تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

علی‌اکبر صالحی: غنی‌سازی که می‌گفتند نابود شده ۲۴ ساعته راه‌اندازی شد

به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان، مراسم بزرگداشتی در مسجد سازمان انرژی اتمی با حضور سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و تنی چند از مقامات لشکری و کشوری و خانواده شهید فخری‌زاده برگزار شد.

کد خبر: ۷۹۳۹۲
۱۰:۰۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ در این مراسم به افتخار شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور و تلاش‌های وی، قلب سایت هسته‌ای تهران به نام این شهید نامگذاری شد. علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامگذاری رآکتور تحقیقاتی تهران به‌نام رآکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده از نصب یکهزار سانتریفیوژ IR۲M خبر داد و گفت: غنی‌سازی ۲۰درصدی که ظاهراً متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده است، در عرض ۲۴ ساعت راه‌اندازی شد.

وی درباره اینکه چرا قبل از قانون اخیر مجلس غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتیم، پاسخ داد:، چون این ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود و ما برای پنج سال سوخت این رآکتور را در انبار‌های خودمان داریم. این ۲۰ درصدی که تولید می‌کنیم به‌عنوان ذخیره استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان هیچ کدام نه متوقف و نه کند شده است، گفت: الان داریم یکهزار سانتریفیوژ IR۲m نصب می‌کنیم و همین حالا دو آبشار نصب شده و کار می‌کند یعنی حدود ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژ‌های IR۲m نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است و ان‌شاءالله ظرف دو سه ماه آینده که طبق قانون باید هزار IR۲m نصب کنیم، در همان زمان و حتی زودتر هم نصب خواهیم کرد. صالحی بیان کرد: الان ساخت سانتریفیوژ‌های IR۶ را شروع کردیم که طبق قانون گفته شد و باید بتوانیم در ظرف یک سال هزار ماشین IR۶ تولید کنیم.
 
الان مواد اولیه آن را تهیه می‌کنیم و با کمکی که رئیس‌جمهوری کردند و دستور دادند نیاز‌های مالی آن تأمین شود، ما این کار را شروع کردیم. چرا که نیاز مالی آن خیلی بالاست. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ان‌شاءالله طبق آن چیزی که مجلس از ما خواسته و درست در محدوده‌های زمانی که مدنظر است و حتی زودتر این کار را به پیش می‌بریم و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم، گفت: ماهانه ۸ تا ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلو پیش بینی شده در قانون برسیم.

عراقچی: اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پی آغاز غنی‌سازی ۲۰‌درصد در تأسیسات غنی‌سازی فردو ضمن اشاره به اینکه این اقدام یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است و اینکه شروع مجدد غنی‌سازی ۲۰درصد به معنای مرگ برجام نیست، گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، ماده ۳۶ این اختیار را به ما می‌دهد که ایران تعهدات خود را جزئی و کلی متوقف کند. عراقچی شروع مجدد ۲۰ درصد را براساس معاهده NPT و معاهده پادمان و برجام قانونی دانست و گفت که ایران بر اساس حق مصرح خود در این توافق، غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر گرفته است. او به واکنش‌های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند. اگر انحراف در برجام است، عدم اجرای تعهداتشان در برجام انحراف کامل از برجام است. اروپایی‌ها اگر خواهان حفظ برجام هستند بهتر است اول مسیر خود و انحرافات خود را اصلاح کنند و آن موقع خواهند دید ایران به تعهداتش برخواهد گشت. راه حفظ برجام در این است که طرف‌های غربی به اجرای تعهدات خود در برجام شامل رفع تحریم‌ها برگردند. معاون وزیر خارجه گفت: ما الان چهار هزار کیلو اورانیوم زیر ۴ درصد داریم. اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند همه اقدامات ایران با ترتیباتی می‌تواند بازگردد.

کمالوندی: زمان فرآیند اورانیوم ۲۰ درصد به ۱۲ ساعت کاهش یافته است
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در همین چارچوب با بیان اینکه با برداشت اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده از دو آبشار تخصیص یافته آغاز شد، افزود: فرآیند تولید اورانیوم ۲۰ درصد بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشید، اما با فناوری‌های جدید این مدت به ۱۲ ساعت کاهش یافته و اکنون اورانیوم ۲۰درصد در حال برداشت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آن‌ها به ما بفروشند. اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد که به درصد‌های بالاتری از غنی سازی اورانیوم وارد شویم. وی گفت: در ماده ۱ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به مواد مورد نیاز بیش از ۲۰ درصد غنی شده اشاره شده است که آن را نیز بررسی می‌کنیم.

درخواست خویشتنداری چین
در واکنش به این اقدام ایران بود که «هوآ، چون اینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن دعوت کردن از همه طرف‌ها برای حفظ آرامش و خویشتنداری بعد از بیانیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، گفت همه باید از برداشتن گام‌های تنش‌زا خودداری کنند. وی همچنین تأکید کرد همه طرف‌ها باید به اجماع‌نظر برای حفظ توافق هسته‌ای پایبند بمانند و فضای لازم برای اقدامات دیپلماتیک را فراهم کنند. پیش از این، وزارت خارجه امریکا در واکنش به تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی آن را «باج‌گیری هسته‌ای» توصیف کرده بود. از سوی دیگر «کاتسونُبو کاتو» سخنگو و دبیر کابینه ژاپن هم با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، مدعی شد این اقدام در تناقض با توافق هسته‌ای است. روز دوشنبه پیش «علی ربیعی» سخنگوی دولت از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد.

شهید فخری‌زاده پرچمدار ایستادگی در برابر تهدیدات هسته‌ای بود
سرتیپ امیر حاتمی در حاشیه مراسم چهلم شهید فخری زاده در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بخشی از کار‌های شهید دانشمند محسن فخری‌زاده در حوزه پدافند هسته‌ای بود و وی اقدامات ارزنده‌ای در این حوزه از خود به یادگار گذاشت. وزیر دفاع تصریح کرد: شهید فخری‌زاده به عنوان یک دانشمند برجسته در حوزه فیزیک هسته‌ای، پرچمدار ایستادگی در برابر تهدیدات هسته‌ای بود. وی با بیان اینکه نه تنها با ترور فخری‌زاده روند علمی و تحقیقاتی سازمان سپند متوقف نشد بلکه اعتبار این مجموعه افزایش و احساس مسئولیت کارکنان آن مجموعه نیز مضاعف شد. وزیر دفاع ادامه داد: به برکت خون این شهید دولت تصمیم مهمی اتخاذ کرد و بودجه تحقیقاتی وزارت دفاع ۲۵۰درصد افزایش یافت.

حاتمی با بیان اینکه کارکنان مجموعه سپند دریافته‌اند، این سازمان خار چشم دشمنان است، گفت: دشمنان نسبت به اقتصاد ما، حضور ایران در منطقه برای ایجاد امنیت، قدرت موشکی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و به ویژه پدافند هسته‌ای و موشکی حساسیت دارند. وی تأکید کرد: بخشی از تلاش شهید فخری‌زاده برای محافظت از جان مردم در راستای خنثی‌سازی تهدیدات هسته‌ای امریکا و رژیم صهیونیستی بود و امروز کارکنان مجموعه سپند با انگیزه مضاعف راه این شهید والا مقام را ادامه خواهند داد.
 
منبع: همشهری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی