تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

علی صوفی: فردی در کابینه احمدی‌نژاد ۶۰۰ میلیارد تومان اموال داشت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طفره رفتن برخی از مسئولان برای پاسخ گفتن به موضوع وضعیت فرزندان و اطرافیان خود گفت: عده‌ای هم هرچه بگویند معلوم است که پرده‌برداری از خطاها و تخلفاتی است که انجام داده‌اند تا به دادگاه کشیده نشوند دلیلی برای عنوان کردن آنها ندارند.

کد خبر: ۸۳۸۴
۰۹:۲۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره به راه افتادن پویش فرزندت کجاست که چندی پیش در فضای مجازی به راه افتاد و ضرورت شفاف سازی مسئولان درباره خانواده‌شان را گوشزد می‌کرد، گفت: این موضوع در واقع بیانگر موج بی‌‌اعتمادی و بی‌اعتباری علیه حاکمیت و و دولت است که به راه افتاده است.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بخشی از این اتفاقات مربوط به فضاسازی و توطئه‌ای می‌شود که در حال حاضر آقای ترامپ در پیش گرفته است، گفت: او و وزیر امور خارجه‌اش اعلام می‌کنند که از اعتراضات داخلی مردم ایران حمایت می‌کنیم و با هم‌پیمان‌ها و عناصر شناخته شده‌ای مانند منافقین و ... تلاش می‌کنند بر این موج سوار شوند، بلکه بتوانند همان برنامه براندازیی که داشتند را دنبال کنند.
 
صوفی درباره بعد دوم واکنش‌های افکارعمومی درباره طرح مطالبه فرزندت کجاست، توضیح داد: بخش دوم این موضوع برخی مسئولان نظام هستند که با مردم قهر هستند و اعتباری که برای مردم قائل هستند تا پای صندوق رای است. بعد از آن هر کس برنامه خود را دارد و اصلا پشت کردن به تعهدات و شعارهایی که در جریان انتخابات می‌دهند مشروعیت پیدا کرده است.
 
او افزود: گویا این موضوع به یک اصل بدل شده است که باید در جریان انتخابات برای جلب رای مردم حرف‌های خوب و عالی زد و بعد از آن دیگر نیازی نیست؛ هیچ‌گونه زشتی هم نمی‌بینند، چون به هر حال این بدتر از اختلاس‌‌ها که نیست. در جامعه‌ای که اختلاس کردن طبیعی شده و هر کس در هر جایی که برسد از حقوق مردم در جیب خود می‌ریزد در چنین فضایی کسانی هم که می‌خواهند رای مردم را بگیرند چند تا دروغ می‌گویند.  چون برای مردم در همین حد اعتبار قائل هستند نیازی به شفاف‌سازی درباره کارهایی که انجام می‌دهند یا موانعی که وجود دارد برای مردم ندارند، چون هر مانعی که ایجاد شود معامله می‌کنند. آنهایی هم که مانع ایجاد می‌کنند این افراد را می‌خرند.
 
صوفی با اشاره به بی‌توجهی به اعتراضات مردمی مانند آنچه در دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد، بیان کرد: برخی مسئولان هم متاسفانه با مردم میانه‌ای ندارند. بعد از اعتراضات مردمی دی ماه 96 به نظر می‌رسید که شاید تغییر رویه‌ای دیده شود و رابطه خود را با مردم تقویت کنند یا در برنامه‌های تلویزیونی، رسانه‌ها به گونه‌ای برخورد کنند که مردم اقناع شوند؛ اما دیدیم که برعکس شد.
 
وزیر تعاون دولت اصلاحات ادامه داد: در جریان بحران اقتصادی و مشکلاتی که در جامعه پیش آمد دیدیم که مسئولان به جای توضیح دادن تا همین اخیرا که رییس‌‌جمهور آمد و توضیحاتی ارائه کرد، کسی در این زمینه واکنشی نداشت مثل اینکه این وضعیت یک اوضاع طبیعی است.
 
صوفی با تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در جامعه گفت: وقتی شفاف عمل نمی‌کنند، به زد و بند محکوم می‌شوند و با مردم هم ارتباط ندارند، بنابراین هر شایعه‌ای درباره آنها جا می‌افتد و یکی از اینها هم فرزندانشان هستند.
 
این فعال سیاسی با توجه به طرح مطالبه از طرف مردم بیان کرد: مخصوصا این موضوع از طرف مردم مطرح می‌شود که هر کسی هر جایی هست و هر مسئولیتی که دارد فقط اطرافیان خود را می‌بیند و سعی می‌کند برای خانواده خود رانت ایجاد کند. برخی هم که در کشورهای خارجی برای خود خانه و زندگی به راه انداخته‌اند و فرزندانشان هم با بهترین امکانات و در بهترین دانشگاه‌ها هم عیش و نوش می‌کنند و هم درس می‌خوانند.
 
او با اشاره به وضعیت مردم عنوان کرد: در مقابل اینها افرادی هستند با حقوق کارمندی و ثابت که به هیچ جا نمی‌رسد؛ حقوق کارگرها که وحشتناک است؛ همچنین نسل جوانی که بیکار هستند و این اوضاع واقعا بحرانی است؛ بازنشستگان با آن حقوق‌های ناچیز مجبور هستند که بعد از بازنشستگی هم چند شیفت کار کنند تا بتوانند زندگی خود را تامین کنند. با این اختلاف طبقاتی وحشتناکی که پیش آمده و اصلا در تصور نمی‌گنجید؛ وضعیت آقایان هم به این شکل است.
 
صوفی در ادامه توضیح داد: البته به هر حال اختلاف وجود دارد اما شما ببینید فردی که روزی راننده رییس بانک مرکزی بوده چگونه به میلیاردها پول دست یافته است. یا فردی که نام او در اختلاس 3 هزار میلیاردی مطرح می‌شود اما به راحتی از کشور خارج شد و الان در کانادا بهترین زندگی را دارد.
 
این فعال سیاسی با تاکید بر اصل چهل و نهم قانون اساسی بیان کرد: مسئولان نظام و کابینه باید قبل از به عهده گرفتن مسئولیت دارایی خود را اعلام کنند در دوره‌های مختلف نمونه‌های قابل ذکری وجود دارد. مثلا در کابینه آقای احمدی‌نژاد فردی اعلام 600 میلیارد اموال را داشت که متهم بود و در دوره استانداری آقای احمدی‌نژاد درگیر یک پرونده اختلاس بود. یا وزرایی در همین دوره که اموال چندین میلیاردی دارند خب این یک اتفاق عادی است که مردم بپرسند که شما اموال خود را از کجا به دست آورده‌اید یا فرزندانتان چگونه زندگی و کار می‌کنند.
 
صوفی در پاسخ به این سوال که مطالبه افکارعمومی درباره وضعیت زندگی مقامات چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت و ایجاد شفاف‌سازی موثر باشد، گفت: این دیگر شفاف‌سازی نیست بلکه انفعال است. شفاف‌سازی باید فعالانه باشد نه اینکه فردی متهم شود و بعد برای تبرئه خود شروع به توضیح دادن کند.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مسئولانی که در حال حاضر مورد خطاب افکارعمومی هستند متهمانی هستند که الان و با مورد سوال قرار گرفتن در دادگاه افکارعمومی به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. تاثیر این منفی است و هر چه هم گفته شود کسی از آنها قبول نمی‌کند.
 
صوفی توضیح داد: همین‌طور که می‌‌بینید مردم می‌گویند بله فرزندانتان کار دولتی ندارند اما وضعیت مالی آنها کاملا عالی است و درآمد آنها در ماه چندین میلیارد است.
 
او درباره واکنش‌های مردمی به پاسخ‌هایی که از طرف برخی مسئولان مطرح شده گفت: این روند در صورتی می‌توانست تاثیر مثبت داشته باشد که مسئولان از ابتدا می‌گفتند وضع ما این است اما الان یک حالت افراط و تفریط پیش آمده است. مردم با این مشکل دارند چون می‌بینند صرف وابستگی خانوادگی است که باعث امتیاز و ارجحیت فرزندان آنها شده است.
 
او با اشاره به سوءاستفاده از اسم و رسم به‌وسیله مسئولان بیان کرد: در سطوح پایین‌تر هم می‌بینید که به محض اینکه فردی به نمایندگی می‌رسد همه مسئولان استان باید تغییر کنند و اطرافیان آنها باید به سر کار بروند. به هیچ عنوان هم کسی به شایستگی این افراد توجهی نمی‌کند.
 
صوفی افزود: این اتفاقات به این دوره هم ارتباطی ندارد و از دوره پنجم مجلس تقریبا روال به این شکل شده و کسی هم در برابر آن مقاومت نمی‌کند. در واقع هرکسی که می‌خواهد بماند می‌داند که باید امتیاز دهد.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این موضوع که چرا برخی از مسئولان برای پاسخ گفتن درباره اینگونه روابط خود یا وضعیت فرزندان خود طفره می‌روند، بیان کرد: این هم دو وجه دارد یکی اینکه عده‌ای از مسئولان این حرکت را صحیح نمی‌دانند، چون فکر می‌کنند در این شرایط قضاوت منصفانه‌ای درباره این موضوع انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین بخشی از افکارعمومی در شرایط فعلی اصل موضوع را قبول ندارند.
 
صوفی ادامه داد: عده‌ای هم هرچه بگویند معلوم است که پرده‌برداری از خطاها و تخلفاتی است که انجام داده‌اند تا به دادگاه کشیده نشوند دلیلی برای عنوان کردن آنها ندارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی