تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

یک سال بعد از ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی: ۵ کشور از ایران توضیح خواستند

کد خبر: ۷۹۶۶۳
۰۹:۵۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
یک سال بعد از ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی: ۵ کشور از ایران توضیح خواستند
 
دیدارنیوز - پیگیری پرونده ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی همچنان ادامه دارد. دیروز خبر رسید اوکراین خواهان توضیحات کامل درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط ایران شده است. این تأکید دوباره بعد از آن انجام می‌شود که پیش‌تر نیز پنج کشوری که اتباع آن‌ها در حادثه ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی جان باختند، در بیانیه‌ای خواهان شفافیت ایران در‌خصوص جزئیات این حادثه شدند. وزارت خارجه کانادا نیز انتقاداتی را در این زمینه به ایران مطرح کرده بود.

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای در‌این‌باره اعلام کرد: «از ایران خواسته شده است که توضیح کامل و دقیقی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ارائه کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از حوادث مشابه را انجام دهد». همچنین به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین به همراه افغانستان، بریتانیا، کانادا و سوئد با صدور یک بیانیه مشترک، خواستار توضیحات کامل ایران درباره جزئیات این حادثه شدند. این پنج کشور در بیانیه خود آورده‌اند: «ما ایران را مسئول می‌دانیم که عدالت را درخصوص این حادثه اجرا و به خانواده‌های قربانیان و کشور‌های آسیب‌دیده غرامت کامل پرداخت کند». این کشور‌ها همچنین در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به‌طور کامل و دقیق درباره این حادثه توضیح دهد و اقدامات مشخصی اتخاذ کند که اطمینان دهد چنین حادثه‌ای هرگز تکرار نخواهد شد. رئیس‌جمهور اوکراین نیز در این بیانیه آورده است: «هیچ تردیدی وجود ندارد که تمام ۱۷۶ سرنشین این پرواز در نتیجه اصابت دو موشک جان خود را از دست داده‌اند». آخر هفته گذشته نیز مشاور ویژه دولت کانادا مدعی شد میزان غرامت حادثه هواپیمای PS ۷۵۲ نباید به صورت یک‌جانبه از سوی ایران تعیین شود. رالف گودیل، با اشاره به اینکه ایران به صورت یک‌جانبه حق ارائه پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان پرواز PS ۷۵۲ را ندارد، گفت مبلغ پرداختی باید در روند مذاکره میان کشور‌های دخیل مشخص شود. وی همچنین با اشاره به اینکه روند مذاکرات هنوز آغاز نشده است، انتشار مبلغ غرامت در فضای عمومی را «ناپخته» خواند.

این پیام‌ها در حالی صادر می‌شود که اخیرا اعلام شد با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و تصویب هیئت وزیران، تعیین مبانی حقوقی و میزان خسارات و فراهم‌شدن زمینه پرداخت خسارات جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی صورت گرفت. روابط‌عمومی معاونت حقوقی ریاست‌جممهوری اخیرا اعلام کرد: «در ادامه پیگیری‌های مستمر و مؤثر معاونت درباره تعیین مبانی حقوقی قانونی لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و ارائه پیشنهاد‌های اجرائی برای پرداخت این خسارات و دلجویی از این خانواده‌ها و تأکید بر ضرورت تأمین فوری اعتبار لازم برای پرداخت این خسارات، نهایتا با پیگیری معاونت حقوقی، اعتبار لازم در آغازین روز‌های دی‌ماه سال جاری تأمین گردید». همچنین اعلام شد پس از تأمین اعتبار، پیش از فرارسیدن سالگرد حادثه، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با جلب نظر دستگاه‌های اجرائی مرتبط، مبانی و میزان پرداخت خسارات را با رعایت عرف و رویه بین‌المللی تعیین و پرداخت بدون تبعیض مبلغ خسارات به بازماندگان جان‌باختگان را به هیئت دولت پیشنهاد کرد. هیئت دولت نیز با توجه به این پیشنهاد در جلسه چهارشنبه ۱۰/۱۰/۹۹ تصویب کرد که خسارات مربوط به جان‌باختگان، بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت و تابعیت بر اساس قوانین متبوع و قابل اعمال کشور‌های جان‌باختگان، به ورثه و بازماندگان آن‌ها پرداخت شود. در این مصوبه، وزارتخانه راه و شهرسازی موظف شده است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، ترتیب پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده و بازماندگان هر‌یک از قربانیان را در اسرع وقت فراهم و مبالغ را بر اساس مستندات به ذی‌نفعان پرداخت کند. همچنین در مصوبه پیشنهادی آمده است که این جبران مانع از پیگیری جنبه کیفری موضوع در مرجع قضائی صلاحیت‌دار نیست. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز اخیرا در پاسخ به سؤالی در ارتباط با آخرین روند پیگیری موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی گفته بود: «تصمیمی که هیئت دولت در ارتباط با پرداخت دیه گرفت، ناظر بر پرداخت یکسان این دیه به همه قربانیان این هواپیماست». وی ادامه داد: «نکته مهم این است که این موضوع دیه و پرداخت آن جایگزین پرونده کیفری که در این زمینه ایجاد شده و در حال پیگیری است، نیست». محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز هم‌زمان با سالگرد این حادثه، روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «با قلب داغدار یاد و خاطره قربانیان PS۷۵۲ را گرامی می‌داریم. هیچ چیزی نمی‌تواند جای عزیزان از‌دست‌رفته را پر کند. ما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که مطابق با هنجار‌های بین‌المللی غرامت پرداخت و مسئولان این حادثه را بازخواست کنیم. عدالت برقرار خواهد شد».
 
منبع: شرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی