تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علائم موج چهارم کرونا / افزایش ۴۰ درصدی آمار مبتلایان!

دو هفته به یکساله شدن کرونا در ایران باقی مانده، در این مدت ده‌ها هزار نفر بر اثر کرونا مرده‌اند. در دو ماه اخیر شرایط داشت بهتر می‌شد که خبر ورود موج چهارم کرونا همه معادله‌ها را بر هم زد.

کد خبر: ۸۱۱۲۷
۰۸:۰۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
ورود موج چهارم؛ نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صعود آمار مبتلایان
 
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در یکسال اخیر جهان تجربه پر افت و خیزی را در مواجهه با ویروس کرونا پشت سر گذاشت، البته به تعبیر ایران یکسال و به تعبیر دنیا بیش از یکسال است که کرونا با دست و پا‌های چسبناکش یقه مردم را گرفته و خیال دل کندن هم ندارد و در طول این مدت هم مدام خود را آپدیت کرد تا موج اول، دوم، سوم و حالا چهارم شکل بگیرد و خیال هیچ کس از رفتنش راحت نباشد.

در این میان تنها مواردی که همیشه ثابت ماند و عمل به آن لازم الاجرا بوده و هست، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که البته به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت این پارامتر کمرنگ شده و به عادی انگاری رسیدیم و این یعنی زنگ خطر جدی.
 

آمارها؛ حقیقت‌های پنهان

اینکه مردم از شنیدن اخبار کرونا و حواشی آن خسته شدند امری انکار ناپذیر است، اما دانستن این نکته که کرونا با هیچ کس شوخی
ششم بهمن سخنگوی وزارت بهداشت در یکی از مصاحبه‌هایش به وضعیت شکننده و ناپایدار کرونا در کشور اشاره و روی جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی تاکید جدی کرد.
ندارد و نباید آن را ساده گرفت مهم و ضروری است، حالا اگر فرصت کردید اخبار همین چند روز پیش کرونا را جست و جو کنید، متوجه می‌شوید که پس از اینکه مسئولان و اعضای ستاد کرونا نسبت به عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار دادند چه اتفاق‌هایی افتاده شاید آن زمان دوباره خطرات این ویروس تاجدار سمج جدی گرفته شود.


ششم بهمن ماه

نمودار‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد سختگیری و اجرای محدودیت‌ها در آبان و آذر در دی ماه جواب داد، زیرا هم آمار مبتلایان کاهش پیدا کرد و حتی آمار فوت شدگان دو رقمی شد، همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه ششم بهمن سخنگوی وزارت بهداشت در یکی از مصاحبه‌هایش به وضعیت شکننده و ناپایدار کرونا در کشور اشاره و روی جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی تاکید جدی کرد.

در همان روز آمار مبتلایان شش هزار و ۳۰۹ نفر و آمار فوت شدگان ۹۸ نفر بود که از این تعداد بیش از چهار هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و درست یک روز بعد تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد.
 

بیشتر بخوانید: موج چهارم کرونا در راه است/عروسی و عزا نروید

هفتم بهمن ماه

آماری که روز هفتم بهمن ماه منتشر شد تاکیدی روی صحبت‌های لاری بود، زیرا تنها در طول یک روز آمار مبتلایان ۱۱۱ نفر بیشتر شد یعنی از شش هزار و ۳۰۹ به شش هزار و ۴۲۰ نفر رسید، اما خوشبختانه آمار فوتی‌ها ۱۹ نفر کمتر شد و به ۷۹ نفر رسید هر چند که عمر این خوشی‌ها ناپایدار است.


هشتم بهمن ماه

سیر صعودی در تعداد مبتلایان و فوت شدگان در هشتم بهمن نمود عینی داشت، در این روز تعداد مبتلایان ۱۸۸ نفر بیشتر از روز گذشته بود یعنی شش هزار و ۶۰۸ نفر و همان طور که پیشتر هم گفته شد عمر خبر‌های خوش زود تمام می‌شود، زیرا تعداد فوت شدگان در این روز ۱۲ نفر بیشتر از روز هفتم بهمن بود و ۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.
 

نهم بهمن ماه

روز نهم بهمن ماه را باید روز نزولی و کاستی نامید، زیرا در این روز هم تعداد مبتلایان ۸۱ نفر کمتر بود و هم تعداد فوت شدگان. آمار مبتلایان در این روز به شش هزار و ۵۲۷ نفر رسید و آمار فوت شدگان به ۸۵ نفر که در مجموع روز خوبی به حساب می‌آمد.
 

دهم بهمن ماه

اما یکباره همه چیز تغییر کرد، از صبح همان روز خبر‌های ناگواری از وضعیت کرونا منتشر شد، تیتر‌ها این بود:"موج کرونا در حال بازگشت است" و حتی احتمال‌هایی هم درباره افزایش ۴۰ درصدی مبتلایان به کرونا بود.

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با عنوان این مطلب که آمار کرونا در استان با شیب ملایم در حال افزایش است، افزود: امیدوارم با نظارت بیشتر این شیب ملایم کنترل شود. اصفهان شهر نارنجی و قرمز ندارد. این شرایط فقط مربوط به این استان نبود.

بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در گفتگو با مهر با عنوان این مطلب که عفونت‌زایی ویروس نسبت به قبل شدت یافته است، گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد اگر قرار باشد ویروس جدید در جامعه گسترش پیدا کند، دست‌کم باید منتظر
اگر سرعت بازگشت ما به حالت عادی سریع باشد، افزایش تعداد مبتلایان تا ۴۰ درصد بدون شک رخ خواهد داد و با وقوع آن، اتفاقات ماه آبان چه از نظر افزایش تعداد بستری‌ها و چه از نظر تعداد جانباختگان بار دیگر تکرار خواهد شد.
افزایش ۴۰ درصدی موارد ابتلاء باشیم و این نگرانی دور از انتظار و واقعیت نیست. از سوی دیگر، در این شرایط اگر سرعت بازگشت ما به حالت عادی سریع باشد، افزایش تعداد مبتلایان تا ۴۰ درصد بدون شک رخ خواهد داد و با وقوع آن، اتفاقات ماه آبان چه از نظر افزایش تعداد بستری‌ها و چه از نظر تعداد جانباختگان بار دیگر تکرار خواهد شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، هم در این میان سکوت نکرد و رفت و آمد مردم و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید را مورد اشاره قرار داد و گفت: ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد، از همین رو، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست به ویژه تست سریع است و بخش خصوصی در تهران نیز در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند، اما به شرطی که تست سریع به طور صحیح، نمونه‌گیری شود و بعد در سیستم ثبت و گزارش شود.

اما سیلی آخر را ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با خبرش زد و گفت: متأسفانه در شهر تهران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۲ درصد به ۳۹ درصد رسیده و این به معنی خطر بازگشت مجدد بیماری کرونا است.

عجیب این بود که آمار مبتلایان در دهم بهمن ماه شش هزار و ۵۷۳ نفر و آمار فوت شدگان ۷۱ نفر بود یعنی با توجه به روز‌های قبل آمار این روز تغییر عجیب و صعودی نداشته، اما احتمالا هشدار‌ها برای روز‌ها و هفته‌های بعد بود.
 
 
 
 

یازدهم و دوازدهم بهمن

حرف‌ها در مورد خطر اوج گیری کرونا سرجایش است، اما یازدهم بهمن تعداد مبتلایان سیر نزولی داشت و به شش هزار و ۳۱۷ نفر رسید و آمار فوت شدگان هم روی عدد ۸۲ ایستاد و روز دوازدهم بهمن شرایط از هر دو بعد تغییر کرد؛ آمار مبتلایان به شش هزار و ۲۶۸ نفر و تعداد فوت شدگان به ۷۰ نفر رسید.

این آمار‌ها می‌تواند نوید خوبی برای پایان حیات کرونا باشد، اما به شرطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود و امید‌ها برای رسیدن واکسن ناامید نشود و در نهایت اینکه اگر هر دوی این راهکارها به خوبی عمل و اجرا شود می‌توانیم به سال جدیدی بدون کرونا فکر کرد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی