تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
«طناب‌کشیِ اجماع» میان دو شورای «ائتلاف» و «وحدت» اصولگرایان را از هم دور می‌کند

نه ائتلاف، نه وحدت؛ اختلاف!

کد خبر: ۷۸۷۶۲
۱۰:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز - موضوع وحدت اصولگرایان به‌جای آنکه محور کاهش تنش‌ها باشد، حالا خود محور تشدید اختلاف‌ها شده است. از یک طرف جریان نزدیک به غلامعلی حدادعادل با نام «شورای ائتلاف» در حال چانه‌زنی با این حزب و آن شخص متنفذ اصولگراست و از طرف دیگر جامعه روحانیت با شورایی دیگر با عنوان «شورای وحدت» تلاش خود را به‌کار بسته تا مگر از این مسیر به وحدت اصولگرایانه دست یابد. ابتدای مسیر البته تصور این بود که هر دوی این نهاد‌های بالادستی و دست‌کم روی کاغذ «اجماع‌ساز» جریان اصولگرا در یک کانال سیاسی پیشروی می‌کنند، اما حالا شواهد نشان می‌دهد اختلاف میان این دو نهاد موازی چنان جدی است و آنقدر بالا گرفته که شاید تا روز سرنوشت و زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در آخرین جمعه بهار ۱۴۰۰ هم این دو جریان همچنان، مستقل از یکدیگر برای دستیبابی به «وحدت» و «ائتلاف» پیش بروند.

دیروز پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در این باره به خبرگزاری برنا گفته است: «در حال حاضر ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که هر دو طیف «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» اقدام به ظرفیت‌سازی کرده و ظرفیت‌های خود را سازماندهی کنند و کنار آن، تلاش برای رسیدن به وحدت نیز ادامه پیدا کند.» این چهره سیاسی اصولگرا همچنین گفته است: «امیدواریم که در آینده، مثل دوره قبل بتوانیم به وحدتی فراگیر دست پیدا کنیم. در حال حاضر هم، اکثریت این گروه‌ها با شورای ائتلاف در تعامل هستند.»  سروری گفته که هفته گذشته جریان‌های «تحول‌خواه» با هم نشستند و ضمن اینکه دیدگاه‌های خود را اعلام کردند، اما نهایتا اعلام کردند که دیدگاه‌ها و کاندیدا‌های خودشان را به شورای ائتلاف اعلام می‌کنند و در مدار شورای ائتلاف، حرکت می‌کنیم. این در مورد سایر مجموعه‌ها، اقشار و گروه‌های مختلف وجود دارد، اما اینکه ما اعلام کنیم، چه مجموعه‌هایی در این شورا حضور خواهند داشت نیازمند مصوبه شورای ائتلاف است.»

این فعالیت «شورای ائتلاف»، اما در حالی دنبال می‌شود که شورایی با عنوان «شورای وحدت» و با محوریت جامعه روحانیت در حال رایزنی با احزاب اصولگرا است. غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت در این باره اعلام کرده که این تشکل مدتی است وارد رایزنی با احزاب مختلف اصولگرا شده و ۱۴ جلسه نیز برگزار کرده و سعی دارد از همه احزاب اصولگرا در این مسیر دعوت کند. مصباحی‌مقدم همچنین اعلام کرده که در این باره با حدادعادل نیز وارد رایزنی شده‌اند.  

این مذاکرات فشرده، اما در حالی میان اصولگرایان در جریان است که چهره‌هایی هم که تاکنون اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، لابه‌لای این دعوای درون‌جناحی تلاش می‌کنند نظر احزاب را به خود جلب کنند. از جمله سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که مدتی است آستین‌ها را بالا زده و وارد گود مذاکره با این احزاب شده و به جز او، نام سردار حسین دهقان نیز به عنوان یکی از کاندیدا‌هایی که باوجود پیشینه نظامی‌اش، رسما اعلام‌کاندیداتوری کرده، در این بین شنیده می‌شود. حال آنکه برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که دهقان احتمالا فراتر از یک کاندیدا، مسوولیت بخشی از رایزنی‌ها را در شورای ائتلاف به‌عهده دارد.  
 

حمیدرضا ترقی، چهره سیاسی اصولگرا در این باره به «اعتماد» توضیح داده است: «بخشی از رایزنی‌ها در تعیین مصادیق مربوط به افراد است و ممکن است که افراد خودشان از حالا وارد این فعالیت شده باشند و سعی کنند که نظر احزاب و جریان‌های مختلف را جلب کنند و حتی ستاد تبلیغاتی برای خود راه‌اندازی کنند ولی هیچ‌کدام از این‌ها از طرف شورای ائتلاف نیست؛ چراکه هنوز شورای ائتلاف به بحث مصادیق ورود نکرده و صحبت‌ها صرفا درباره تعیین شاخص‌هاست. درباره آقای دهقان هم که ایشان خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، من چیزی درباره حضورشان در بین اصولگرایان نشنیده‌ام.» 

تکذیب رایزنی با دهقان و دیگر چهره‌ها برای تعیین مصادیق کاندیداتوری ۱۴۰۰ ازسوی اصولگرایان امری طبیعی است و انتظاری هم جز این نیست. همین‌طور تاکید موکدشان بر اینکه همچنان در حال رایزنی برای تعیین شاخص هستند تا بدین‌ترتیب از پاسخگویی شفاف به اصحاب رسانه طفره بروند. این در حالی است که هر روز نامی جدید در این جریان سیاسی به عنوان کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ شنیده می‌شود که یعنی، این فشار رقابت درونی است که هر روز بیشتر می‌شود. به‌علاوه آنکه شورای وحدت و شورای ائتلاف هم حالا رسما وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند؛ هرچند اصولگرایان طبیعتا ترجیح می‌دهند این اختلاف را تا آن‌جا که می‌شود، انکار کنند.  

ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار سیاسی اصولگرا در این رابطه به «اعتماد» گفته است: «فعلا بحث‌های مقدماتی جریان دارد و هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است. معلوم نیست که تا انتخابات، این دو شورا به کار خود ادامه دهند. اما فعلا کار خود را ادامه می‌دهند تا به نقطه‌ای مشترک برسند.» او همچنین تاکید کرده که این مساله به معنی ادامه حیات هر دو نهاد به‌اصطلاح «اجماع‌ساز» در جریان اصولگرا تا روز انتخابات نیست. ایمانی در عین حال می‌گوید: «باید درنظر داشت که اساسا نهادی به نام شورا‌های وحدت و ائتلاف وجود خارجی ندارد! ما در گذشته یک شورای ائتلاف داشتیم که انتخابات مجلس را سازماندهی می‌کرد. کنار این رسانه‌ها، شورای وحدت را ساختند. در حال حاضر این بحث وجود دارد که نقش جامعه روحانیت در جریان وحدت چه باشد و چه کمکی در این مسیر خواهد کرد. آنچه به عنوان شورای وحدت از آن یاد می‌کنند، منظور همان جلساتی است که جامعه روحانیت برگزار می‌کند. بر این اساس باید گفت که ما دو تشکل جداگانه نداریم.» سخنان ایمانی نشان می‌دهد که هنوز نقش و تلاش جامعه روحانیت در زمینه وحدت‌بخشی میان اصولگرایان به رسمیت شناخته نشده و شاید بتوان گفت تا این جای کار، این حدادعادل است که دست بالاتر را دارد. از طرف دیگر حداد عادل نیز با وجود رایزنی‌های فشرده جامعه روحانیت به عنوان شورای وحدت، باوجود آنکه قوی‌تر است، اما بعید است که بتواند توفیقی در یکدست‌سازی نظر‌ها در این زمینه داشته باشد.  

در عین حال ایمانی هم در گفتگو با «اعتماد» تأکید می‌کند که هنوز بحث درباره مصادیق آغاز نشده است. او توضیح می‌دهد: «هیچ‌کدام از کسانی که نامشان برای انتخابات مطرح است تاکنون هیچ صحبتی با تشکل‌های اصولگرا نداشته‌اند.» این چهره سیاسی اصولگرا همچنین درباره نقش حسین دهقان در راستای اجماع‌سازی و نه صرفا کاندیداتوری، تأکید می‌کند: «احتمال اینکه آقای دهقان در شورای ائتلاف حضور داشته باشند، ضعیف است. چراکه ایشان تاکنون فعالیتی در تشکل‌های اصولگرا نداشتند. طبیعی هم هست؛ چراکه به‌هرحال ایشان نظامی هستند و هنوز مسائل جبهه اصولگرایان به مرحله تعیین مصداق نرسیده است.»
 
برچسب ها: اصولگرایان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی