تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تجربه گردشگری مجازی؛ دور دنیا با چند اشاره

در خانه بمان و با کامپیوتر یا گوشی موبایلت گوگل ارث (google earth) را سرچ کن. خیلی راحت می‌توانی با تایپ اسم محل مورد نظرت، از دیدنی‌های ایران خودمان گرفته تا اهرام ثلاثه مصر، برج ایفل پاریس، جنگل‌های آمازون و قطب شمال و جنوب و حتی اعماق اقیانوس‌ها و... را ببینی. با این کار حتی می‌توانی ذهن خودت را برای یک سفر واقعی در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی کنی.

کد خبر: ۷۶۷۹۰
۱۱:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

دور دنیا با چند اشاره؛ سفر به زیر و بم کهکشان‌ها
دیدارنیوز ـ سپیدار مقدم: دقیق یادم نیست چند ساله بودم که همراه با آقای ویلی فاگ و دوستانش به سفر دور دنیا در هشتاد روز رفتم و البته برای ادامه سفرم باید یک هفته منتظر می‌ماندم تا قسمت بعدی آن شروع شود. بعد از سال‌ها، حدود یک هفته قبل بود که با سرچ در گوگل  هر ۲۶ قسمت این کارتون بامزه را در عرض یک نیمروز تماشا کردم و تلافی آن همه انتظار کشیدن را درآوردم. با تماشای دوباره این کارتون در یوتیوب خیلی از صحنه‌ها و خودپنداری‌های کودکانه‌ام یادم آمد.

همراه با آقای ویلی فاگ و ریگو و تیکوی بامزه و آقای ترانسفر با چشمی که موقع بدجنسی برق می‌زد در عرض ۸۰ روز دور دنیا را می‌گشتم و با فضولی‌های دو تا مامور مثلا قلابی سفرم هیجان انگیزتر می‌شد و از وقتی هم که خانم رومی مهربان به این جمع اضافه شد، خیلی وقت‌ها خودم را به جای او تصور می‌کردم؛ گاهی هم دوست داشتم جای ریگو یا حتی تیکو باشم. خلاصه توی ذهنم بلوایی به پا بود. اما الان احتمالا آقای ویلی فاگ را ترجیح بدهم. 

شاید خیلی از شماها این جهانگردی کودکانه را تجربه کرده‌اید. اما از سالهای آغازین قرن بیست و یک بود که توانستیم به کمک اینترنت به نادیدنی ترین جاهای دنیا سرک بکشیم و تنها با چند اشاره به دوردست‌ترین نقاط زمین حتی به کهکشان‌ها سفر کنیم.
 
سال‌های نه چندان دور هم خیلی‌ها به نوعی اطلس گردی داشتند و از روی نقشه حتی به کوچه پس کوچه‌های شهر‌های مورد علاقه‌شان سفر می‌کردند و گاهی هم سر از کافه‌های معروف پاریس در می‌آوردند و بد نیست که به دیالوگ معروف استاد عزت الله انتظامی در فیلم « خانه ای روی آب » اشاره کنم که بی شباهت به این روزهای زندگی همه ی ما نیست «آدم وقتی سهمش از دنیا فقط یه اتاقه باید مغزشو به کار بندازه، دیروز رفته بودم مراکش امروز می‌خوام برم فرانسه، کاباره لیدو...»

به هر حال در این روزهای کرونازده که گویی زندگی میان در‌های بسته به اسارت رفته، با کمک گوگل ارث و گوگل اسکای و بسیاری نرم افزار‌های دیگر به‌راحتی و بدون هزینه‌های گزاف و بدون توجه به داشتن یا نداشتن ویزا می‌توانیم سفر‌هایی مجازی به تمام نقاط زمین زیبا و به آسمان داشته باشیم. حتی بدون توجه به کشور‌های همسایه‌ای که ما را در لیست ۱۳ کشوری قرار داده‌اند که دیگر ویزا برایشان صادر نمی‌کنند.

در خانه بمان و با کامپیوتر یا گوشی موبایلت گوگل ارث (google earth) را سرچ کن. خیلی راحت می‌توانی با تایپ اسم محل مورد نظرت، از دیدنی‌های ایران خودمان گرفته تا اهرام ثلاثه مصر، برج ایفل پاریس، جنگل‌های آمازون و قطب شمال و جنوب و حتی اعماق اقیانوس‌ها و... را ببینی. با این کار حتی می‌توانی ذهن خودت را برای یک سفر واقعی در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی کنی؛ و با گوگل اسکای (google sky) هم می‌توانی به آسمان سفر کنی و کهکشان‌ها، سحاب‌ها و ستاره‌های دور دست را بدون نیاز به لباس فضایی و سفینه و البته بدون نیاز به ثروت آنچنانی، تنها با چند اشاره دور بزنی و سفری سرشار از هیجان و شور و شوق را تجربه کنی؛ و حالا اینکه گوگل ارث چطور می‌تواند شما را به این سفر جالب ببرد. گوگل با گرفتن عکس‌های ماهواره‌ای، تصاویر سه بعدی که البته گاهی وقت‌ها این عکس‌ها ممکن است مربوط به همان لحظه باشند، از محل مورد نظر نشان‌تان می‌دهد و شما با زوم کردن و چند جابجایی موس می‌توانید به هر نقطه‌ای که خواستید سرک بکشید؛ و البته بهتر است جستجوهایتان در گوگل ارث به زبان انگلیسی باشد که البته برای آن هم اگر زبان انگلیسی‌تان خوب نبود می‌توانید از google translate کمک بگیرید.
 
دور دنیا با چند اشاره؛ سفر به زیر و بم کهکشان‌ها
 
برای مثال دوستی می‌گفت مدتهاست که دوست دارم شکوه و عظمت اهرام ثلاثه مصر را از نزدیک ببینم و در بیابان‌های اطرافش قدم بزنم و خودم را به ابوالهل غول افسانه‌ای مصر باستان و خدای آفتاب برسانم تا خیره در چشمان سنگی‌اش به دنبال ردی از مردمان ۵ هزار سال قبل بگردم، شاید هم بتوانم گوشه‌ای از خودم را پیدا کنم. با سفر مجازی که از طریق گوگل ارث داشتم، بعد از وارد شدن به صفحه و انتخاب گزینه launch earth و جستجوی اهرام ثلاثه مصر و انتخاب تصویر سه بعدی برای لحظاتی خودم را در شهر قاهره و میان اهرام جیزه مصر باستان دیدم شاید با این سفر مجازی روح جستجوگرم آرام نگیرد، اما می‌تواند شروع خوبی برای برنامه‌ریزی‌های ذهنی سفرم باشد.

این را هم بدانید که طبق برخی گزارش‌ها، بعضی از به‌روزرسانی‌های گوگل ارث عموما هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود؛ و همچنین این نرم‌افزار به کاربران این اجازه را داده است که با نشانه‌گذاری مکان‌های موردنظر خود، نام مکان، تصاویری از مکان و اطلاعات مختصری را به آن اضافه کنند و در صورت علاقمندی، آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ و سایت رسمی این نرم افزار وب سایتی را با عنوان «یک دنیا و کلی داستان» (oneworldmanystories.com) راه‌اندازی کرده که بارگذاری داستان‌ها، خاطرات و تجربیات کاربران گوگل ارث در ارتباط با این نرم افزار است.

همین طور برخی کارشناسان ادعا می‌کنند مستنداتی وجود دارد که گوگل ارث را تبدیل به بزرگ‌ترین ابزار جاسوسی، خرابکاری، بزهکاری، ترور و حتی تجاوز به حریم خصوصی افراد کرده است هرچند گوگل هرگز این اتهامات را نپذیرفته است.

البته در سراسر جهان، مناطق خاصی در تصاویر و نقشه‌ها وجود دارند که وضوح آن‌ها در مقایسه با اطراف‌شان یکسان نیست. کارشناسان اعتقاد دارند گوگل ارث به صورت عمدی بعضی از اطلاعات درباره مناطق خاص را پنهان می‌کند.

خلاصه اینکه با گوگل ارث می‌توانید زیر و بم جهان را ببینید و سفر‌های مجازی زیادی را تجربه کنید. ناگفته نماند که گوگل ارث قابلیت‌های زیاد دیگری هم دارد که در علوم جغرافیا و حتی علوم اجتماعی ابزاری قدرتمند برای کارشناسان محسوب می‌شود و حتی برای کاربران عمومی هم اطلاعات بسیاری در این زمینه‌ها در اختیارشان می‌گذارد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی