تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

دیدار آدینه ۲۵: روانشناسی جنایت و عبور از دیوار‌ها

کد خبر: ۷۷۱۱۶
۱۰:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۲۵: روانشناسی جنایت و عبور از دیوار‌ها

دیدارنیوز:  به سنت هر هفته «دیدار» چند محصول فرهنگی را معرفی می‌کند که می‌تواند آدینه خوبی برای شما رقم بزند. ببنید و بخوانید و بشنوید! آدینه‌تان پر از دیدار!

مودوس؛ روان‌شناسی جنایت


سریال‌های معمایی پلیسی همیشه پرطرفدار بوده‌اند و از زمانی که تلویزیون‌ها پا به خانه مردم گذاشته‌اند همیشه این مجموعه‌ها در میان تماشاگران جایگاه خاصی داشته‌اند. در این سال‌ها کشور‌های اسکاندیناوی که شاید به خاطر فضای برفی و سرد‌شان فضای جذابی برای قتل به نظر می‌رسند، استعداد عجیبی در ساختن مجموعه‌های پلیسی پرطرفدار پیدا کرده‌اند. مودوس (Modus) هم از همین جنس سریال هاست که در سوئد ساخته شده و تا حالا دو فصل از آن پخش شده است. این تریلر روان‌شناسانه که توسط لیزا سیوه و مانی مسرت آگاه (کارگردان ایرانی تبار) کارگردانی شده براساس رمانی جنایی اثر آنه هولت نویسنده نروژی ساخته شده است. ماجرای این سریال به زندگی اینگر یوهانه ویک روان‌شناس جرم و جنایت سوئدی مربوط می‌شود که پیش‌تر در ایالات متحده در اف‌بی‌آی مشغول به کار بوده و حالا برای زندگی آرام‌تر به سرزمین مادری‌اش برگشته. از قضا دختر اینگر که اوتیست است شاهد یک جنایت است و جانش توسط قاتلی خطرناک نجات داده می‌شود. به این ترتیب است که پای مادر جویای آرامش او به پرونده‌ای پیچیده و خطرناک باز می‌شود. سال ۲۰۱۵ فصل اول این سریال در هشت قسمت از TV۴ سوئد پخش شد و دو سال بعد از ان هم فصل بعدی این مجموعه ساخته شد. داستان فصل دوم این سریال هم به ماجرای گم شدن هلن تایلر رئیس جمهور ایالات متحده در هنگام سفر به سوئد مربوط می‌شود و اینگر یوهانه در این فصل سعی می‌کند با همکارانش از بروز یک فاجعه دیپلماتیک برای کشورش جلوگیری کند.

آبراموویچ و عبور از دیوار‌ها


خواندن زندگینامه‌های شخصی همیشه جذاب بوده، چون می‌شود خیلی مستقیم و بی‌واسطه از ته‌وتوی زندگی آدم‌هایی که دوست‌شان داریم و برایشان احترام قائلیم سر دربیاوریم. یکی از بهترین زندگی‌نامه‌های شخصی‌ای که در یکی دو سال گذشته منتشر شده به مارینا آبراموویچ هنرمند اجرا (پرفورمنس آرتیست) مشهور صربستانی است که به خاطر پیشرو و نوآور بودنش در هنر اجرا نام خود را به عنوان مهمترین هنرمند جهان در این حوزه سر زبان‌ها بیاندازد. این درست است که حالا آبراموویچ می‌تواند در بزرگترین موزه‌ها و گارلی‌های جهان اجرا کند (یکی از نمونه‌های اجراهایش در موزه هنر‌های معاصر نیویورک چند سال پیش دست به دست می‌شد که در آن حین اجرا با یک دلداده قدیمی روبه‌رو می‌شد و اشک می‌ریخت)، اما مارینای بزرگ همیشه هم این‌طور قدرتمند و آسوده‌خاطر نبوده و آن‌طور که در زندگی‌نامه شخصی‌اش می‌خوانیم همواره با چالش‌های بی‌شمار سروکار داشته است. نشر اورکا و نشر نظر در یک همکاری خجسته ترجمه این زندگی‌نامه را با ترجمه خوب و روان سحر دولتشاهی (که البته این صرفا یک شباهت اسمی با نام بازیگر مشهور سینما است) به بازار کتاب فرستاده‌اند. خواندن این روایت جذاب و شیوا از زندگی یکی از بزرگترین هنرمندان زنده جهان را در این آخر هفته به شما پیشنهاد می‌کنیم. روایت زیبای آبراموویچ از زندگی‌اش این‌طور آغاز می‌شود: «یک روز صبح با مادربزرگم در جنگل قدم می‌زدیم. روز بسیار زیبا و آرامش‌بخشی بود. من فقط چهار سالم بود و خیلی کوچک بودم. ناگهان چیز عجیبی دیدم؛ خط صافی روی جاده. با کنجکاوی به سمتش رفتم. می‌خواستم لمسش کنم. اما مادربزرگم فریاد بلندی کشید. شکلش در ذهنم حک شده؛ یک مار خیلی بزرگ بود. در آن لحظه از زندگی‌ام با مفهوم ترس آشنا شدم، هرچند درست نمی‌دانستم باید از چه بترسم. این‌که ترس چه‌طور در وجود آدم ریشه پیدا می‌کند، واقعا جالب است؛ با کمک پدر و مادر و اطرافیان‌مان. آدم اولش چه‌قدر معصوم است».

لونتانو از آنیا لشنر


آنیا لشنر ویولن‌سل نواز و آهنگساز اهل آلمان است که حالا در آستانه شصت سالگی است و از شهرتی جهانی در میان طرفداران موسیقی جهانی و موسیقی کلاسیک برخوردار است. لشنر تاکنون آثار آهنگسازان بزرگی همچون هایدن و شوستاکوویچ را نواخته و منتشر کرده است. او در سال ۲۰۰۳ برای اجرای قطعات لگریو، پزانته ساخته والنتین سیلوستروف، آهگنساز اوراینی، نامزد دریافت جایزه معتبر گرمی شد. او تاکنون با موزیسین‌های بزرگی همچون واسیلیس تسابروپولوس، ماریا پیا دویتو، مایکل رابیا و بسیاری دیگر همکاری‌هایی داشته و با آن‌ها آلبوم‌هایی منتشر کرده است. جدیدترین آلبوم این موزیسن شهیر آلمانی لونتانو (Lontano) نام دارد که با همکاری فرانسوا کوتوریه پیانیست فرانسوی ساخته شده و در سال ۲۰۲۰ توسط ecm منتشر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی