تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

استیضاح ترامپ؛ زندگی سیاسی آشوبگر رو به پایان است؟

شیشه عمر زندگی سیاسی ترامپ این روز‌ها در دستان سنای آمریکا قرار دارد. اگر استیضاح ترامپ رأی بیاورد او باید با کاندیداتوری در ۲۰۲۴ خداحافظی کند.

کد خبر: ۸۱۸۴۱
۱۹:۴۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
زندگی سیاسی ترامپ رو به پایان است؟
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: این روز‌ها دومین استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تنورش داغ شده است. با آمدن سنای جدید که اکثریت آن با دموکرات‌ها است، باید منتظر جلسه استیضاح پر و سروصدایی برای دونالد ترامپ بود. استیضاح ترامپ اگرچه بعد از پایان دوران ریاست جمهوری او برگزار می‌شود اما توجه رسانه‌ها را بار دیگر به این آشوبگر زندگی سیاسی جهان و آمریکا جلب خواهد کرد. 

دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا بوده که دوبار به مرحله استیضاح رسیده و تنها رئیس جمهوری این کشور است که بعد از پایان سمتش محاکمه می‌شود. سناتور‌ها روز سه‌شنبه ۹ فوریه، در صحن سنا شروع به بررسی استیضاح ترامپ می‌کنند. اتفاقات ۶ ژانویه در کنگره آمریکا در واقع گور زندگی سیاسی ترامپ را کنده است. حمله طرفداران ترامپ به کنگره موجب شگفتی و شوک بسیاری از مردم آمریکا شده است و رسانه‌ها از آن به عنوان فصلی دیگر در جنگ داخلی این کشور یاد کردند. استیضاح ترامپ بعد از این واقعه سرعت بیشتری گرفت.
 

از این نویسنده:

 
با اینکه ۲۰ ژانویه دونالد ترامپ کاخ ریاست جمهوری را ترک کرده، روند استیضاح وی ادامه دارد. حال باید دید سنای آمریکا دفترچه زندگی سیاسی دونالد ترامپ را برای همیشه می‌بندد یا خیر؟


استیضاح بعد از دوران ریاست جمهوری

سوال اصلی در مورد استیضاح ترامپ این است که چرا بعد از خروج او از کاخ سفید، برخی سیاستمداران به دنبال استیضاح هستند؟ در بخشی از قانون اساسی آمریکا، سنا می‌تواند در صورت محکوم شناختن رئیس جمهوری یا مقام حکومتی که استیضاح شده، او را برای همیشه از به‌دست آوردن منصب‌های دولتی محروم کند.

با این حال وکلای ترامپ و ۴۵ سناتور جمهوری‌خواه برگزاری جلسات استیضاح را بعد از پایان دوره ریاست جمهوری غیرمجاز می‌دانند. با این حال طرفداران استیضاح ۴ دلیل را برای برگزاری مطرح می‌کنند.

اولین دلیل این است که طرح استیضاح در روز ۱۳ ژانویه، یعنی یک هفته مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری مصوب مجلس نمایندگان شده و به این لحاظ وجاهت قانونی دارد. دلیل دوم آن‌ها این است که در گذشته هم استیضاح‌هایی پس از اتمام دوره کاری فرد مسئول برگزار شده است. البته هیچ کدام در مورد رئیس جمهوری سابق نبوده است. سومین دلیل آن‌ها این است که اگر سنا صلاح بداند می‌تواند زندگی سیاسی دونالد ترامپ در این نقطه به پایان برساند. چهارمین دلیل، اشاره آن‌ها به ۶ ژانویه و یورش طرفداران ترامپ به کنگره است. آن‌ها معتقد هستند که دونالد ترامپ عامل آن حمله بوده و با تحریک او مردم به ساختمان کنگره یورش برده‌اند. بر همین اساس وی باید مورد محاکمه قرار گیرد.

در مورد استیضاح

امروز اولین جلسه استیضاح ترامپ کلید می‌خورد. ۹ عضو مجلس نمایندگان متن ۸۰ صفحه‌ای شکواییه علیه دونالد ترامپ را تدوین کرده‌اند و جیمی راسکین، نماینده دموکرات ایالت مریلند، آن را در صحن سنا و برابر ۱۰۰ عضو این مجلس قرائت خواهد کرد.

قرار است در ۴ ساعت، دادستان‌ها، وکلا و همچنین اساتید حقوق و قانون اساسی درباره قانونی بودن یا خلاف قانون بودن دومین استیضاح دونالد ترامپ سخن بگویند و در پایان سناتور‌ها درباره این که آیا برگزاری جلسات محاکمه استیضاح دوم دونالد ترامپ قانونی است یا خیر رأی می‌دهند. انتظار می‌رود رای‌گیری صبح که برای قانونی بودن استیضاح بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری انجام می‌شود، به نفع موافقین تمام شود. بعد از این اتفاق جلسات اصلی شنیدن مباحث دادستان‌ها و وکلای مدافع از عصر سه‌شنبه آغاز می‌شود.

طبق توافقات قرار است هر طرف ۱۶ ساعت برای ارایه شکواییه یا دفاعیه خود وقت داشته باشد. ریاست جلسات را پاتریک لهی، سناتور دموکرات بر عهده دارد. لهی، قدیمی‌ترین سناتور دموکرات حاضر در سنا است.


تأثیرات استیضاح بر روی آینده سیاسی دونالد ترامپ

مدافعان استیضاح ترامپ نیاز به ۶۷ رأی از ۱۰۰ نماینده سنای آمریکا دارند که به نظر نمی‌رسد دموکرات‌های سنا بتوانند جمهوری خواهان زیادی را با خود در محکوم کردن ترامپ همراه کنند. اما اگر میچ مک‌کانل، رهبر قدرتمند جمهوری‌خواهان که گفته آماده شنیدن استدلال‌ها و ادله مدیران استیضاح است، اگر به محکومیت ترامپ رأی دهد به احتمال زیاد جمهوری خواهان بیشتری با این رأی همراه می‌شوند و پرونده زندگی سیاسی ترامپ برای همیشه بسته می‌شود و به دیگر نمی‌تواند هیچگونه پست دولتی داشته باشد.

البته به نظر می‌رسد اگر دومین استیضاح دونالد ترامپ هم مانند استیضاح اول به محکومیت وی ختم نشود؛ باید منتظر طغیان دوباره دونالد ترامپ و هوادارانش بود و جشن پیروزی بزرگی برگزار خواهند کرد و احتمال دارد در همین جشن وی از نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پرده بردارد.
 
استیضاح دونالد ترامپ روند شرایط دو قطبی شده جامعه آمریکایی را به نظر می‌رسد تا حدودی مشخص خواهد کرد.  
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی