تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

رفتن سعید محمد از قرارگاه خاتم، انتخابات ۱۴۰۰ و برخی پرسش‌ها

خداحافظی سعید محمد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مهم‌ترین خبر انتخاباتی امروز بود. در این خداحافظی قطعا پای انتخابات ۱۴۰۰ در میان است، اما نحوه اعلام خبر برخی پرسش‌های مهم ایجاد کرده است.

کد خبر: ۸۳۵۰۳
۱۹:۵۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

رفتن سعید محمد از قرارگاه خاتم، انتخابات ۱۴۰۰ و برخی پرسش‌ها

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: بیش از سه دهه از تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران می‌گذرد، ولی به جرئت می‌توان گفت که فرمانده جوان دو سال اخیر این قرارگاه نظامی ـ اقتصادی پرخبرترین فرمانده این نهاد بوده است. سعید محمد، پیمانکار عمرانی سابق و چهره جوان انقلابی فعلی که چندی است به خود را در هئیت کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح کرده است و با پوشیدن کت و شلوار و اتخاذ مواضع سیاسی از فضای صرف نظامی و اجرایی فاصله گرفته است.

حالا خبر می‌رسد که سید حسین هوشی سادات، چهره نسبتاً جوان دیگری جایگزین او در فرماندهی قرارگاه خاتم الأنبیا شده است. در حکمی که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران برای انتصاب هوشی سادات به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم نوشته است، سعید محمد را هم به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرده است.

خبر این جابجایی به سرعت به یکی از تیتر‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شد، اما همه رسانه‌ها برای انتشار این خبر از تیتر خنثی استفاده نکردند.

قضیه تیتر اول، تیتر دوم

بسیاری از رسانه‌ها از تیتر «سردار هوشی سادات جایگزین سردار محمد شد» استفاده کردند. این تیتر چرخه خبر را کامل نمی‌کند و در واقع نوعی تیتر خنثی است. در متن خبر این اخبار نیز صحبتی از استعفا یا برکناری سعید محمد به چشم نمی‌آید. بسیاری از سایت‌های خبری که می‌خواستند از گردونه رقابت اطلاع‌رسانی عقب نمانند و پاسخی نیز برای این سؤال ننوشته‌اند. برخی البته با انتخاب تیتر «سردار سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیا رفت» و امثال این تیتر، نشان دادند که کلان گذاره این خبر نه جابجایی فرمانده یک قرارگاه بلکه تغییری است که در شرایط سعید محمد ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید:محسن رضایی و انتخابات ۱۴۰۰؛ جاه‌طلبی یک برند بازنده


قاعدتاً پاسخ به این سؤال که آیا سعید محمد برکنار شده است یا استعفا داده است، را می‌توان با تحلیل اخبار و تیتر‌های منتشره در سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران بهتر جویا شد. با مراجعه به خبرگزاری فارس و تسنیم، اما باز هم با تیتر‌هایی خنثی مواجه می‌شویم. خبرگزاری فارس ترجیح داده بود که برای خبر اصلی از تیتر «سردار هوشی سادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه شد» استفاده کند. این خبرگزاری البته به فاصله کوتاهی متن استعفای سعید محمد را در یک خبر مستقل منتشر کرد.

خبرگزاری تسنیم هم برای خبر از دو تیتر استفاده کرده بود که همزمان بر استعفای سردار سعید محمد و انتصاب سردار هوشی سادات» دلالت داشت.

استعفا یا برکناری سعید محمد؛ مسئله این است

استعفای سردار سعید محمد به فاصله کوتاهی بعد از اعلام خبر خداحافظی او با قرارگاه خاتم الانبیا منتشر شد. در این متن سعید محمد تصریح کرده است: «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم.» استعفای سعید محمد تا این جای کار یک اطلاع بسیار مهم سیاسی در بر دارد و آن هم قطعی شدن حضور او در صحنه رقابت‌های انتخاباتی است.

با این حال امری که تردید‌ها در مورد این استعفا دامن می‌زند، عدم اشاره به آن در حکم انتصاب جانشین توسط فرمانده کل سپاه پاسداران است. در حالی که معمولا در شرایطی که مسئولی از سمت خود استعفا دهد در حکم جانشینی اشاره‌ای صورت می‌گیرد تا روشن شود که مقام مسئول به خواست خود این سمت را ترک کرده است. در بسیاری موارد اساسا احکام جانشین تحت عنوان موافقت با استعفای مسئول پیشین منتشر می‌شود. به این ترتیب که مقام بالاتر در نامه‌ای ضمن موافقت با استعفای مقام مسئول، جانشین او و یا سرپرست موقت آن نهاد را معرفی می‌کند.


بیشتر بخوانید: حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰؛ نشانه‌ها هر روز پررنگ‌تر می‌شوند


طی نشدن چنین پروسه‌ای در مورد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از مواردی است که برخی تردید‌ها را در مورد خود خواسته بودن این جابجایی دامن می‌زند. هر چند انتشار متن استعفانامه و پوشش گسترده آن در رسانه‌های اصولگرا می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که نوع اعلام این خبر معنای سیاسی خاصی نداشته است و تنها یک پروسه معمول بوده است.

دولتمرد جوان انقلابی و نظامی؟

دورخیز نظامیان برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری ماه‌هاست که به یکی از مسائل مهم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدل شده است. نکته، اما آن جاست که نظامیان مختلف و متعددی قصد دارند شانس خود را در این عرصه بیازمایند. برخی از آن‌ها نظامی سابق به شمار می‌روند و برخی هنوز در کسوت نظامی هستند. از سردار سعید دهقان تا محمد باقر قالیباف و سردار رستم قاسمی تا سعید محمد نام‌هایی هستند که به گوش می‌رسند.

سعید محمد جوانترین و گم‌نام‌ترین آن‌ها بود. او که سابقه‌ای در عرصه سیاست ندارد در ماه‌های اخیر نامش بر سر زبان‌ها افتاد. گروهی از او به عنوان نامزد ریاست جمهوری و گروهی دیگر به عنوان گزینه احتمالی شهرداری تهران نام می‌بردند. خداحافظی امروز او با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، اما نشان داد که مطلوب او نه کرسی بهشت که پاستور است.

هنوز، اما روشن نیست که حضور او در عرصه رقابت تا چه اندازه مطلوب همه طیف‌های جریان اصولگرا و حتی حامیان ریاست جمهوری یک نظامی است. ابهامی که نحوه اعلام خبر خداحافظی کمی به آن دامن زده است و باید برای ارزیابی دقیق در مورد آن بیشتر منتظر ماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی