تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

بازگشت جنجالی فردوسی‌پور

صد‌ها هزار نفر فینال لیگ قهرمانان آسیا را درفضای مجازی تماشا کردند

کد خبر: ۷۸۲۹۸
۱۰:۰۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
دیدارنیوز - فینال لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی جدا از حساسیت فوتبالی تبدیل به یک اعتراض مدنی شد. داستان از این قرار است که یک روز قبل از بازی فینال صفحه رسمی ای‌اف‌سی فارسی در اینستاگرام اعلام کرد یک سورپرایز ویژه برای هواداران ایرانی دارد. این صفحه با انتشار عکس عادل فردوسی‌پور خبر داد که این گزارشگر مغضوب صداوسیمای ایران قرار است از طریق لایو این صفحه بازی فینال را گزارش کند. این خبر با استقبال عجیبی از سوی هواداران فوتبال ایران همراه شد. صفحه رسمی ای‌اف‌سی فارسی قبل از اعلام این خبر کمتر از ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده داشت و بعد از اینکه نام عادل در این صفحه به عنوان گزارشگر مطرح شد، فالور‌های این پیج به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرد و حین بازی به نزدیک ۳ میلیون نفر رسید. حین بازی نیز با وجود سرعت بد اینترنت نزدیک یک میلیون نفر به صورت لایو گزارش عادل فردوسی‌پور از فینال لیگ قهرمانان آسیا را تماشا کردند. اتفاقی که در صفحه فارسی AFC رخ داد از چند منظر قابل توجه است؛ در این زمینه می‌توان به باهوش بودن کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد که با کمترین هزینه توانست میلیون‌ها مخاطب جذب کند، برند تازه‌ای برای خودش بسازد و از آن مهم‌تر صداوسیمای ایران را به چالشی بزرگ بکشاند. صداوسیمایی که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته بود حق پخش بازی‌ها را داشته باشد فینال را پخش کرد. کار جالبی که ای‌اف‌سی کرد، این بود که پخش لایوش را فقط برای آی‌پی‌های ایرانی فعال کرد. یعنی کشور‌های دیگر نمی‌توانستند بازی را با گزارش عادل ببینند. از این منظر می‌توان گفت بخش مارکتینگ و برنامه‌سازی ای‌اف‌سی با آوردن عادل چند نشان را با یک تیر زد. با این حال مهم‌ترین اتفاقی که در جریان گزارش عادل فردوسی‌پور در لایو اینستاگرام رخ داد به اعتقاد بسیاری از اهالی رسانه و هواداران فوتبال بازنده شدن صداوسیما بود. این جمله که «معلوم نیست کی برنده بازی پرسپولیس اولسان میشه، اما بازنده‌ا‌ش قطعا صداوسیماست» در ساعت‌های قبل بازی زیاد به گوش رسید. در واقع محبوبیت عادل در استقبال از صفحه فارسی اینستاگرام ای‌اف‌سی بی‌تاثیر نبود. چندی پیش علی فروغی با گفتن این جمله که «عادل از مدار خارج شد و برای همین حذفش کردیم» و همچنین ذکر این نکته که «حمایت از عادل در فضای مجازی مصنوعی بود» خبرساز شد. مردم نیز در اولین فرصت که همین فینال لیگ قهرمانان آسیا بود، نشان دادند که عادل شاید از مدار چند آدم معدود تصمیم‌گیرنده خارج شده باشد ولی از مدار مردم نه. یعنی این خود مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی از مدارشان خارج شود. همچنین استقبال میلیونی از صفحه فارسی ای‌اف‌سی نشان داد آن‌ها که مثل فروغی فکر می‌کردند اعتراضات مردمی هنگام تعطیلی برنامه نود ساختگی بوده، دیگر نباید هرگز در مورد رسانه و سلیقه مردم حرف بزنند. البته رسانه‌های نزدیک به صداوسیما حتی هنگامی که فالور‌های صفحه فارسی ای‌اف‌سی صدهزارتا صدهزارتا اضافه می‌شد، خواستند شبهاتی نظیر ارتباط کنفدراسیون فوتبال آسیا با سایت‌های قمار و فحشا (!) را مطرح کردند و اضافه شدن به دنبال‌کنندگان این صفحه را کار روبات‌ها خواندند! به هر حال فینال لیگ قهرمانان آسیا با شکست پرسپولیس در یک بازی دراماتیک به پایان رسید. عادل گزارشش را کرد، مردم هم دیدند و نشان دادند حذف شده‌ها فراموش شدنی نیستند. عادل هم در حالی که بغض کرده بود، گزارشش را با بیان این جملات شروع کرد که «سلام به مردم بامعرفتم ایران. نمی‌دونم چه‌جوری بگم چقدر دلم براتون تنگ شده بود» تا نشان دهد او هم قدر محبتی که مردم نثارش می‌کنند را می‌داند. حالا صداوسیما مانده و حوضش. صداوسیما مانده و شکست بزرگ رسانه‌ای‌اش نه در برابر یک شبکه بزرگ و قدرتمند که در مقابل یک صفحه اینستاگرامی! کاش مدیران صداوسیما به جای اینکه تلاش کنند هر طور شده نظر مردم را برگردانند، میلیون‌ها اعتراض واضحی را که سمت‌شان سرازیر شده  ببینند.
 
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی