تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

یک قدم جلوتر از جمنا

پرویز سروری در گفتگو با «صبح‌نو» اعلام کرد که سازوکار ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ از پایین به بالا خواهد بود.

کد خبر: ۷۹۳۷۶
۱۹:۰۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز: در هر انتخابات، مدل وحدت اصول‌گرایان تکامل یافته‌تر می‌شود. در سیر این تکامل آنچه بیشتر به چشم آمده، سهیم شدن هرچه بیشتر بدنه اجتماعی نیرو‌های انقلابی در فرایند ائتلاف بوده است؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد در سازوکار ائتلاف نیرو‌های اصول‌گرایی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز مورد توجه است.
پس از آنکه در سال‌۹۶ جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب موسوم به «جمنا» مسوولیت همنشینی و هم‌افزایی اصول‌گرایان را به عهده گرفت، در انتخابات مجلس یازدهم نیز سازوکار وحدت آفرین دیگری به نام شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب پیشران حرکت شد. در هر دو، تجربه موفقی حاصل شد؛ در مورد اولی همه اصول‌گرایان در نهایت و پس از رایزنی‌های بسیار روی ابراهیم رئیسی به توافق رسیدند و همین وحدت باعث شد تا رأی قابل توجه ۱۶‌میلیونی به‌عنوان سرمایه اجتماعی در سبد اصول‌گرایان ریخته شود. در تجربه دوم نیز پس از فراز و فرود‌های بسیار، شورای ائتلاف در تهران به لیست ۳۰‌نفره واحد دست یافت و همین لیست موفق شد همه کرسی‌های تهران را مال خود کند.

گذار از شیخوخیت به روش‌های فراگیر
این دو تجربه موفق، از آن منظر مهم به نظر می‌رسند که اصول‌گرایان پس از مدت‌ها، از نهاد سنتی شیخوخیت به نهاد اجماع‌ساز با حضور جمع قابل توجهی از بدنه نیرو‌های اجتماعی اصول‌گرا گذار کردند. پیش‌تر اینگونه بود که اصول‌گرایان با تسمک به حکمیت چهره‌های ذی‌نفوذ، نظر این مراجع را به‌عنوان فصل‌الخطاب کنش سیاسی خود قرار می‌دادند می‌گفتند. این نوع سیاست‌ورزی چندین ایراد داشت؛ اول اینکه در برخی موارد ممکن بود میان آن چهره‌ها یا نهاد‌های ذی‌صلاح، اختلاف پیش آید و همین اختلاف، روند کلی ائتلاف و وحدت را با علامت سؤال مواجه کند و دوم اینکه شیخوخیت، صلاحیت جمع زیادی از نیرو‌های هوادار اصول‌گرایی را نادیده می‌گرفت و باعث می‌شد تا روند ائتلاف از بالا به پایین و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های زمانی، پیش برود. شیخوخیت از سویی ایراد دیگری نیز داشت و آن این بود که برخی رجال سیاسی زیر بار نظر آن مرجع با سابقه نمی‌رفتند و بدون توجه به مقتضیات، دل به دریای انتخابات می‌زدند؛ مساله‌ای که برای نمونه در انتخابات‌۹۲ شاهدش بودیم.
ضعف‌ها و موانع کارکرد نهاد شیخوخیت باعث شدند تا اصول‌گرایان از شکل سنتی سیاست‌ورزی پیشین خود دست شویند و نهاد بدیل با مشارکت واقعی بدنه اجتماعی نیرو‌های انقلابی را جایگزین آن کنند؛ امری که چنانچه عرضه شد، در دو انتخابات‌۹۶ و ۹۸ مدنظر قرار گرفت. گذار از شیخوخیت به سوی مطاع‌قرار دادن خرد جمعی، چند امتیاز بزرگ دارد که مهم‌ترین آن، در نظر گرفتن همه سلایق اصول‌گرایی است که موجب می‌شود تا نتیجه ائتلاف با وجود برخی نواقص احتمالی در جزئیات، برای قاطبه طیف‌ها قابل قبول گردد.
در گفتگو با پرویز سروری، فعال اصول‌گرایی به سازوکار وحدت اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری‌۱۴۰۰ پرداختیم. او باور دارد که روند ائتلاف اساسا  امری زمان بر است. سروری این صحبت را از آن جهت مطرح کرد که طی روز‌های گذشته رسانه‌های اصلاح‌طلب، تشکیل شورای وحدت از سوی جامعه روحانیت مبارز را دلیلی بر مخدوش‌شدن کل فرایند وحدت اصول‌گرایان ارزیابی کردند و مدعی شدند که طیف سنتی در حال تقابل‌جویی با بقیه است. با این حال، سروری اظهار امیدواری کرد که دو شورای ائتلاف و شورای وحدت برای انتخابات به یک کلام و ایده دست یابند. در ادامه مشروح این گفتگو را از نظر خواهید گذراند.  

سروری: سازوکار ائتلاف برای انتخابات‌۱۴۰۰ در مقایسه با جمنا بسیار پیشرفته‌تر خواهد بود
پرویز سروری، عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در گفتگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به گفتگو‌های فی‌مابین نیرو‌های اصول‌گرایی برای رسیدن به ائتلاف و وحدت در انتخابات‌۱۴۰۰، اظهار داشت: ائتلاف موضوعی است که باید اقناع‌سازی در آن صورت بگیرد و رسیدن به وحدت در دوره‌های گذشته هم اینطور نبوده که تمامی گروه‌ها و طیف‌های مختلف درون گروهی نیرو‌های انقلابی، همان اول کار به وحدت برسند. وی در این‌باره افزود: در انتخابات مجلس یازدهم نیز دوستان ما در جامعه روحانیت، در آن اواخر، به شورای ائتلاف ملحق شدند و برای لیست مشترک به جمع‌بندی رسیدیم؛ الان هم همان وضعیت برقرار است. سروری گفت: ما فقط با جامعه روحانیت گفتگو و رایزنی نداریم بلکه با دوستان دیگری نیز در کنار اقداماتی که برای توسعه کار انجام می‌دهیم، به‌طور فعال در گفتگو هستیم و رفته و رفته با یکدیگر، به جمع‌بندی خواهیم رسید.
عضو پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی اختلاف سلیقه‌ها و بحث‌ها در فرایند ائتلاف طبیعی است، گفت: زمانی یک حزب در عرصه سیاسی ظهور می‌کند و طبیعتا  روند کارش مشخص است، اما وقتی شما می‌خواهید طیف‌های مختلف را کنار هم قرار بدهید، نیازمند زمان و منطقی هستید که بتوانید اقناع و اجماع صورت بگیرد.  
سروری با اشاره به اقدامات شورای ائتلاف پیش از عید، گفت: طبیعی است که جریان شورای ائتلاف مسیر خودش را به‌طور قاطع ادامه خواهد داد، چون فرصت زیادی تا انتخابات باقی نمانده است و امکان توقف نداریم. قطار شورای ائتلاف به‌طور طبیعی حرکت خود را شروع کرده و ادامه خواهد داد.
وی در این باره تاکید کرد: تقریبا  ۹۰۰‌مجمع را باید تا پایان سال جاری برگزار کنیم و شورای ائتلاف را از شهرستان‌ها تا سطح استان‌ها و کنگره ملی ادامه دهیم. از سوی دیگر باید نظام مسائل شهرستان‌ها و شهر‌ها را استخراج کنیم و مبتنی بر آن‌ها، آرایش انتخاباتی بگیریم.  
فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه افزود: کار‌های زیادی در حوزه شبکه‌سازی از جمله در شبکه‌های اجتماعی و گفتمان و رسانه و موضوعات دیگر وجود دارد که باید با قدرت، سرعت و دقت پیش ببریم تا بتوانیم ظرفیت مبارکی که در انتخابات گذشته، توانست مجلسی انقلابی به‌وجود بیاورد را بتوانیم در انتخابات آینده ادامه دهیم.
سروری در پاسخ به این سؤال که آیا سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان شبیه سازوکار سال‌۹۶ در قالب جمنا خواهد بود یا نه، اظهار داشت: سازوکار انتخاباتی‌۱۴۰۰، مدل تکامل یافته جمنا در سال‌۹۶ و شورای ائتلاف در سال‌۹۸ خواهد بود. ما گام‌های تکاملی برمی‌داریم و در مرحله فعلی نیز فراگیری بیشتری در سازماندهی شکل خواهد گرفت و حتما  مشارکت جامعه انقلابی در تعیین فرایند انتخاب و پیروزی، مؤثر خواهد بود. این مدل در مقایسه با مدل جمنا در بحث مشارکت نیرو‌های انقلابی، بسیار پیشرفته‌تر خواهد بود. سروری با بیان اینکه سازوکار ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات‌۱۴۰۰ فرایند از پایین به بالا خواهد بود، گفت: در دوره جدید، تفاوت‌هایی با مدل قبلی سازوکار وحدت وجود خواهد داشت که بعد از تصویب می‌شود به‌طور دقیق‌تر موضوعات آن را بررسی کرد.
سروری با اشاره به نسبت میان شورای ائتلاف و شورای وحدت، گفت: دوستان ما در جامعه روحانیت، هیاتی عالی را تشکیل داده‌اند و ظرفیت‌سازی خودشان را دارند و ما هم در شورای ائتلاف ظرفیت‌سازی خودمان را داریم و طبیعتا  تلاش‌ها برای یک سبدکردن این دو ظرفیت ادامه دارد و من بسیار خوش‌بین هستم که به جمع‌بندی برسیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی