را به ماندن در شهر تشویق کنیم.

شاید در لابه‌لای این همه هیاهو و بلاتکلیفی ماندن در شهر‌های خود و دیدن جاذبه‌های هر شهر ـ که ایران از این لحاظ بالاترین رتبه را در دنیا دارد ـ علاوه بر پر کردن اوقات فراغت و دیدن جاذبه‌های شهر به کنترل و حتی نابودی ویروس کرونا کمک کرد.

۹ شهر قرمز و ۳۱ شهر نارنجی

تا زمان نگارش این گزارش تنها اطلاعات موثقی که از سوی رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفر‌های نوروزی اعلام کرد این بود که به جز ۸- ۹ شهر از خوزستان که وضعیت قرمز دارند. همچنین گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، دیگر شهر قرمزی در کشور نداریم و بابت آن خوشحالیم، اما در عین حال نگرانی‌هایی نیز داریم.

نگرانی رئیسی تنها به تعداد شهر‌های قرمز ختم نمی‌شود او در ادامه صحبت‌اش از درگیری ۳۱ شهر به رنگ نارنجی خبر می‌دهد و می‌گوید: تنها مرکز استانی که نارنجی است، ارومیه است. اهواز در خوزستان قرمز است بنابراین سایرمراکز استان‌ها زرد هستند و این به معنای آن است که مردم برای سفر همه جا می‌توانند بروند، اما خواهش‌مان آن است که نروند و سفر نکنند.

از نظر این مقام مسئول در ستاد مقابله با کرونا وضعیت کشور فعلاً خوب است، اما مولفه مهم ویروس جهش یافته انگلیسی است که در ۲۹ استان کشور در حال گردش است و این ویروس مهاجم‌تر است و مرگ و میر بیشتری دارد که می‌تواند به شدت جامعه را درگیر کند.

به نظر می‌رسد عدم اعلام یک دستورالعمل قطعی مانند نوروز ۹۹ از سوی دولت نشان از این دارد که روش تصمیم گیری شبانه و اعلام آن در روز بعد به مذاقشان خوش آمده و با استناد به تصمیم گیری درباره بنزین در آبان ۹۸ می‌توان به این حرف رسید که آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ از طرفی برخی منابع آگاه می‌گویند که ستاد مقابله با کرونا در جزیره کیش ورودی هوایی این جزیره را تا ششم فروردین ۱۴۰۰ ممنوع کرده هر چند هنوز این خبر از سوی هیچ نهاد رسمی تائید یا تکذیب نشده است، اما اگر سری به سایت‌های فروش بلیط هواپیما بزنید می‌بینید که حداقل تا آخر اسفند ماه هیچ بلیطی برای رفتن به جزیره کیش صادر نمی‌شود و تنها با این پیام مواجه می‌شوید که "پروازی برای این تاریخ وجود ندارد".

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی