تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

نتانیاهو و بن سلمان و روزهای آخر ترامپ؛ تحریک به تقابل!

همزمان با نزدیک شدن موعد خروج ترامپ از کاخ سفید؛ زمزمه‌هایی از احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ مطرح می‌شود. زمزمه‌هایی که اگرچه به نظر چندان منطقی نمی‌رسند اما از رئیس جمهور پیش‌بینی ناپذیر آمریکا هیچ چیزی بعید نیست. به خصوص در روزهایی که او به نقطه پایان نزدیک می‌شود.

کد خبر: ۷۶۲۴۷
۱۹:۴۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
حمله به ایران یا شواف قدرت
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: دونالد ترامپ و طرفدارانش در حال پذیرش شکست هستند، البته به صورت قطره چکانی.روز به روز بر تعداد جمهوری‌خواهانی که پیروزی بایدن را به او تبریک می‌گویند؛ افزوده می‌شود.
 
زمان کمی تا ۲۰ ژانویه روز تحلیف جو بایدن باقی مانده است. برخی در خاورمیانه از تغییرات در کاخ سفید دچار نگرانی شده‌اند. ترامپ دست کشور‌هایی مثل عربستان و اسرائیل را باز گذاشت بود و آن‌ها شکی ندارند با ورود بایدن به اتاق بیضی شکل کاخ سفید سیاست خارجی آمریکا حداقل در خاورمیانه تغییرات مهمی خواهد داشت.


کابوس بن سلمان و نتانیاهو از رفتن ترامپ

دونالد ترامپ یار و یاور عربستان و اسرائیل در منطقه بود که با رفتن او بن سلمان و نتانیاهو بیش از هر کسی ناراحت هستند. البته روسیه هم دست کمی در این قضیه ندارد. سعودی‌ها حامی تاجر خود را در منطقه از دست می‌دهند و اسرائیل شخصی که در موارد مختلف دستش را باز می‌گذاشت. با این حال نتانیاهو می‌داند که وضعیت او خیلی تغییر نخواهد کرد و بایدن بسیاری از سیاست‌های ترامپ را دنبال خواهد کرد، اما عربستان ریاست جمهوری بایدن را کابوس بزرگی برای خود می‌داند. عربستان و اسرائیل نگران توافق بایدن با تهران هستند و احتمال می‌دهند که آمدن بایدن قدرت ایران را بیشتر می‌کند.
 

عربستان سعودی و اسرائیل روی حمایت بی دریغ ترامپ حساب کرده بودند. احتمالاً بایدن دیگر چک سفیدی به بنیامین نتانیاهو و بن سلمان نخواهد داد.

واکنش‌های عربستان هم آغاز شده است. طبق گزارش رویترز، عربستان سعودی اعلام کرده است این کشور خود را برای شرایطی که دیگر نتوان مانع از ساخت سلاح اتمی توسط جمهوری اسلامی شد، آماده می‌کند. عربستان سعودی با صراحت تمام گفته است، هر کار ممکن را انجام خواهد داد، تا از مردم و قلمرو کشورش حفاظت کند. همچنین از سوی دیگر صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان که یک نهاد وابسته به دربار پادشاهی این کشور است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در سه ماهه سوم امسال ۳۰ درصد دارایی‌های خود در بازار سهام آمریکا (معادل سه میلیارد دلار) را خارج کرده است.
 


مذاکره بایدن با تهران

با شکست دونالد ترامپ دشمن سرسخت برجام و پیروزی جو بایدن، همه منتظر اتفاقات جدید در روابط تهران و واشنگتن هستند. پیروزی بایدن امید‌ها برای بازگشت به توافق برجام را زنده کرده است.

جو بایدن در دوران کمپین‌های خود چندین بار وعده داده است که دوباره به توافق هسته‌ای ایران می‌پیوندد؛ مساله‌ای که تهران پس از خروج دولت رئیس جمهوری دونالد ترامپ از توافق در حدود دو سال پیش، خواهان آن بود. بایدن در یادداشتی در CNN سه پیش شرط برای مذاکره با ایران مطرح کرده است. مذاکره با بایدن در تهران هم مخالفان بسیار قدرتمندی دارد که حتی خواهان دریافت خسارت از آمریکا به دلیل خروج از برجام هم هستند! شکی نیست که مذاکرات تهران ـ واشنگتن با چالش‌هایی مواجه خواهد بود، اما این مذاکره بسیاری را نگران کرده است.

البته بایدن از برجامی گفته است که احتمالا تفاوت‌هایی با برجام فعلی خواهد بود. به گزارش رویترز کریس کونز، وزیر امورخارجه احتمالی دولت بایدن گفته است: «که تنها در صورت وجود راهی برای محدود کردن برنامه موشکی تهران و حمایت از نمایندگان منطقه‌ای، از بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران حمایت خواهد کرد.» از داخل ایران هم توافق مخالفانی دارد و روز گذشته روزنامه کیهان نوشته است مذاکره با آمریکا، باعث تردید چین، روسیه و هند در صداقت ما می‌شود. البته با بیانیه جدید اروپایی‌ها که در خصوص افزایش غنی سازی اورانیوم ایران دادند و از ادبیات تندی در مورد ایران استفاده کردند، هم به نظر نمی‌رسد کار با بایدن و اهالی برجام خیلی برای ایران راحت باشد. اما بزرگترین مخالفان مذاکره ایران با بایدن، عربستان و اسرائیل هستند که در منطقه احساس خطر بیشتری می‌کنند.
 

ترامپ و حمله نظامی به ایران

هفته گذشته نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود که ترامپ از مشاوران دیپلماتیک و نظامی خود خواست فهرستی از گزینه‌های نظامی علیه ایران ارائه کنند و گزینه حمله به پایگاه نطنز را مورد سوال قرار داده است. ترامپ چندی قبل وزیر دفاع خود را اخراج کرد و بعد از آن برخی فرمانده‌هان دست به استعفا زدند. همین امر باعث ایجاد نگرانی از تغییرات در پنتاگون شده است. نگرانی این است که آمریکا به صورت یک جانبه وارد جنگی شود که این مساله می‌تواند پیوستن دولت بایدن را به توافق هسته‌ای ایران غیرممکن کند.

به گزارش رویترز، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که برای افزایش توان مقابله سریع به استقرار جنگنده‌های بی۵۲ در خاورمیانه اقدام می‌کند. این تصمیم تنها چند روز پس از اعلام خبر کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان گرفته می‌شود. البته این خبر می‌تواند برای ایران نیز نگران کننده باشد. آمریکا پس از حمله پهپادی به خودروی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بمب‌افکن‌های بی-۵۲ مستقر در خاورمیانه را به جزیره دیه‌گو گارسیا، واقع در اقیانوس هند منتقل کرده بود. به نظر حالا، آمریکا تصمیم گرفته است این بمب‌افکن‌ها را مجدداً در خاورمیانه مستقر کند.

از سوی دیگر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که هدف از تقویت نیروی هوایی این ستاد در خاورمیانه دفاع از متحدان و شرکای آمریکا در منطقه در مقابل حملات احتمالی است. شرکای ترامپ در منطقه اسرائیل و عربستان هستند. چند روز گذشته نیز اسرائیل به سوریه حملاتی داشت که اسرائیلی‌ها مدعی شدند به پایگاه نیرو‌های ایران مستقر در سوریه و ارتش سوریه حمله کرده‌اند.

بسیاری نگران هستند که ترامپ به همراه اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس قصد دارد، طی چند هفته آخر تا برگزاری مراسم جو بایدن در روز ۲۰ ماه ژانویه اتفاقاتی علیه ایران رقم بزنند.

این امکان وجود دارد که دونالد ترامپ هم زمان با خروج از کاخ سفید، یک تقابل شدید به راه اندازد که می‌تواند دستان بایدن را ببندد. ممکن است سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها تصور کنند یک حامی بزرگ در حال ترک کاخ سفید است و شاید تصور کنند که این وضعیت تقابل نظامی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد. رهبران هر دو کشور از زمانی که پیروزی بایدن مطرح شده در حال سردادن فریاد تقابل با ایران هستند. از همین رو امکان دارد دونالد ترامپ را تحت فشار بگذارند که در این روز‌های پایانی به ریاست جمهوری‌اش وارد یک تقابل جدی با ایران شود.

طبق گزارش نیویورک تایمز مشاوران ترامپ او را از حمله به ایران منصرف کرده‌اند، اما از رئیس جمهور پیش‌بینی ناپذیر آمریکا هر کاری ساخته است و باید دید نقشه ترامپ مستاصل در این هفته‌های آخر چیست؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی