تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

راست‌گرایان علیه نتانیاهو؛ «بی بی» بی «بی بی»؟

بحران تشکیل دولت در اسرائیل دنباله‌دار شده است و این بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علاوه بر حزب رقیب باید نگران اردوگاه خودی نیز باشد.

کد خبر: ۷۹۰۲۶
۲۱:۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
بوی حذف بی‎بی به دست هم حزبی‎هایش می‌آید
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: اسرائیل از ۲۰۱۸ با بحران تشکیل دولت مواجه است. پارلمان اسرائیل روز ۲۳ دسامبر بعد از به پایان رسیدن وقت تعیین شده برای تصویب بودجه دولت، به طور خودکار منحل شد. نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود و رقیب او بنی گانتس از حزب میانه‌روی آبی و سفید به دلیل این بحران همدیگر را مقصر معرفی کردند. این دو از ماه آوریل در ائتلافی داشتند که براساس آن قرار بود پست نخست‌وزیری میان آن‌ها بچرخد. ابتدا نتانیاهو نخست‌وزیر شد و قرار بود در نوامبر ۲۰۲۱ این پست را تحویل بنی گانتس بدهد.

با این شرایط کار به برگزاری یک انتخابات دیگر در ماه مارس کشیده شد. برخی کارشناسان برگزاری انتخابات برای چهارمین بار را به این معنی می‌دانند که جایگاه بنیامین نتانیاهو، به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل واقعاً در خطر است.
 

از همین نویسنده: نفوذ منطقه‌ای ایران، تمجیدهای متحدان و کاهش تنش با آمریکا


در واقع این انتخابات یک نظرسنجی در رابطه با عملکرد نتانیاهو خواهد بود. این در حالی است که نتانیاهو شرایط خوبی در اسرائیل ندارد و متهم به فساد مالی و عملکرد ضعیف در مقابل ویروس کرونا شده است. همچنین مخالفان او موفق شدند ۶ ماه اعتراضات سراسری علیه نتانیاهو به راه بیاندازند و کار را به تظاهرات جلوی در خانه او بکشانند.

با این شرایط انتظار می‌رود نتانیاهو به بازارگرمی در رابطه با موفقیت خود در خرید واکسن کووید-۱۹ و آغاز واکسیناسیون و همچنین امضای توافق عادی‌سازی روابط با چهار کشور عربی روی بیاورد. نتانیاهو امیدوار است که برای ششمین بار به قدرت برسد. اما او این روز‌ها با مخالفت شدید رقبای خود در جناح راست روبرو است. یهودا شلزینگر، گزارشگر سیاسی در مقاله خود در روزنامه اسرائیل هیوم انتخاباتی متفاوتی با دوره‌های قبلی پیش‌بینی می‌کند و نوشته است: «ما تا کنون به یک معادله ساده عادت داشتیم: جناح راست علیه جناح چپ. حالا راست‌گرایان رو در روی هم خواهند ایستاد و نتانیاهو با ساعر و بنت رقابت خواهد کرد».

از طرف دیگر این انتخابات زمانی برگزار می‌شود که حامی بزرگ نتانیاهو، یعنی دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است. در واقع انتخابات آتی اسرائیل شرایط را برای نتانیاهو سخت‌تر از هر زمانی کرده است.


شکست نتانیاهو ممکن است؟!

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این روز‌ها با چالش جدیدی روبرو است. او این بار با مخالفانی از جناح راست (جناح خودش) روبرو خواهد بود. رقبایی که ممکن است برای برکنار کردن او با یکدیگر متحد شوند.

ـ یکی از رقبای قدرتمند نتانیاهو، سوی گیدون سعار، نماینده پارلمانی سابق و رهبر حزب تازه تشکیل شده امید نو است. او پس از جدایی از لیکود، حزب خود را تشکیل داد و عهد کرد جای نخست‌وزیر کنونی را بگیرد. ساعر گفته است که مردم اسرائیل اعتماد خود نسبت به نظامی سیاسی کشور را از دست داده‌اند و نتانیاهو هم برای مدتی بسیار طولانی به قدرت چسبیده است. بنا بر نظرسنجی‌های عمومی اخیر، ساعر در انتخابات پیش‌رو نمایشی قدرتمند خواهد داشت و حزب تحت رهبری‌اش هم بعد از حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، از نظر تعداد کرسی در مجلس در جایگاه دوم خواهد ایستاد.

ـ نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا یکی دیگر از رقیبان اصلی نتانیاهو است. انتقاد‌های شدید بنت از نحوه مدیریت همه‌گیری باعث افزایش قابل ملاحظه محبوبیت او در نظرسنجی‌ها شده است. با این حال جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان داده بعد از نامزدی گیدون ساعر، او برخی حامیان خود را از دست داده است.

ـ آویگدور لیبرمن، یکی دیگر از مخالفان جناح راستی و یکی از شخصیت‌های ملی‌گرای افراطی است که می‌تواند با پیوستن به سایر رقبای راست‌گرای نتانیاهو، به آن‌ها کمک کند اکثریت پارلمانی که برای برکنار کردن او نیاز است به دست آورند.

ـ بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید و وزیر جنگ دولت فعلی اسرائیل رقیب دیگر نتانیاهو است. البته او از حزب رقیب (آبی و سفید) است و به تازگی در کنفرانسی خبری از تصمیم خود برای تشکیل ائتلاف قدرتمند جهت رقابت با بنیامین نتانیاهو خبر داده است. او گفته است: «نتانیاهو باید دست از فداکردن آینده اسرائیل برای آینده شخصی خود بردارد.» طی دو سال گذشته نتانیاهو و بنی گانتس در سه انتخابات با یکدیگر رقابت کردند. با این حال به نظر نمی‌رسد بتواند کار ویژه‌ای برای انتخابات جدید پارلمانی انجام دهد، چون که حزب او در آخرین نظرسنجی‌ها تنها در جایگاه ششم یا هفتم قرار گرفته است.
 

از همین نویسنده: گفتگوی دوحه و ریاض؛ کاهش تنش یا محاصره بیشتر ایران


نتانیاهو ۶ دوره توانسته است در انتخابات پیروز باشد و این بار هم به نظر می‌رسد با تمام شرایط موجود شکست او سخت خواهد بود. قطعاً او برای مواجهه با چالش نفتالی بنت و گدعون ساعر به یک تاکتیک جدید نیاز دارد. 
 
«بی بی» نشان داده است که استاد ائتلاف‌های موقتی است که حضور او را در قدرت دائمی می‌سازد و باید دید که آیا در انتخابات پرچالش ماه‌های آینده و تحولات پس از آن باز هم می‌تواند پیروز باشد یا بعد از ترامپ او هم به تاریخ می‌پیوندد؟
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی