تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تلاش‌های موافقان و تقلای مخالفان برجام

بعد از به قدرت رسیدن جو بایدن امیدها برای احیای برجام بالا گرفته است. همزمان با جلسه مشترک کشورهای اروپایی عضو برجام و استقبال آن‌ها از بازگشت آمریکا به معاهده، موشک‌هایی به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را مشکوک خوانده است. گزارش حاضر نگاهی دارد به این تلاش و تقلای موافقان و مخالفان برجام.

کد خبر: ۷۸۴۲۲
۱۷:۵۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
تلاش برای احیای برجام در مقابل مخالفان
 
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: کشور‌های باقی مانده در برجام منتظر ورود جو بایدن به کاخ سفید هستند تا روند برجام شکل جدیدی به خود بگیرد. از زمانی که دونالد ترامپ از قرارداد برجام خارج شد و دیگر اعضا نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، ایران به مرور از تعهدات برجامی خود خارج شد. این خروج تدریجی ایران باعث نگرانی بیش از پیش اعضای برجام شده است. بر همین اساس چشم امید کشور‌های عضو برجام به بازگشت آمریکا به این قرار داد است.

به گزارش رویترز، وزرای خارجه کشور‌های عضو برجام امروز طی بیانیه‌ای مشترک موضوع بازگشت احتمالی ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای را مورد تاکید قرار دادند و برای پرداختن به آن اعلام آمادگی کردند. نشست مشترک این کشور‌ها به صورت آنلاین میان وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه با ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شد. از طرف دیگر هفته گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست هلگا اشمیت، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد.

با این حال به نظر می‌رسد آمریکا بازگشت به برجام را شروع مذاکرات جدید با ایران می‌داند و این بازگشت پایان راه مذاکرات با ایران نخواهد بود. با این حال باید دید بایدن آیا با اینکه تحت فشار مخالفان جدی بازگشت به برجام از محافظه کاران آمریکایی تا اسرائیل و ... می‌تواند بایستد و به توافق برگردد یا خیر؟
 
 

بیشتر بخوانید: سناریوهای احیای برجام؛ بیمار نیمه‌جان نجات می‌یابد؟


ادامه روند خرابکاری در مقابل برجام

بوی بازگشت آمریکا به برجام مشام برخی را آزرده کرده است. از هر سمت شاهد اتفاقاتی هستیم که برای برهم خوردن مذاکرات احتمالی واشنگتن ـ تهران برنامه‌ریزی شده است. ترور‌های موفق و ناموفق، ائتلافات پر سروصدا و حملات نظامی در منطقه نشان از این رویکرد دارد.

طبق گزارش رویترز، شب گذشته چند موشک به محوطه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شده است. تا کنون سفارت مورد اصابت قرار نگرفته و سیستم دفاع موشکی توانسته دست‌کم یکی از موشک‌ها را منهدم کند. در پی این حمله راکتی به سفارت آمریکا مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گروه‌های مورد حمایت ایران را به انجام این حمله متهم کرده است.

به نظر می‌رسد تیم ترامپ تمام سعی خود را متمرکز کرده است که ایران را برای آمریکا خطرناک جلوه دهد تا بایدن نتواند به راحتی وارد مذاکرات با ایران شود. در همین باب هم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا را محکوم کرده و گفته نوع و زمان این حمله و بیانیه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران مشکوک است.
 

بیشتر بخوانید: بلینکن و تیم سیاست خارجی بایدن؛ ترکیبی برای مذاکره!


در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال افزایش تنش نظامی با ایران منتشر شده است. به نظر می‌رسد واشنگتن و تل‌آویو سعی دارند صبر ایران را تمام کنند تا حرکت نظامی صورت گیرد و هر آنچه بایدن در خصوص اهدافش در مورد منطقه و ایران رشته را پنبه کنند. با این حال به نظر می‌رسد هم کشور‌های باقی مانده در برجام و هم تیم سیاست خارجی جو بایدن سعی بر برگشت به برجام و شروع مذاکرات با ایران را دارند. اما قطعاً این کار آسان نخواهد بود و ائتلافات پشت پرده مخالفین این مذاکرات تمام سعی خود را برای از سر گرفته نشدن این توافق خواهند کرد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی