تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

منصور حقیقت پور: اقدام مجلس در زمینه پروتکل الحاقی بازی در زمین دشمن است

«منصور حقیقت پور» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس، گفت: به نظر من این طرح احساسی آماده شد و اقدام مجلس، بازی در زمین دشمن است.

کد خبر: ۷۷۱۷۲
۱۲:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ مجلس سه شنبه ۱۱ آذر، کلیات و بخش‌هایی از جزئیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۵۱ رای مثبت به تصویب رساند. یک فوریت این طرح ۱۲ آبان ماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود. نمایندگان مجلس معتقد هستند، چون طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود عمل نکردند و آمریکا هم از برجام خارج شده است اگر تا یک ماه آینده به تعهدات خود برنگردند ایران درصد غنی سازی را افزایش داده و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. البته این طرح در ابتدا با مخالف شورای نگهبان مواجه شد و بعد از اصلاح، توسط شورای نگهبان روز چهارشنبه ۱۲ آذر تایید شد.

دولت رسما اعلام کرد که مخالف این طرح مجلس است. «علی ربیعی» سخنگوی دولت در این زمینه روز سه شنبه ۱۱ آذر گفت: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه‌ای بوده است هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه آنچه در عنوان طرح نمایندگان آمده، برداشتن تحریم‌ها است، گفت: انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی، منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود؛ در این‌صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود. تا قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صد‌ها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم، اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم.

چهارشنبه ۱۲ آذر هم حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره طرح مجلس بیان داشت «دولت با مصوبه مجلس موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.» تحلیلی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌المللی هم با آن هم نظر هستند. البته برخی هم مصوبه مجلس را برآمده از اهداف سیاسی و تبلیغاتی برخی از نمایندگان می‌‍ دانند که برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه دارند.

در آن سوی ماجرا مصادره کردن دستاورد‌های دیپلماتیک دولت هم مدنظر قرار گرفته است. به این معنا که در پایان این دو ماه تعیین شده در مصوبه مجلس، بایدن سرکار خواهد آمد که وعده بازگشت به برجام را داده و همین امر سبب برخی گشایش‌های اقتصادی در کشور خواهد شد. مجلس سعی کرده با این طرح خود اعلام کند که گشایش‌های احتمالی آینده بخاطر طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تهدید دیگر اعضای برجام توسط این مصوبه صورت گرفته تا بتواند برای انتخابات ۱۴۰۰ محتوای تبلیغاتی فراهم کند.

«حسام‌الدین آشنا» از جمله کسانی است که به این تحلیل باور دارد. او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: بازی زیرکانه‌ای است احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس شورای اسلامی، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه بخاطر تحلیل درست دولت و وزارت خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به خاطر طرح مجلس و فشار تهدید به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تاییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت لابد این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.

در گفتگو با «منصورحقیقت پور» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و فعال سیاسی اصولگرا، مصوبه اخیر مجلس را مورد بررسی قرار دادیم.


مجلس در زمین دشمن بازی کرد
حقیقت پور در پاسخ به این سوال که مصوبه مجلس در زمینه پروتکل الحاقی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مجلس باید مقداری صبوری بیشتری به خرج می‌داد. البته من معتقد هستم که مجلس برای ورود به این مسائل مشکلی ندارد حتی برجام هم در مجلس تصویب شد. اما به عقیده من؛ مصوبه اخیر مجلس احساسی بود و باید نمایندگان صبوری می‌کردند و بررسی بیشتری انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: بعضی جریانات در سطح بین‌المللی اتفاقا دنبال این مسئله هستند که ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و از برجام هم خارج شود. مانباید در زمین آن‌ها بازی کنیم. اقدام مجلس بازی در زمین دشمن بود. ایران حق گرفتن انتقام شهید «محسن فخری زاده» را دارد و در این زمینه بحثی نیست. ولی بالاخره ما دنبال تعامل با دنیا هم هستیم. راهبرد جمهوری اسلامی ایران این است که در صورتی که احترام متقابل در روابط حاکم باشد با همه کشور‌ها تعامل داشته باشد. ما در دنیا با هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی دعوا نداریم. در مورد آمریکا هم ما با سیاست‌های حاکم بر کاخ سفید دچار مشکل هستیم. اگر آمریکایی‌ها رفتار خود را اصلاح کنند و با ما برخرودی بر پایه ادب و احترام داشته باشند و حقوق ما را به رسمیت بشناسند با آمریکا هم دعوا نداریم.

وی با بیان اینکه من معتقد هستم در زمان فعلی مجلس نباید وارد این مسئله می‌شود و طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب می‌کرد گفت: مجلس اگر چنین قصدی داشت باید آن را با سایر نهاد‌ها همانند شورای عالی امنیت ملی و نهاد‌های دیگر مطرح می‌کرد و وقتی تبدیل به اجماع ملی می‌شد به سراغ تصویب آن می‌رفت. به این شکلی که محلس تصویب کرد و قوای دیگر مقابل مجلس ایستادند درست نبود.

اقدام مجلس باعث دوری چین و روسیه از ایران خواهد شد
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اسم این طرح و اینکه چه ربطی به لغو تحریم‌ها دارد هم بیان داشت: به این منظور اسم طرح را اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گذاشتند که گفتند به دولت مهلت دو ماهه می‌دهیم که اعضای باقی مانده برجام را وادار به عمل به تعهدات خود کند و این امر باعث کم اثر شدن تحریم‌ها می‌شود. البته من فکر می‌کنم این مهلت دو ماهه به سرانجامی نمی‌رسد. بالاخره رفتار دنیا قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: من نگران این امر هستم که این مصوبه دوستان ما را از ما جدا کند. یعنی چین و روسیه هم از ما دور شوند و در مجامع بین‌المللی مواضع حمایتی از ایران اتخاذ نکنند. اگر مقداری خمیر مایه این طرح با مشورت همه نهاد‌های دیگر تبدیل به یک طرح پخته‌ای می‌شد برای منافع ملی بهتر بود.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی