تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هشدار؛ موج بعدی کرونا در راه است + خلاصه تصویری

اعمال محدودیت‌ها منجر به کاهش مبتلایان و فوت شدگان کرونا شد، اما گشایش‌های اخیر می‌تواند دوباره جامعه را در وضعیت بغرنجی قرار دهد. نشانه های موج بعدی کرونا در حال ظهور است.

کد خبر: ۸۰۳۸۰
۰۸:۵۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
هشدار، کرونا هنوز زنده است
 
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: به نظر می‌رسد با ساده انگاری و اینکه دیگر کرونا خطری برای آدم‌ها ندارد، به اوج برمی‌گردیم! اوجی که تلفات فوت شدگان ناشی از کرونا را تا مرز ۵۰۰ نفر در روز رساند و متولیان به جای تجربه‌اندوزی درست از این اتفاق و تداوم محدودیت‌ها رویه معکوسی در پیش گرفته‌اند. 

وقتی مسئولان یکی یکی قفل‌های بسته شده مراکزی که تا پیش از این به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بودند باز کردند، ترس از تکرار سناریو بالا رفتن آمار فوت شدگان و حتی مبتلایان دوباره به جان مردم افتاده است.

از یک سو صحبت از شیوع ویروس جهش یافته کرونا است و بالا رفتن درصد ابتلا به آن، از سوی دیگر بازگشایی مدارس و برداشتن منع تردد‌های بین شهری طرح موضوع می‌شود و این تناقض‌ها در اطلاع رسانی مردم را با سردرگمی مواجه کرده و خیلی‌ها نمی‌دانند که در حال حاضر شرایط چگونه است؛ اگر ویروس جهش یافته‌ای هست پس چرا محدودیت‌ها برداشته شده اگر نیست پس چرا مدام وزیر و وکیل هشدار می‌دهند که چنین کنید و چنان.
 
ببینید:
 


آمار‌های کرونا به مثابه دستگاه اعصاب سنج

از اسفند ۹۸ که کرونا فرصتی برای جولان دادن در کشور‌ها و ایران را پیدا کرد مهمترین چیزی که به آن توجه می‌شد میزان مرگ و میر افراد بود که در ایران دو سه بار با فراز و فرود همراه بود؛ یعنی زمانی که محدودیت‌ها اجرا می‌شد و پروتکل‌ها رعایت، بلافاصله هم آمار مبتلایان و فوت شدگان پایین می‌آمد و حتی در اردیبهشت مانند دی ماه آمار فوت شدگان دو رقمی شد، اما این اتفاق خوشایند خیلی دوام نداشت و دوباره با رفع محدودیت‌ها همه چیز برگشت به خانه اول.

اما در این میان اعمال محدویت‌های جدید در آبان و آذر و همراهی و همدلی مردم شرایط را تغییر داد و اوضاع خیلی بهتر شد، اما این نباید تداعی کننده این موضوع باشد که دیگر کرونایی وجود ندارد، این ویروس ثابت کرده هر زمانی که دلش بخواهد تغییر فرم می‌دهد و جهش پیدا می‌کند و برای بقای خودش از هر راهی استفاده می‌کند، راه‌هایی که بعضا برای مردم و حتی کادر پزشکی و درمانی قابل پیش‌بینی نیست از این‌رو مهمترین کار تا زمانی‌که این ویروس از بین برود یا با واکسن کنترل شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ است که بار‌ها روی آن تاکید و اصرار می‌شود.
 

بیشتر بخوانید: «پاستور» در تهران؛ واکسن کرونا سرانجام کِی از راه می‌رسد؟

اوج گیری کرونا در انگلستان

از طرفی کرونای جهش یافته نیز از انگلیس سر بر آورده و همه نگران شیوع بیشتر و سریع‌تر کرونا هستند، انتشار آمار ۵۰۰ نفر فوت شده در انگلستان اصلا خوشایند نیست و این موضوع دامنه نگرانی‌ها و استرس‌ها را بالا برده هر چند که مسئولان ستاد کرونا در یک ماه اخیر بار‌ها روی این موضوع تاکید داشتند که ما این ویروس جهش یافته را رد کردیم و نباید نگران بود، اما می‌توان به ضرس قاطع گفت که باید نگران بود، زیرا هنوز بعد از یکسال کرونا شکل ثابتی ندارد و در هر شرایطی می‌تواند انسان‌ها را مبتلا کند.

نگاه خوشبینانه به کرونا را علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دارد که ۲۳ آذر اعلام کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است از این‌رو با تشدید محدودیت‌های کرونایی و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه منتظر بودند که کرونا فروکش کند. البته انتظار‌ها محقق شد تا جایی که در هفته چهارم دی میزان بستری بیماران به شدت کاهش یافت و در تاریخ ۱۶ دی و بعد از ۲۰۰ روز، مرگ‌های کرونایی دو رقمی و میزان موارد سرپایی مثبت بیماری در کل کشور نیز با کاهش چشمگیری روبرو شد و کشور به سمت رنگ‌های نارنجی و زرد متمایل شد؛ به طوری که اکنون و در این مقطع زمانی و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۰ شهر آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران قرمز بوده، ۲۳ شهرستان در کل کشور در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت زرد و مابقی یعنی ۲۵۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 

کاهش ناپایدار و شکننده

هرچند روند کرونا در کشور رو به کاهش است، اما بر اساس گفته وزارت بهداشتی‌ها این وضعیت به شدت ناپایدار و شکننده است. به طوری که کوچک‌ترین شتاب‌زدگی در کاهش محدودیت‌ها و کوچک‌ترین عادی‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌ها می‌تواند به تکرار فاجعه تابستان و پاییز بدل شود. وزیر بهداشت هم بار‌ها و بار‌ها نسبت به وقوع پیک سهمگین زمستانه کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده و اعلام کرده است که کاهش فوتی‌های کرونا را به فال عادی‌انگاری اوضاع نگیرید، اما آقای نمکی باید این را هم در نظر داشته باشد که با تهدید و گرفتن انگشت اتهام سمت مردم کرونا نه می‌رود نه عقب‌نشینی می‌کند، حل این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت و تدبیر درست دارد.

پس از روند کاهشی ابتلا، بستری و نهایتا فوت ناشی از کرونا در کشور، ظاهرا به دلیل برخی سهل انگاری‌ها و عادی انگاری‌ها، مجددا موارد سرپایی بیماری به صورتی آهسته خیز برداشته؛ دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تعداد بستری‌ها در بخش‌های کرونایی و افزایش میزان مراجعات سرپایی به بخش‌های بهداشتی و درمانی استان در روز‌های اخیر، هشدار داده و گفته که هرگونه شتاب در بازگشایی‌ها می‌تواند سناریوی تلخ اردیبهشت ماه را مجددا تکرار کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی