تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

فیروزه صابر: فشار وزارت کشور برای تغییر ساختار جمعیت امام علی (ع) قانونی نیست

فشارهای وارده برای انحلال جمعیت امام علی یکی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی روزهای اخیر است. فیروزه صابر از شناخته شده‌ترین فعالان اجتماعی در گفتگو با دیدار از غیرقانونی بودن فشارهای وزارت کشور می‌گوید.

کد خبر: ۸۲۸۲۵
۱۹:۲۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
فیروزه صابر: فشار وزارت کشور برای تغییر ساختار جمعیت امام علی (ع) قانونی نیست
دیدارنیوز – رسول شکوهی: جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) در چند ماه اخیر ماجرا‌های مختلفی داشته و محدودیت‌های گوناگونی را تجربه کرده است. آخرین قسمت از این ماجرا‌ها درخواست وزارت کشور مبنی بر انحلال این سازمان مردم نهاد بود. تصمیمی غیر منتظره که باعث تعجب بسیاری از فعالین اجتماعی و افکار عمومی شد.

جمعیت امام علی (ع) با ۲۰ سال سابقه در حوزه مسائل اجتماعی به یک باره امسال با دستگیری موسس و دو نفر از اعضای خود روبرو شد. دستگیری که برای آن دو نفر بعد از مدتی به پایان رسید، ولی بازداشت شارمین میمندی نژاد موسس این سازمان مردم نهاد مدت زمان بیشتری طول کشید.
 
بیشتر بخوانید: بازداشت بنیان‌گذار و اعضا جمعیت امام علی/ شارمین میمندی‌نژاد کیست؟

بیشتر بخوانید: بازتاب بازداشت اعضا جمعیت امام علی در افکار عمومی؛ حمایت‌ها و حمله‌ها
 
 
در همین راستا به سراغ فیروزه صابر یکی از شناخته شده ترین فعالین اجتماعی کشور رفتیم تا دیدگاه های او را نسبت به اتفاقاتی که برای جمعیت امام علی و سازمان های مردم نهاد رخ داده است بپرسیم. فیروزه صابر درباره اتفاقاتی که درباره جمعیت امام علی رخ داده ابراز تاسف و به این نکته اشاره کرد هر زمان سازمان‌های مردم نهاد نقش حمایتگری دارند از آن‌ها حمایت می‌شود و تایید می‌شوند، ولی هر زمان که آن‌ها به سمت مطالبه گری و آگاهی بخشی و روشنگری می‌روند با محدودیت روبرو می‌شوند.

صابر در این باره تاکید می کند «جمعیت امام علی از این جنس سمن ها است که فقط حمایتگر نیست. ضمن اینکه در نقش حمایتگری هم سرآمد است و این را ما به خوبی می‌بینیم. اما جمعیت امام علی فقط به دنبال حمایتگری صرف نیست و می‌خواهد نقش روشنگری و مطالبه گری ایفا کند تا مسائل به صورت ریشه‌ای حل شود».

این فعال اجتماعی به رویکرد‌های امنیتی سیاسی وزارت کشور اشاره کرد که نگاه اصلی در این وزارتخانه که متولی مجوز‌های سازمان‌های مردم نهاد است تخصصی نیست و آن‌ها با رویکرد‌های امنیتی به مسائل اجتماعی نگاه می‌کنند و این مساله مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

او همچنین به سراغ ایراداتی که وزارت کشور به جمعیت امام علی وارد کرده است رفت. صابر به این مساله اشاره داشت وقتی حساب‌های مالی جمعیت امام علی حسابرسی شده و مشکلی نبوده، معنای  شفافیت بیشتر ا زاین دیگر چیست؟ این فعال اجتماعی به صراحت به بحث اصلاح ساختار جمعیت امام علی اشاره داشت که هیچ جای قانون این اجازه را به وزارت کشور نمی‌دهد که به ساختار سازمان‌های مردم نهاد ورود کند و بخواهد ساختار آن‌ها را تغییر دهد. صابر بر این نکته تاکید داشت که وقتی اساسنامه سازمان‌های مردم نهاد تایید شده است و مجوز آن‌ها صادر و تمدید شده دیگر این اعمال فشار قانونی نیست.

فیروزه صابر در پایان به صحبت‌های علی ربیعی سخنگوی دولت اشاره کرد و گفت: «آقای ربیعی دیروز در صحبت‌های خود گفته اند که سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان میانجی اجتماعی می‌شناسیم. اگر به عنوان میانجی اجتماعی می‌شناسید چرا جمعیتی که به نام علی (ع) برای عدل علی (ع) شکل گرفته و در بحران‌ها پیشتاز و سرآمد است در تقارن با میلاد علی (ع) دارند آن را تعطیل می‌کنند. این به چه معنا است؟ اگر میانجی است و شما از آن تقدیر کرده اید به چه دلیل می‌خواهید آن را منحل کنید؟».
 
فیلم کامل گفت و گوی دیدار با فیروزه صابر درباره اتفاقات اخیر جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) را در ادامه می‌توانید ببینید:


با ورود وزارت کشور به این پرونده و درخواست انحلال جمعیت امام علی از سوی این وزارتخانه دیدار تلاش کرد که از مسئولین مربوطه در این سازمان پیگیری کند. با زهرا عابدینی معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تماس گرفتم و او مصاحبه را منوط به تایید روابط عمومی وزارت کشور کرد. با روابط عمومی این وزارتخانه که تماس گرفتم طبق صحبت‌های انصاری مدیر روابط عمومی وزارت کشور قرار شد به خاطر حساسیت این موضوع به صورت مکتوب به ما پاسخ بدهند که تا لحظه انتشار این گزارش با وجود ارسال سوالات و پیگیری‌های لازم از سوی دیدار هنوز جوابی از سوی وزارت کشور ارسال نشده است.


 روابط عمومی جمعیت امام علی : جمعیت با کاغذ به وجود نیامده که با کاغذ منحل شود


در رابطه ما مشکلات پیش آمده برای جمعیت امام علی با روابط عمومی این سازمان مردم نهاد گفت و گویی داشتیم. روابط عمومی جمعیت امام علی به این نکته اشاره کرد که در ابتدا سعی شد با رایزنی‌هایی رفع ابهام شود و مشکل پیش آمده حل شود، ولی بعد از جلسات مختلف و ارائه توضیحات مشخص شد که قرار نیست ابهامات حل شود و در نهایت تصمیم بر این شد که این موضوع اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان جزییات مسائل قرار بگیرند.

روابط عمومی جمعیت امام علی در رابطه با اینکه ایراداتی که به جمعیت امام علی از سوی وزارت کشور مطرح است شامل چه مواردی می‌شود گفت: آن‌ها اشخاص را با موسسه حقوقی یکسان می‌گیرند. شاید اتهاماتی به فرض محال به فردی وارد شود، ولی آن را به کل جمعیت سرایت می‌دهند. اتهاماتی دیگر مانند ترویج انحراف مطرح می‌شود و جمعیت امام علی که ترویج انحراف نکرده است و سابقه و عملکرد جمعیت روشن است. ممکن است فردی کار خطایی کرده باشد و می‌توان این را در دادگاه مطرح کرد و در نهایت اگر ثابت شد با آن فرد برخورد می‌شود نه اینکه کل جمعیت امام علی را منحل کنند».

روابط عمومی جمعیت امام علی مهم‌ترین موضوعی که این سازمان مردم نهاد درباره آن تحت فشار قرار گرفته است را تغییر ساختار عنوان می‌کند: «این خواسته وزارت کشور خلاف نظر اعضای ما است و برای اعضای ما در حال حاضر تغییر ساختار در اولویت نیست و وزارت کشور حق ندارد ساختاری را به موسسات تحمیل کند. جمعیت نیز زیر بار این درخواست غیرقانونی نمی‌رود».

«مجوز جمعیت امام علی سال گذشته تمدید شد و قاعدتا مراجع نظارتی و امنیتی نیز آن را تایید کرده اند که این مجوز تمدید شده است». این نکته‌ای بود که روابط عمومی جمعیت امام علی به آن اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که در این یک سال چه اتفاقی رخ داده که این سازمان مردم نهاد که دیروز تایید شده امروز تهدید محسوب می‌شود؟

روابط عمومی جمعیت امام علی در پاسخ به این سوال که نتیجه این پرونده و سرنوشت جمعیت امام علی و فعالیت‌های آن چه خواهد شد گفت: «ما تمام تلاش خودمان را برای حفظ جمعیت از طرق قانونی خواهیم کرد. سازمان مردم نهادی که از دل مردم شکل گرفته با یک کاغذ به وجود نیامده است که بخواهد با یک کاغذ منحل شود. نفس سازمان مردم نهاد این است که در دل مردم حضور دارد و با توجه به تاریخ مشترکی که دارند نمی‌توان آن را با یک کاغذ از جامعه جدا کرد».
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی