تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

واکنش نمایندگان مجلس عراق به طرح بازنگری در خروج ارتش آمریکا

تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در پاسخ به طرح جدید آمریکا برای بازنگری درخروج نیروهایش از عراق تاکید کردند که باید با دخالت‌های واشنگتن در عراق مقابله شده و نیرو‌های آمریکایی براساس مصوبه پارلمان و خواست مردم اخراج شوند.

کد خبر: ۸۰۹۲۳
۱۳:۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹

واکنش نمایندگان مجلس عراق به طرح بازنگری در خروج ارتش آمریکا

 

دیدارنیوز ـ «حامد الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح که ریاست آن را «هادی العامری» برعهده دارد، گفت: باید با دخالت خارجی مقابله کرد و این امر نیازمند وحدت جبهه داخلی و مقابله با هرگونه تلاش برای گسستن عراق و سوء استفاده از مشکلات است.

وی هشدار داد که ضعف صفوف داخلی عراق و نبود وحدت در تصمیم گیری سیاسی باعث دخالت‌های بیشتر آمریکا در عراق می‌شود.

«مختار محمود» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز به نوبه خود تاکید کرد که دولت عراق باید در برابر آمریکا بایستند و این کشور را ملزم کند که در امور داخلی عراق دخالت نکند.

«حسن شاکر الکعبی» رئیس فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق هم نظر با این دو نماینده گفت: دولت عراق باید آگاه باشد که ملت عراق تصمیم خود را برای اخراج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق گرفته است و علاوه بر این، پارلمان در این زمینه مصوبه‌ای صادر و دولت را ملزم به اجرای آن و پایان دادن به حضور بیگانگان در عراق کرده است.

وی تاکید کرد: پایان دادن به حضور آمریکا تصمیم عراق است و تظاهرات میلیونی بزرگ عراقی‌ها پشتیبان مصوبه پارلمان بوده است.

این نماینده پارلمان عراق در واکنش به طرح جدید آمریکا برای بازنگری در خروج از عراق گفت: عراق کشوری آزاد و مستقل است و در تصمیم گیری خود تن به خواسته آمریکا نمی‌دهد و پارلمان عراق این تصمیم وزیر دفاع آمریکا را رد خواهد کرد.

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: مصوبه پارلمان درخصوص اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق قطعی است و دولت جدید آمریکا باید این را بداند.

وی افزود: عراق به حضور نیرو‌های آمریکایی یا سایر نیرو‌های بیگانه نیازی ندارد.

الموسوی خواهان تحرک دیپلماتیک عراق و گفتگو با دولت بایدن برای تکمیل جدول خروج نیرو‌های آمریکایی شد.

«قصی عباس» عضو دیگر پارلمان عراق نیز به نوبه خود خواهان خروج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق شد و در عین حال با انتقاد از دولت این کشور گفت که سطح اجرای مصوبه پارلمان درخصوص لزوم اخراج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق از جانب دولت ضعیف است.

«عدی عواد» نماینده دیگر ائتلاف الفتح عراق نیز در واکنش به طرح آمریکا برای بازنگری در خروج نیروهایش از عراق گفت: پارلمان، دولت عراق را ملزم به اخراج همه نیرو‌های بیگانه از عراق و در صدر آن‌ها نیرو‌های آمریکایی براساس یک جدول زمانی سریع کرده است و خروج بخشی از آن‌ها در دوره گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: در سایه مخالفت سیاسی و پارلمانی و مردمی در عراق، دولت بایدن نمی‌تواند نیرو‌های آمریکایی در عراق را افزایش داده یا آن‌ها را در این کشور نگه دارد.

عواد تاکید کرد: اقدام بایدن به چنین کاری باوجود مخالفت عراق، اشغالگری صریح و واضحی است لذا لازم است که به همه شیوه‌ها از جمله راه‌های نظامی در زمینه اخراج کردن این نیرو‌ها عمل شود.

وی همچنین به "دولت عراق درخصوص تن دادن به فشار‌های آمریکا و دولت بایدن درخصوص افزایش شمار نیرو‌های آمریکایی یا مخالفت با هرگونه خروج جدید این نیرو‌ها از عراق" هشدار داد و از دولت عراق خواست تا "به مصوبه پارلمان در زمینه خروج نیرو‌های بیگانه پایبند باشد، زیرا در غیر این صورت، دولت خود را در معرض بازخواست قرار خواهد داد که ممکن است به مرحله سلب اعتماد نیز برسد. "
 
واکنش نمایندگان مجلس عراق به طرح بازنگری در خروج ارتش آمریکا


«رعد المکصوصی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق نیز در همین ارتباط گفت: دولت جدید آمریکا به طور قطع می‌خواهد نفوذ نظامی خود در عراق را برای اجرای مقاصد خودش باقی نگه دارد؛ خصوصا که بایدن پروژه‌هایی در عراق و منطقه دارد که با پروژه‌های دولت ترامپ متفاوت است و این پروژه‌ها نیازمند حضور نظامی آمریکا در عراق است.

المکصوصی گفت: نیرو‌های سیاسی ملی و حتی نیرو‌های مردمی نه تنها با هرگونه افزایش شمار نظامیان آمریکایی مخالفت خواهد کرد بلکه همچنان به دولت عراق برای تسریع در اخراج نیرو‌های آمریکایی از سراسر خاک عراق فشار آورده و در این زمینه کار خواهند کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا نوشت که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قرار است در طرح ترامپ برای کاهش سطح نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان و عراق بازنگری کند.

وزیر دفاع دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با مشکلات زیادی در ایالات متحده و سراسر جهان روبرو است، اما تصمیم ترامپ برای خروج سریع بیش از ۳ هزار نظامی از دو کشور مزبور قبل از ترک کاخ سفید، دولت آمریکا را به چگونگی واکنش به مدیریت این جنگ‌های طولانی مدت وابسته کرده است.

آستین در جریان جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر دفاع در مجلس سنا اشاره کرد که وی راهبرد‌ها و منابع در این جنگ‌ها را بازبینی می‌کند، اما دیدگاه وی در مورد تهدید‌های ناشی از درگیری در افغانستان و عراق و نحوه تطبیق تعداد نیرو‌ها و دیگر قابلیت‌های نظامی نامشخص ماند.

جان کربی سخنگوی وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که مقامات هنوز تصمیم رسمی در مورد بازنگری تعداد نیرو‌ها در هیچکدام از این دو کشور نگرفته اند.

وی گفت: دلیل این امر این است که دولت جدید خواهان درک بهتر از شرایط عملیات در هر دو کشور و منابع مورد استفاده در آن‌ها است. هیچ چیزی درباره عزم ما برای دفاع از مردم آمریکا در مقابل تهدید تروریسم تغییر نکرده، ضمن اینکه اطمینان حاصل نماییم تا راهبرد خود را به درستی تأمین می‌کنیم.

نیرو‌های اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آن‌ها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیرو‌های نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش‌تر اعلام کرد که تعداد نیرو‌های خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیرو‌ها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.
 
منبع: ایرنا
برچسب ها: عراق امریکا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی