تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

محسن رضایی و انتخابات ۱۴۰۰؛ جاه‌طلبی یک بِرند بازنده!

محسن رضایی بار دیگر قصد حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری را دارد. اما آیا انتخابات ۱۴۰۰ فرصتی برای این سردارِ سیاستمدار خواهد بود تا از برند سیاسی بازنده فاصله بگیرد؟

کد خبر: ۸۳۴۱۶
۱۹:۴۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
محسن رضایی و انتخابات ۱۴۰۰؛ جاه‌طلبی یک بِرند بازنده!
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سردار محسن رضایی بار دیگر وارد میدان شده و قصد دارد در کارزار ۱۴۰۰ خودی نشان دهد.البته از گوشه و کنار جریان اصولگرا صدا‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه اینبار محسن رضایی با حمایت پر و پیمان‌تری از سمت اصولگرایان برخوردار خواهد بود.

یکی از مشکلات اصلی محسن رضایی در انتخابات‌های گذشته برخوردار نبودن از حمایت دو جناح اصلی کشور بود، گرچه او همواره تلاش می‌کرد که خود را چهره‌ای اصولگرا و دارای ویژگی‌های انقلابی و نزدیک به هسته مرکزی قدرت نشان دهد، ولی عملا تنها می‌ماند. رضایی در دوره‌های گذشته هر مقدار رای هم که به دست می‌آورد مبدا و منشا قومی داشت و بیشتر آرای لرتباران و زاگرس نشینان بود که به سبد او واریز می‌شد.
 

نشانه‌های حمایت‌ اصولگرایی از محسن رضایی

در مورد مطرح شدن نام رضایی در گزینه‌های احتمالی اصولگرایان اظهارات محمدرضا باهنر قابل تامل و توجه است. او گفت: «بسیاری از شخصیت‌های مهم و معروف کشور هنوز تکلیفشان روشن نیست و هنوز تصور برخی‌ها این است که ممکن است آقای رئیسی یا آقای قالیباف بیاید یا ممکن است هر دو بیایند و ممکن است آقای محسن رضایی بیاید».
 
«وهاب عزیزی»، چهره سیاسی اصولگرا، درباره احتمال کاندیداتوری محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خیلی محکم‌تر از باهنر سخن گفته است. «محسن رضایی را شخصیتی می‌دانم که ویژگی‌های یک رئیس جمهور را دارد. محسن رضایی مورد اعتماد نظام است و در این مسیر چندین ساله، سعی کرده به نظام وفادار بماند. کشور از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی روبرو است از این رو محسن رضایی برای اقتصاد کشور، برنامه مفصلی دارد».
 
عزیزی ادامه داد: «علاوه بر این‌ها تعاملات جهانی هم می‌طلبد که فرد مقتدری بیاید تا کشور را اعتلا ببخشد. اگر بنا باشد که یک کاندیدای نظامی داشته باشیم رضایی می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد گزینه‌ای که این پتانسیل را دارد که بخش زیادی از اصولگرایان را به اجماع برساند».
بیشتر بخوانید: علی مطهری و انتخابات ۱۴۰۰؛ پدیده بی‌امید


خود محسن رضایی هم چهره‌ای دیپلماتیک از خود نشان داده  و اخیرا در گفتگو با نشریه انگلیسی فاینشنال تایمز برای آمریکایی‌ها یک شرط گذاشته که، "ایران آماده از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت‌های اروپایی است، البته مشروط به اینکه آن‌ها «سیگنال مشخصی» ارسال کنند که تحریم‌ها در عرض یک سال لغو می‌شود".
 
این نشان می‌دهد این سردار و فرمانده پیشین سپاه پاسداران اینبار برای پیروزی آخرین و جدی‌ترین تلاش‌هایش را به کار بسته است. این تلاش‌ها دو وجهی است، یک رخ آن مذاکرات و رایزنی‌های جدی او با چهره‌های محوری اصولگرا و یاران قدیمی خود در جبهه و جنگ است و رخ دیگر تلاش‌های رضایی ارسال و دریافت سیگنال‌های بین‌المللی و چراغ سبز‌های برجامی او است.
 

مانع و گشاینده اصلی FATF، چرا؟

محسن رضایی البته این روز‌ها از جهات دیگری هم جز پرخبر‌های عرصه سیاسی بود. داستان طولانی لوایح FATF همچنان ادامه دارد و این لوایح یکی از طولانی‌ترین تعلیق‌های سیاسی ایران را رقم زده است. محسن رضایی در این ماجرای طولانی نقشی کلیدی داشته و بسیاری او را از اصلی‌ترین مخالفان تصویب این لوایح می‌دانند. رضایی در هفته اخیر هم بعد از کش و قوس‌های طولانی سیاسی خبر داد که سرنوشت این لوایح در فروردین ماه سال آینده روشن می‌شود. ارایه این تاریخ احتمالا هم با نحوه پیشرفت فرآیندهای دیپلماتیک بین ایران و آمریکا مربوط است و هم ارتباطی با فضای سیاسی انتخاباتریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد. آوردگاهی که آقا محسن برای آن آماده می‌شود.

برند سیاسی محسن رضایی؛ برند از دست رفته!

محسن رضایی، همیشه از مسئولان رده بالای نظام بوده و از جمله چهره‌هایی است که همواره معرض نگاه و جلوی چشم رسانه‌ها و  افکار عمومی بوده است. گرچه رضایی خدمات زیادی در دوران جنگ ایران و عراق به کشور کرده است و با وجود جوانی یک سازمان نظامی بزرگ را در اوج جنگ مدیریت کرد، ولی از همان ناحیه هم مورد انتقاد شدید حتی از سوی همرزمان خود قرار دارد.
 
از طرفی آقا محسن خودش همیشه تلاش کرده است در صدر خبر‌ها باشد و جامعه بیش از دیگران این فرمانده سابق را رصد و قضاوت کرده است. این حضور و اظهارنظرهای رسانه‌ای متعدد کار او را بسیار دشوار کرده است.  محسن رضایی مثلا یک بار در یک برنامه صدا و سیما گفته بود، "اگر آمریکا دنبال حمله نظامی باشد در همان هفته اول ۱۰۰۰ گروگان از آن‌ها می‌گیریم، و برای آزاد کردن هر یک از آن‌ها باید چند میلیارد دلار بدهند، مشکل اقتصادی ما نیز حل می‌شود". در سال‌های اخیر حضور او در توییتر هم گاه به گاه حاشیه ساز شده است و کاربران بسیاری به توییت‌های گاه و بیگاه رضایی واکنش نشان داده‌اند. 


محسن رضایی بارها بخت خود را در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری آزموده است. این حضور متعدد در این رقابت‌ها هم باعث تثبیت تصویری از او در اذهان عمومی شده است که احتمالا برای یک برنده چندان مناسب نیست. او این وضع را با محمد باقر قالیباف دیگر نظامی مشتاق بهارستان شریک است. در افواه عمومی و شوخی‌های روزمره مردم ایران، داستان نامزدی محسن رضایی بارها و در قالب روایت‌های طنز بازگو می‌شود. 
 
محسن رضایی به نظر این بار هم قصد حضور در میدان رقابت را دارد. جناح اصولگرا نامزدهای متعددی در صحنه انتخابات دارد و بعید نیست که در این وضعیت رضایی حمایت بخش‌هایی از این جریان را ولو موقتا جلب نماید. با این حال مشکل اصلی سردار محسن برند سیاسی اوست. برندی که با شکست در انتخابات ریاست جمهوری قرین شده است و بسیار دشوار است که سردار بتواند از برند بازنده خلاصی یابد و سرانجام به صندلی آرزوها در پاستور برسد. 
برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی