تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دیدار آدینه ۲۷؛ «ما»؛ توطئه و انقلاب!

کد خبر: ۷۸۱۳۵
۰۸:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۲۷؛ «ما»؛ توطئه و انقلاب!

دیدارنیوز: به سنت هر هفته «دیدار» چند محصول فرهنگی را معرفی می‌کند که می‌تواند آدینه خوبی برای شما رقم بزند. ببنید و بخوانید و بشنوید! آدینه‌تان پر از دیدار!

اتوپیایی برای روز‌های پرتوطئه


نظریه‌های توطئه همیشه توجه خیلی‌ها جلب کرده‌اند و توی این یک سالی که دنیا درگیر ویروس کرونا بوده لااقل ۱۰۰ مورد از این نظریه‌های عجیب و غریب را شنیده‌ایم. همین روز‌ها که جهان درگیر تئوری‌های جنجالی درباره واکسن کرونا و توطئه‌های احتمالی پشت تزریق آن است، بهترین زمان برای دیدن سریالی معمایی درباره همین موضوع است. سریال اتوپیا (Utopia) در سال ۲۰۱۳ توسط شبکه بی‌بی‌سی پخش شد و فورا به عنوان یکی از مهمترین سریال‌های علمی-تخیلی دهه اخیر شناخته شد. این سریال ماجرای عده‌ای از طرفداران یک کتاب مصور به اسم «اتوپیا» را روایت می‌کند که باور دارند این کتاب اتفاقاتی واقعی مانند بیماری «جنون گاوی» را پیش‌بینی کرده است و حالا همگی در تلاش برای به دست آوردن جلد دوم کتاب هستند که هرگز چاپ نشده. این سریال انگلیسی موفق در دو فصل (مجموعا ۱۲ قسمت) پخش شد و تحسین مخاطبان و تماشاگران را برانگیخت. موفقیت این سریال شبکه آمازون پرایم را ترغیب کرد تا با بازسازی یک نسخه آمریکایی از آن موفقیتش را دوباره تجربه کنند. اما کپی آمریکایی اوتوپیا (مثل نسخه آمریکایی خیلی از فیلم و سریال‌های دیگر) نتوانست گرد پای نسخه اصلی هم برسد. در نتیجه راتن‌تومیتوز که به نسخه انگلیسی اتوپیا امتیاز ۱۰۰ درصد را داده اتوپیای سال ۲۰۲۰ را لایق ۵۱ درصد امتیاز دانسته. پیشنهاد ما برای شما قطعا تماشای نسخه انگلیسی این سریال است، هرچند بازی جان کیوزاک در نسخه آمریکایی را هم نباید نادیده گرفت.


ما؛ ویرانشهری در آینده


یکی از ژانر‌های پرطرفدار ادبی در صد سال گذشته رمان‌های علمی-تخیلی بوده‌اند. در آغاز قرن بیستم بعضی از داستان‌نویسان این ژانر پرطرفدار با خلق جهانی متفاوت که آینده را پیش‌بینی می‌کرد توانستند تاثیر فراوانی بر نویسندگان بعد از خود بگذارند. در برخی از داستان‌های این ژانر ما با جهان ویرانشهری سروکار داریم که در آن حاکمان با در دست داشتن فناوری مردم را به برده‌های مفلوک خود بدل کرده‌اند که از بهترین داستان‌های ویرانشهری می‌توان به «۱۹۸۴» جورج اورول و «دنیای قشنگ نو» آلدوس هاکسلی اشاره کرد. ژانر ویرانشهری بین فیلمسازان هم بسیار پرطرفدار بوده و فیلم‌های خوبی با تاثیر از این ادبیات ساخته شده که می‌توان به فیلم‌هایی مثل «شهر تاریک» و «بلید رانر» اشاره کرد. یکی از اولین رمان‌های علمی تخیلی و ویرانشهری رمان «ما» اثر یوگنی زامیاتین نویسنده روس است که در سال ۱۹۲۱ منتشر و با الهام از انقلاب بلشئیک‌ها در روسیه نوشته شده است. این رمان مهم ژانر علمی تخیلی- ویرانشهری اخیرا با ترجمه بابک شهاب توسط نشر بیدگل منتشر شده که خواندش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بخش از این رمان می‌خوانیم: «این نشدنی است! احمقانه است! واقعاً متوجه نیستی که این کار شما یک انقلاب است؟» «بله، انقلاب است! چرا به نظرت احمقانه است؟»

«احمقانه است، چون دیگر ممکن نیست انقلابی اتفاق بیفتد. چون انقلاب ما ــ این را من می‌گویم نه تو ــ انقلاب ما آخرین انقلاب بود و بعد از آن هیچ انقلابی ممکن نیست اتفاق بیفتد. این را همه می‌دانند...»

«عزیرم تو ریاضی‌دانی یا حتی می‌توانم بگویم تو یک فیلسوف ریاضی‌دانی. بسیار خب، بگو ببینم آخرین عدد چه عددی است؟» «منظورت چیست؟ من... متوجه نمی‌شوم: یعنی چه آخرین عدد؟»

«خب، آخرین، بالاترین، بزرگ‌ترین عدد.» «ولی، این اصلا منطقی نیست. وقتی می‌دانی که اعداد بی‌انتها هستند، چطور توقع داری بگویم آخرین عدد چند است؟» «پس تو چطور توقع داری قبول کنم انقلاب آخری هست؟ آخرینی وجود ندارد، انقلاب‌ها بی‌پایان‌اند. ”آخرین“ به درد بچه‌ها می‌خورد: بچه‌ها از بی‌نهایت می‌ترسند و آن‌ها می‌خواهند بچه‌ها شب‌ها آسوده بخوابند...»


توطئه تریه ریپدال


تریه ریپدال گیتاریست و آهنگساز نروژی است که به خاطر نغمه دل‌انگیزی که با گیتار الکتریکش می‌نوازد مشهور است  و توانسته در جمع آهنگسازان مشهور جاز نروژ جایگاه بالایی را پیدا کند. ریپدال که در خانه‌ای پر از موسیقی بزرگ شد و پدرش رهبر ارکستر بود، با آهنگسازانی همچون رانی لی‌تکرو، مدس اریکسون، جان سورمن و لستر بویی همکاری داشته است و تاکنون ده‌ها آلبوم موسیقی از او منتشر شده است. تریه ریپدال برای فیلم‌های سینمایی هم آهنگسازی کرده که مهمترین آن‌ها شاید همکاری با همکاری با مایکل مان در فیلم «مخمصه» باشد. ریپدال اخیرا آلبوم جدیدی را با نام «توطئه» (Conspiracy) منتشر کرده که برای حس و حال این آخرین روز‌های پاییزی مناسب و گوش‌نواز هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی