
دیدارنیوز ـ مهدی قهرمانی روز دوشنبه در جلسه کارشناسی بررسی فرصتهای جدید برای ورود ایران به بازارهای کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان و ارمنستان، افزود: از وزارت امور خارجه درخواست داریم در این حوزهها نسبت به انتقال اطلاعات به بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای حضور در بازار کشورهای همسایه به خصوص دو کشور آذربایجان و ارمنستان، اظهار داشت: اتفاقات رخ داده در چند ماه گذشته، میتواند دروازه جدیدی برای ورود محصولات ایرانی به دو کشور آذربایجان و ارمنستان باز کند که باید به دنبال بهره برداری صحیح از این فرصت باشیم.
قهرمانی ادامه داد: برخی از امور مربوط به تصمیم گیریهای مسئولان دولتی است که باید زمینه تسهیل شرایط صادرات را ایجاد کنند، اما از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید بداند که برای سرپا ماندن نیاز است که به ماهیت خود برگشته و با کار جمعی و با فناوریهای روز کار خود را به پیش ببرد.
وی از مباحث مطرح شده توسط وزیر صمت برای واگذاری اختیار انتخاب رایزنهای بازرگانی در سفارت خانههای ایران استقبال کرد و گفت: این امر در صورتی که انتخاب رایزنهای بازرگانی به صورت کامل بر عهده اتاقهای بازرگانی استانها باشد، میتواند بسیار موثر واقع شود.
به گزارش ایرنا، دبیر میز جمهوری آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه در حفظ ارتباط اقتصادی با جمهوری آذربایجان کوتاهیهایی شده است، گفت: متاسفانه مجموعهای از سیاستها و حرکهای اشتباه باعث شده در طول سالها روابط اقتصادی خود را با جمهوری آذربایجان کاهش دهیم و به این ترتیب، فضا برای حضور ترکیه در این بازارها بازتر شده است.
محمدعلی نجاری کهنمویی افزود: در فضای کنونی که ترکیه توانسته بازارهای آذربایجان را تصاحب کند، اجازه ایفای نقش شرکتهای ایرانی را نخواهد داد و عملا" در این موضوع متضرر خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و اولویت بندی برای اعزام و پذیرش هیاتهای اقتصادی به باکو، اظهار داشت: متاسفانه در این موضوع برنامه ریزیهای لازم صورت نگرفته و برآورد لازم برای میزان خروجی این اعزام و پذیرشها انجام نشده است.
نجاری کهنمویی ادامه داد: همه ساله هیاتهای بلندپایه اقتصادی از تبریز به باکو اعزام میشد که امسال به دلیل شرایط حاصل از بیماری کرونا، قرار بر برگزاری اجلاسی با حضور مقامات عالی استان و کشور آذربایجان به صورت مجازی شده است.
وی اضافه کرد: در این راستا باید با حضور مسئولان اقتصادی استان و اتاق بازرگانی برنامه ۵ سال آینده اقتصادی و ارتباطی استان با کشورهای هدف تدوین شده و به دنبال آن تکالیفی به تک تک میزها همچون میز آذربایجان داده شود.