تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

تورم ۶۶/۸ درصدی مواد غذایی؛ از بهمن خونین به‌ اسفند تاریک

طبق اعلام مرکز آمار ایران، رخ تورم نقطه‌ای در بهمن ۱۳۹۹ به عدد ۴۸/۲ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۶/۹ واحد درصدی به ۶۶/۸ درصد رسیده است.

کد خبر: ۸۲۵۰۴
۱۴:۰۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تورم ۶۶/۸ درصدی مواد غذایی؛ حرکت از بهمن خونین به‌سوی اسفند تاریک
 
دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: «همه عوامل، روند کاهش تورم را نشان می‌دهد، نباید مجدداً به التهاب تورمی دامن زده شود.» این سخن مربوط به سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مورخ اول بهمن ماه ۱۳۹۹ است. با گذشت دقیقاً یک ماه از این کلام، مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای بهمن را اعلام کرد و آماری داد که تکان دهنده بود.
 
نرخ تورم نقطه‌ای یا تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه در سال قبل است و بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ۹۹ به ۴۸/۲ درصد افزایش یافته است. در واقع خانوار‌های ایرانی در بهمن ۱۳۹۹ برای خرید کالا و خدمات باید به طور متوسط ۴۸/۲ درصد بیشتر از چیزی هزینه کنند که یک سال پیش از این هزینه می‌کردند.

نکته قابل توجه این‌که این نرخ تورم برای خانوار‌های روستایی بیش از خانوار‌های شهری افزایش یافته است. تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری به‌طور میانگین ۴۷/۲ بوده است و نسبت به ماه قبل ۱/۷ افزایش داشته است. این شاخص برای خانوار‌های روستایی، اما به‌طور میانگین برابر است با ۵۳/۶، یعنی ۳/۸ واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته.


بهمن خونین برای نرخ تورم مواد غذایی

شاخص پیش‌گفته، میانگینی بود از میزان تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده خوراکی و غیر خوراکی. در این اعلام جدید، نرخ تورم گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰/۲ واحد درصدی به ۳۹/۷ درصد رسیده است. شاخص وحشتناک، اما مربوط به نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» است، جایی که با افزایش ۶/۹ واحد درصدی به ۶۶/۸ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دی ماه ۵۹/۹ درصد اعلام شده بود که با ۶/۹ درصد رشد در بهمن به ۶۶/۸ افزایش یافت.

بهمن ماه در کنار رکوردی که در نرخ تورم نقطه‌ای بر جای گذاشته است، بیشترین میزان نرخ تورم سالانه را نیز ثبت کرده است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد بررسی، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. بنا بر گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در بهمن با ۳۴/۲ درصد به بالاترین میزان در سال ۱۳۹۹ رسیده است. کمترین میزان تورم سالانه مربوط به فروردین ۱۳۹۹ است که معادل ۳۲/۲ درصد ثبت شده بود.


اسفند و اضافه شدن تورم عیدانه

اگرچه سیاست‌های کنترل تورم دولت در شب عید و نیز کاهش تقاضا به واسطه ورود هولناک ویروس کرونا به کشور باعث شد تا روند نزولی تورم نقطه به نقطه در سال ۱۳۹۸، در اسفند نیز ادامه داشته باشد و اگرچه میزان این شاخص در اسفند ۹۸ چیزی حدود ۲۲ درصد بود ولی، نسبت به ماه‌ها قبل از خود کاهش داشت. از فروردین ۹۹، اما شاخص تورم ماهانه صعودی بوده است و حالا می‌بینیم که نرخ تورم ماهانه حدود ۲/۵ درصد است. این یعنی می‌توان پیش‌بینی کرد که تورم نقطه به نقطه در ماه جاری بتواند رکورد بهمن ماه را جابه‌جا کند. این نرخ تورم برای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۵/۲ بوده است و اگر همین روند در اسفند ماه نیز ادامه پیدا کند، نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند ماه ممکن است از ۷۰ درصد نیز فراتر رود. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران را خوش‌بینانه قلمداد می‌کنند و معتقدند آن‌چه در عمل مردم با آن مواجه‌اند چیزی فراتر از این نرخ اعلامی است. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نشان از بیماری اقتصاد دارد که یکی از جلوه‌های بروز و ظهور آن تورم است. در شرایطی که به شکل مداوم خبر از وضع مقرره‌های مختلف برای مقابله با گران فروشی و تنظیم بازار می‌آید و حتی موارد عجیبی مانند جلوگیری خروج مرغ‌ها از تهران شنیده می‌شود، چنین نرخ تورمی نشان از مرض شدید اقتصاد ایران دارد، مرضی که به نظر می‌رسد دوای آن ترکیبی است از دارو‌هایی که داخل ایران یافت می‌شود و نیز آن‌چیزی که باید در خارج از مرز‌ها آن را به دست آورد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
بیچاره مستمری بگیران.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی