تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
مهدی مطهرنیا تحلیل می‌کند:

اردوغان در آستانه واژگونی!

کد خبر: ۷۸۹۸۷
۱۱:۴۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

اردوغان در آستانه واژگونی!

 

دیدارنیوز ـ مهدی مطهرنیا گفت: مخالفان اردوغان می‌گویند که مردم از عدم صداقت او به ستوه آمده اند و او با خود محوری و تمامیت خواهی در عرصه سیاسی و اقتصادی ترکیه را به این روز انداخته است، به بیان دیگر مردم ترکیه شاید بتوانند، اوضاع وخیم اقتصادی این کشور را تحمل کنند، اما خیلی سخت به نظر می‌رسد، با اقداماتی که شخص اردوغان در حال انجام است، بتواند برای دوره بعدی همچنان در قدرت باقی بماند، اگر بخواهد بازهم این روند را ادامه دهد، از نظر تئوریکال ممکن است بر اساس نظریه ارسطویی این بحران‌هایی که در ترکیه به وجود آمده عرصه را بر ارودغان تنگ می‌کند و او را دیگر در سال‌های بعد در قدرت نمی‌بینیم، چراکه احتمال بالا گرفتن اعتراضات داخلی و درگیری در ترکیه با توجه به شرایطی که الان حاکم است محتمل به نظر می‌رسد.


 نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد جایگاه حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان به کمترین حد خود از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه رسیده است؛ یعنی به رقمی حدود ۳۰ درصد. این به آن معناست که ائتلاف این حزب با حزب حرکت ملی نمی‌تواند موجب تضمین ۵۰ درصدی آرای اردوغان شود که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز است.
 
لیر ترکیه با یک کاهش قابل توجه مواجه شده است، به طوری که در سال جاری بیش از ۳۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته است و ذخایر ارزی خارجی ترکیه هم به شدت رو به کاهش است. از سویی با تورمی دورقمی، این کشور با بحران تراز پرداخت‌ها مواجه است و این چیزی است که شرکت سرمایه‌گذاری مودیز اعلام کرد.
 

این بحران در حالی است که اردوغان یک متحد قدرتمند را از دست می‌دهد. آن متحد کسی نیست جز دونالد ترامپ که چند روزی به پایان حضورش در کاخ سفید نمانده است. ترکیه به‌دلیل خرید سیستم‌های دفاع موشکی روسیه مورد تحریم آمریکا قرار گرفت و از سوی اتحادیه اروپا هم به‌دلیل حفاری گازی در آب‌های مدیترانه که مورد ادعای قبرس هم هست، تحریم شد. ترامپ تا ماه جاری در برابر تحریم ترکیه مقاومت کرده بود، اما در نهایت این تحریم به اجرا درآمد.

اردغان به دنبال احیای عصر زرین عثمانیاردوغان به دنبال بازگرداندن شکوه دوران عثمانی است
مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه اردوغان سعی می‌کند، در صحنه سیاست داخلی ترکیه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی از خود یک سلیمان با شکوه، سطان عثمانی در قرن ۲۱ بسازد، گفت: اردوغان در چارچوب فرآیند‌های اسلام گرایانه ناسیونالیستی ترکیه در دهه‌های اخیر رشد کرد و توانست در راس هرم قدرت در ترکیه قرار بگیرد، این در حالی است که او بعد از قرار گرفتن در پست ریاست جمهوری ترکیه با بسیاری از یاران نزدیک خود از جمله احمد داود اوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه و همچنین ریاست پیشین حزب عدالت و توسعه دچار اختلاف شد.

وی افزود: بسیاری از منتقدان و مخالفان اردوغان معتقدند که او در حالی که مردم ترکیه را به مقاومت برای بهبود شرایط دعوت می‌کند، مردم این کشور تجربه‌های بدتر از این از جمله در زمان جنگ جهانی دوم و همچنین قحطی بزرگ را دارند، اما آنچه باعث شده که مردم ترکیه امروز از اردوغان و دولت او ناراضی باشند، این است که با عدم صداقت و همچنین تمامیت خواهی او مشکل دارند و به نوعی معتقدند اردوغان در حال از دست دادن مشروعیت خود در نزد است.
 

مطهرنیا اظهار داشت: منتقدان اردوغان می‌گویند، در حالی که او مردم را به صبر و بردباری دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد شرایط موجود را تحمل کنند، او و خانواده اش هر روز در حال ثروت و زر اندوزی هستند و می‌خواهند هر روز به سلطه خانوادگی خود در ترکیه بیافزایند، این در حالی است که برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط اردوغان و به تبع آن استعفای داماد او که وزیر اقتصاد و دارایی بود، بازتاب‌های بسیار داشت، دو تفسیر در این مورد وجود داشت، اول اینکه اردوغان وارد یک بحران جدی شده که حتی این بحران به خانواده او سرایت کرده و باعث اختلاف او و دامادش شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در مورد دوم هم اردوغان قصد دارد، با ترتیب دادن برخی تغییرات ولو صوری و تاکتیکی نشان دهد که در حال تغییر در برخی از رویکرد‌های خود است و به زودی می‌تواند اوضاع ترکیه را از لحاظ اقتصادی تغییر دهد، تمامی این مسائل نشان دهنده نوعی بحران ناکارآمدی در دولت اردوغان است، اما او سعی می‌کند که چه در داخل و چه در خارج عصر زرین عثمانی را برای ترکیه احیا کند و تمامی تلاش خود را در این زمینه طی سال‌های اخیر به کار گرفته است.

خودمحوری و تمامیت خواهی اردوغان مردم ترکیه را عاصی کرده است
وی اضافه کرد: مخالفان اردوغان می‌گویند که مردم از عدم صداقت او به ستوه آمده اند و او با خود محوری و تمامیت خواهی در عرصه سیاسی و اقتصادی ترکیه را به این روز انداخته است، به بیان دیگر مردم ترکیه شاید بتوانند، اوضاع وخیم اقتصادی این کشور را تحمل کنند، اما خیلی سخت به نظر می‌رسد، با اقداماتی که شخص اردوغان در حال انجام است، بتواند برای دوره بعدی همچنان در قدرت باقی بماند.

مطهرنیا با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن بایدن به طور قطع عرصه بر اردوغان تنگ‌تر خواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه بایدن یک همگرایی جهانی ایجاد خواهد کرد، به طور قطع سختگیری‌هایی بیشتری را نسبت به ترکیه و اردوغان اعمال می‌کند، بایدن بر خلاف ترامپ نرم سخن می‌گوید، اما سخت عمل خواهد کرد، این خصلت دموکرات‌ها است، درست برعکس ترامپ که هرچند سخت و شدید حرف می‌زد، اما اعمالی که او انجام می‌داد، به هیچ عنوان سخت نبود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل یادآور شد: اردوغان در عرصه قدرت بسیار شبیه پوتین است، در عین این که بسیار تمامیت خواه و دیکتاتورگونه عمل می‌کند، اما در مقابل در سیاست ورزی بسیار عمل گرا است، در حالی که ما رئالیسم پوتین را به خصوص در قبال بحران سوریه شاهد بودیم، اردوغان نیر در نحوه مواجهه با عربستان و امارات این رئالیسم را به خوبی نشان داد و در حال چرخش به سوی آن‌ها و بهبود روابط است.
 
منبع: فرارو
برچسب ها: اردوغان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
2
2
زنده باد اردوغان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
1
2
بعد از اتاتورک ترکیه پیشرفتش را مدیون اردوغان است و اونایی که از اردوغان بد میگن چشم دیدن پیشرفت ترکیه را ندارن یاشاسین اردوغان
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
2
1
اردوغان یک منافق است که با هیچ کس صادق نیست . او یکی از پست ترین روسای جمهور ترکیه است و محبوبیتش بدلیل رفتار منافقانه اش در منطقه و مردم خودش در پایین ترین حد رسده است . اگر او از ترکیه دفع نشود نارضایتی مردمش موجب بروز کودتا و رفتار پیش بینی نشده افراد مورد حمایت و هابیون و اروپای ها و اسراییلی ها میشود . احتمالا جریان گولن جایگزین او میشود
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی