تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

فینال آسیا و هت تریک عادل فردوسی‌پور

فینال آسیا تمام شد و حسرت پرسپولیس به پایان نرسید. اما این فینال بخش دیگری نیز داشت که نقش اول آن عادل فردوسی‌پور بود. فردوسی‌پور بعد از چند سال به گزارش فوتبال بازگشت، ولی این بار نه در شبکه سه سیما بلکه در صفحه فارسی AFC در اینستاگرام. این گزارش واکنش‌های مختلفی داشت و تعابیر مختلفی از آن شد. در ادامه به سراغ این اتفاق و حواشی آن رفته‌ایم.

کد خبر: ۷۸۳۴۰
۱۰:۱۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
فینال آسیا و هت تریک عادل فردوسی پور
 
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: «به نام خدا، سلام خدمت همه شما مردم عزیز، دوست داشتنی، با وفا و با معرفت کشورم. سلام به ایران عزیز، نمی‌دونید چقدر دلم تنگ شده بود براتون...» این‌ها جملاتی است که عادل فردوسی‌پور در شروع گزارش فینال آسیا گفت. گزارشی که بعد از چند سال به اندازه فینال آسیا سر و صدا به پا کرد و حواشی و واکنش‌ها و پیام‌های مختلفی داشت.

ماجرای دعوای فروغی مدیر جوان شبکه سه با عادل فردوسی‌پور تهیه کننده و مجری و گزارشگر صداوسیما را دیگر کسی نیست که نداند. از زمانی که برنامه نود دیگر پخش نشد، عادل فردوسی‌پور دیگر فوتبال هم گزارش نکرد و فقط در شبکه ورزش تهیه کننده برنامه فوتبال ۱۲۰ است. هر چند فردوسی‌پور بیکار نبوده و در این مدت تدریس دانشگاه و ترجمه کتاب و ساخت برنامه اینترنتی و ... را دنبال کرده است، اما بازگشت او به گزارشگری فوتبال با اقبال عمومی ویژه‌ای روبرو شد.

حدود یک هفته قبل از برگزاری فینال آسیا شایعاتی پیرامون گزارش این بازی توسط عادل فردوسی‌پور مطرح شد. اخباری که منبع آن مشخص نبود، ولی برخی رسانه‌ها آن را دنبال می‌کردند و روی آن تاکید داشتند. در نهایت مشخص شد که این حرف‌ها بی اساس بود و فردوسی‌پور گزارشگر این بازی نیست و محمدرضا احمدی فینال آسیا را گزارش می‌کند. اما خبری دیگر باعث خوشحالی مخاطبان فوتبال و علاقه‌مندان فردوسی‌پور شد و آن گزارش این بازی توسط فردوسی‌پور از طریق صفحه فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در اینستاگرام بود.

گزارشی که بعد از سال‌ها باعث شد به قول فوتبالی‌ها عادل هت تریک کند. سه دستاورد مهم برای شخص عادل فردوسی‌پور نتیجه گزارش این بازی بود.


گل اول: مخاطبان میلیونی

وقتی فیلم‌ها و عکس‌های فردوسی‌پور در روز قبل از فینال آسیا منتشر شد کاربران مختلف اینستاگرامی به این صفحه هجوم بردند. در یکی از کوتاه‌ترین زمان‌ها در تاریخ، صفحه اینستاگرامی مخاطبان صفحه فارسی AFC چند میلیونی شد. در جریان بازی هم طبق آماری که اعلام شد حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر این بازی را از طریق لایو اینستاگرام این صفحه دیدند.

مخاطبانی که در لحظه به این صفحه می‌پیوستند، توجه خیلی‌ها را جلب کرد تا حدی که بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی هر چند دقیقه یکبار تعجب خود را از افزایش مخاطبان این صفحه اعلام می‌کردند. دستاوردی بزرگ برای عادل فردوسی‌پور که در کمترین زمان ممکن مخاطبان میلیونی خود را به رخ کشید. هر چند که گروهی تلاش کردند این مخاطب میلیونی را به ربات و مسائلی از این دست وابسته بدانند. نمونه یکی از این افراد را می‌توان در عکس پایین دید. هر چند که نپذیرفتن واقعیت‌ها راه به جایی نمی‌برد.

فینال آسیا و هت تریک عادل فردوسی پور


گل دوم: چه کسی از مدار خارج شد؟

چند هفته قبل فیلمی از فروغی مدیر شبکه سه سیما منتشر شد که در یک لایو اینستاگرامی از خارج شدن فردوسی‌پور از مدار صحبت می‌کند و می‌گوید که اگر جلوی او را نمی‌گرفت کنترل باقی نیرو‌ها ممکن نبود. البته فروغی توضیح نمی‌دهد که منظور از مدار و خارج شدن از آن و معیار‌های خارج شدن از مدار چیست. همان موقع این پرسش در افکار عمومی مطرح شد که صداوسیما برای مردم است و آن‌ها با توجه به سابقه و عملکرد فردوسی‌پور او را بار‌ها تایید کرده‌اند، چگونه یک فرد که مدت زمان زیادی در سازمان صداوسیما نبوده تصمیم می‌گیرد که فردی خارج از مدار قرار بگیرد و فردی دیگر درون مدار.
 
 
 

عادل فردوسی‌پور در تمام این مدت همواره خود را فرزند رسانه اعلام کرده و هیچ مصاحبه و اظهار نظری علیه صداوسیما و علی فروغی نداشته است. شاید خیلی‌های دیگر در موقعیت او یا کشور را ترک می‌کردند یا با اظهارنظر‌هایی بر آتش این دعوا می‌دمیدند، ولی فردوسی‌پور تقریبا هیچ حرفی علیه هیچ کسی نزده است.

برخی این مساله را مطرح کردند که فردوسی‌پور در مدار مردم بود و ماند و استقبال بی نظیر از گزارش او در اینستاگرام ـ فارغ از حواشی مطرح شده پیرامون اختلال در سرعت اینترنت ـ توسط مردم نشان داد که در مدار مردم بودن مهم است نه در مدار فکری و جریانی خاص. با این پیام مردمی می‌توان گفت که فردوسی‌پور گل دوم را هم زد.

البته گروهی دیگر این اتفاق را بزرگتر از یک پیام ساده مردمی می‌بینند. این گروه از این اتفاق به مثابه یک رفراندوم بین رویکرد‌های صداوسیما و خواست مردم دانستند. برخی رفراندومی بین فروغی و فردوسی‌پور. اما به هر روی از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم صداوسیما برنده این بازی نبود.

فینال آسیا و هت تریک عادل فردوسی پور


گل سوم: قدرت لایو اینستاگرام

روز‌های اولی که امکان پخش زنده در اینستاگرام به وجود آمد بسیاری از کارشناسان رسانه این نکته را مطرح کردند که انحصار در پخش زنده به پایان رسیده است و امروز هر کسی می‌تواند از این امکان استفاده کند. در دوره کرونا بیشتر از گذشته پخش زنده اینستاگرام در میان عموم مردم و رسانه‌ها جا باز کرد تا حدی که بسیاری از مسئولان دولتی از این بستر برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کردند. فردوسی‌پور دستاوردی در این زمینه هم پیدا کرد. او بهترین استفاده را از این امکان برد. او این پیام را داد که اگر بخواهد خود و رسانه‌های دیگر هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند و رفته رفته به پایان عصر تلویزیون نزدیک می‌شویم.

فینال آسیا و هت تریک عادل فردوسی پور

گزارش فینال آسیا و استقبال زیاد مردم از آن نشان داد که این بستر حتی توان این را دارد که فوتبال به عنوان آخرین حلقه ارتباط مردم با تلویزیون را هم قطع کند. با رشد تکنولوژی زنگ خطر برای مسئولان صداوسیما به صدا درآمده است.
 

شاید روزی رسانه‌های رسمی هیچ رقیب جدی نداشتند. اما امروز شرایط تغییر کرده است و هر کسی که یک گوشی هوشمند داشته باشد برای خود یک رسانه محسوب می‌شود. عادل فردوسی‌پور با این سه گل باز هم در دل میلیون‌ها شهروند ایرانی محبوب شد. هر چند که شاید در برخی موارد به او و عملکردش هم انتقاداتی داشته باشند. در مجموع هت تریک فردوسی‌پور انکار شدنی نیست، ولی می‌توان از این اتفاق درس‌های زیادی گرفت.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
نمیدونم چرا همه در تلاشن بگن فردوسی پور چنین چنان - قبول کنید همه ما حاظریم از نتمون بزنیم اما گزارش فوتبال فردوسی پورو ببینیم .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی